شناسهٔ خبر: 6388 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعیدنژاد تشریح کرد:

اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امیرآباد/طراحی بندر برای ظرفیت ۱۸ میلیون تن کالا

ورود اولین محموله از مرز اینچه برون به بندر امیر آباد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت های ترانزیتی سوخت اعم از احداث مخازن، ترانزیتی کانتینر خودرو به مقصد کشورهای حوزه CIS، فعالیت های مرتبط با صنایع فولاد و مرتبط با صنایع چوب و کاغذ را از اولویت های سرمایه گذاری در بندر امیرآباد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعیدنژاد با اشاره به طرح توسعه بندر امیرآباد، فعالیت های صادراتی مواد واسطه ای معدنی، ترانزیتی غلات، سیستم های تأمین آب شیرین و تأسیسات جمع آوری و تصفیه مواد زائد را به عنوان دیگر اولویت های سرمایه گذاری این بندر اعلام کرد.

وی با بیان آنکه بندر امیرآباد به عنوان پایلوت غلات بنادر شمالی کشور مطرح است از احداث سیلوی غلات به عنوان یکی از اولویت های سرمایه گذاری در این منطقه خبر داد و گفت: بندر امیرآباد توانایی نگهداری سالانه ۱۲۰ هزار تن انواع غلات را داراست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: کریدور شمال - جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد در حال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود.

سعیدنژاد با بیان اینکه این کریدور از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می شود، اضافه کرد: در داخل خاک ایران کالاها به وسیله حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور نظیر بندر انزلی و بندر امیرآباد انتقال می یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می شوند.

طراحی بندر امیرآباد برای ظرفیت ۱۸ میلیون تن کالا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان آنکه بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم در دریای خزر است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قرار دارد، عملیات ساختمانی این بندر از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۷۶ با توجه به موقعیت ممتاز و استعداد های بالقوه از سوی شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه معرفی شد.

سعیدنژاد افزود: ظرفیت های عملیاتی این بندر در فاز اول ۵/۶ میلیون تن بوده و برای فاز نهایی با ظرفیت ۱۸ میلیون تن طراحی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این بندر دارای پنج اسکله غلات، اسکله رورو کامیون، اسکله شرقی، اسکله جنوبی و اسکله غربی است؛ سه اسکله شرقی، جنوبی و غربی و چند منظوره هستند.

طرح توسعه بندر امیرآباد

وی اظهار کرد: در حال حاضر طرح های توسعه بندر امیرآباد شامل مواردی نظیر «توسعه اراضی بندر از ۱۰۶۰ هکتار به ۲۱۲۰ هکتار»، «ایجاد شهر بندری» و « تطویل موج شکن و تعریض دهانه و لایروبی کانال و حوضچه» است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: «احداث ایستگاه تغییر بوژی» و «تغییر ایستگاه شانتینگ یارد ( توقفگاه ریلی) و جانمایی ایستگاه در خارج از محدوده ۱۰۰۰ هکتاری» از دیگر موارد مربوط به طرح توسعه بندر امیرآباد است.

تکمیل حوضچه شماره ۲بندر امیرآباد از منابع داخلی

وی اظهار کرد: در حال حاضر در بندر امیرآباد، حوضچه شماره ۲ بندر در دست اجراست که از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی ساخته می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان آنکه اسکله ها، حوضچه ها و تأسیسات استراتژیک از منابع داخلی سازمان تأمین می شود، اضافه کرد: تمام تأسیسات پشتیبانی اعم از سیلو ها، مخازن، انبار ها و محوطه سازی، توسط بخش خصوصی ساخته می شود.

سعیدنژاد با بیان اینکه تأسیسات زیربنایی، اسکله و برخی از تجهیزات جلویی اسکله بندر توسط سازمان بنادر اجرا می شود، گفت: در بندر امیرآباد حوضچه شماره ۲ و یکی از اسکله های آنجا به بهره برداری می رسد.

چندی پیش با سرمایه گذاری ۱۰۷ میلیارد ریالی بخش خصوصی، قرارداد ساخت سیلوی نگهداری غلات در بندر امیرآباد به امضاء رسید.

این سیلوها در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۷۶۴ متر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد احداث می شود و توانایی نگهداری سالانه ۴۵ هزار تن انواع غلات را داراست ./

نظر شما