شناسهٔ خبر: 64117 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

چهل سالگی انقلاب

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حمل‌ونقل جاده‌ای/ رشد سه برابری شبکه راه‌های کشور/ توسعه چشم‌گیر آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی

ساختمان وزارت راه و شهرسازی طول راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۷۴ هزارکیلومتر بوده که با ۱۹۳ درصد افزایش و رشد ۳ برابری هم‌اکنون به بیش از ۲۱۷ هزارکیلومتر رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق ارزیابی‌های انجام شده از سوی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی طول راه‌های تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۷۴ هزارکیلومتر بوده که هم‌اکنون به بیش از ۲۱۷ هزارکیلومتر رسیده است.

با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی در ایران طول شبکه جاده‌ای کشور با  ۱۹۳ درصد افزایش، ۳ برابر شده است. به عبارت دیگر در این مدت به‌طور متوسط سالانه ۴۷۰۰ کیلومتر انواع راه احداث‌شده است.

همچنین در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میزان آزادراه‌های کشور ۷۶ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد ۳۱۱۲ درصدی  به ۲۴۴۱ کیلومتر  یعنی ۳۲ برابر میزان اولیه رسیده است. در واقع طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور متوسط سالانه حدود ۵۹ کیلومتر به آزادراه‌های کشور اضافه شده است.

در همین راستا از مهم‌ترین آزادراه‌های احداث‌شده پس از انقلاب اسلامی می‌توان به احداث آزادراه اصفهان- نطنز- کاشان- قم- گرمسار به طول ۴۱۹ کیلومتر، آزادراه قزوین - زنجان- تبریز به طول ۴۷۶ کیلومتر، آزادراه ساوه- همدان به طول تقریبی ۱۸۰ کیلومتری آزادراه قزوین- رشت به طول ۱۳۰ کیلومتر، آزادراه خرم‌آباد - پل زال- اندیمشک به طول ۱۴۹ کیلومتر، آزادراه اهواز- بندر امام خمینی ره به طول ۹۰ کیلومتر اشاره کرد.

از طرفی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان بزرگراه‌های کشور ۳۵ کیلومتر بوده و در حال حاضر طول بزرگراه‌های با ۴۹۳۵۷ درصد افزایش و رشد ۵۰۰ برابری به ۱۷۳۱۰ کیلومتر رسیده است. یعنی به طورمتوسط سالانه ۴۳۲ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شده است.

از مهم‌ترین بزرگراه‌های احداث‌شده پس از انقلاب اسلامی می‌توان به بزرگراه کرمان- یزد - نائین به طول ۲۳۲ کیلومتر، بزرگراه شیراز- آباده- اصفهان - دل جان- سلفچگان- اراک به طول ۵۱۷ کیلومتر، بزرگراه آبادان- اهواز - اندیمشک به طول تقریبی ۲۵۰ کیلومتر، بزرگراه بافق- یزد- سورمق به طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر اشاره کرد.

از سوی دیگر طول راه‌های اصلی و فرعی نیز در ابتدای پیروزی انقلاب ۴۷ هزار کیلومتر بوده و طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۶۹ هزار کیلومتر رسیده است که در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی با ۷۸ درصد افزایش و رشد ۱.۵ برابر معادل  ۲۲ هزار کیلومتر افزایش داشته است.

به علاوه طول راه‌های روستایی آسفالته در ابتدای پیروزی انقلاب ۳۰۰۰ کیلومتر بوده و هم‌اکنون طول این راه‌ها به ۱۰۵ هزار کیلومتر رسیده است که در مقایسه با ابتدای انقلاب رشد۳۵ برابری را تجربه کرده است. به عبارتی در این مدت به‌طور متوسط سالانه ۲۵۵۰ کیلومتر به راه‌های آسفالته روستایی اضافه شده است.

با نگاهی به بخش‌های دیگر، ایجاد ۷۲۴ مجتمع خدماتی رفاهی و ۱۵۵ مرکز معاینه فنی مکانیزه خودروهای سنگین و همچنین نصب ۲۳۰۳ دستگاه تردد شمار، ۷۵۹ دوربین نظارتی، ۱۱۱۹ سامانه ثبت تخلفات با هدف حفظ ایمنی در راه‌های کشور از دستاوردهای قابل‌توجه وزارت راه و شهرسازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.

گفتنی است، تعداد ناوگان باری جاده‌ای کشور نیز با رشد ۱.۹ برابر طی ۲ دهه اخیر از ۱۷۸ هزار دستگاه به ۳۳۸ هزار دستگاه و میزان ترانزیت طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان ترانزیت به ۹.۳ میلیون تن رسیده است.

نظر شما