شناسهٔ خبر: 63879 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در كارگروه تخصصی پدافند غیر عامل مطرح شد:

هرمزگان جزء سه استان پر خطر کشور در زمینه زلزله است

جلسه رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل راه و شهرسازی هرمزگان عنوان کرد: مولفه های خطر آفرین در کاهش خسارت و تلفات زمین لرزه با جدیت در انجام پروژه ها و طرح ها مورد بررسی قرارگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، علی تکریمیان در این نشست بیان نمود: بلاياي طبيعي  از چالش هاي اصلي كشورهاي گوناگون محسوب می گردد كه جدای از مرگ و میر، آسيب هاي جدي اقتصادي را به دنبال داشته و دستاورد هاي توسعه ای را خنثي مي كند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مقابل بلايا ی طبیعی همواره باید حساس و آماده بودگفت: تهديد جدي، زمان كوتاه براي تصميم گيري و عنصر غافلگيري از ابعاد مهم بلایای طبیعی است.

این مقام مسئول توضیح داد: مقاوم سازي ساختمان ها، تقويت سازه هاي ساختماني و استفاده مناسب از تحقيقات در حوزه زمين شناسي و اقليمي از جمله مولفه هاي مهمي است كه در كاهش خسارت و تلفات زمين لرزه ها مورد اهمیت است.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: استان هرمزگان با داشتن گسل هاي خطرناك جزء ۳ استان نخست كشور در زمينه زلزله محسوب می گردد، از غرب تا شرق هرمزگان را ۳۳ گسل در بر گرفته كه گسل زاگرس فعال ترين آنهاست و نياز به انجام مطالعات دقيق با عنوان تدقيق گسل ها و مشخص نمودن حريم آن ها در شهر بندرعباس دارد.

تکریمیان یادآور شد: مطابق بررسي هاي بعمل آمده توسط معاونت باز آفريني شهري و مسكن، بيش از ۴۳ درصد از  شهر  بندرعباس جز بافت فرسوده و اسكان غير استاندارد محسوب می شود. بر همین اساس نياز است اقدامات اساسي در خصوص باز آفريني شهري به معناي خاص و مقاوم سازي ساختمان هاي حساس و مهم در سطح شهر بندرعباس صورت گیرد.

وی تشریح کرد: در همین راستا شهر بندرعباس به عنوان پايلوت باز آفريني شهري انتخاب شده است و در مرحله نخست دو محله (چاهستاني ها و شهرك توحيد ) مورد مطالعه قرار گرفته است. در حال حاضر نیز در محله چاهستاني عمليات باز آفريني صورت می گیرد و بيش از ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

تکریمیان در پایان خاطر نشان ساخت: عقل سلیم حکم می کند با توجه به وجود گسل های توانمند در استان هرمزگان هیچ ناحیه ای را امن فرض نکرده و بهترین تدبیر که طراحی ایمن در برابر زلزله در ساخت و سازهاست سرلوحه امر قرار دهیم.

نظر شما