شناسهٔ خبر: 64119 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی:

 پروژه‌های عمرانی به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است

محمد اسلامی وزیر راه و  شهرسازی در بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: امروز به برکت این انقلاب شاهد آن هستیم که پروژه‌های عمرانی در کشور به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در بازدید غرفه وزارت راه و  شهرسازی در نمایشگاه ملی دست‌آوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که در موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است ضمن تبریک فرارسیدن چهلمین سال انقلاب اسلامی گفت: امسال در شرایطی جشن چهل‌سالگی انقلاب را برگزار می‌کنیم که به لطف الهی و در اثر مقاومت و هوشمندی مردم مهم‌ترین توطئه‌هایی که دشمنان ایران داشته‌اند خنثی‌شده است و مردم با حضور باشکوه خودشان در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن امسال نیز مجدداً موجبات یاس و ناامیدی دشمنان را فراهم خواهند آورد.

وی باور به توانستن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب خواند و افزود: ما از ابتدای انقلاب توانسته‌ایم وابستگی کشور به خارج را کاهش دهیم و به تمام مزاحمت‌ها و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کردند پاسخ دهیم.

اسلامی ادامه داد: پیش از انقلاب تنها ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه آزادراهی در کشور وجود داشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و همت همه‌کسانی که از ابتدای انقلاب تاکنون زحمت‌کشیده‌اند در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه در کشور وجود دارد که روند توسعه این راه‌ها  همچنان ادامه دارد و پروژه‌ها به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است.

توسعه راه‌های روستایی پس از انقلاب

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به توسعه راه‌های روستایی پس از انقلاب گفت: پیش از انقلاب حتی نزدیک به شهرها نیز راه‌های روستایی وجود نداشت و مردم در مضیقه بودند.  ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی پیش از انقلاب در کشور وجود داشت، اما امروز بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی داریم. همچنان تولید و ایجاد راه روستایی و بهسازی آن به عنوان یک نهضت در دستور کار ما هست.

وی ادامه داد: در احداث راه‌ها، پیش از انقلاب پیمانکاران و مشاوران خارجی فعال بودند. امروز کشور ما صاحب شرکت‌های قدرتمند فنی مهندسی و راهسازی است. بخش خصوصی با قدرت در حال فعالیت در پروژه‌های راهسازی کشور است و به عنوان مثال می‌توان شاهکارهای مهندسی را در آزادراه تهران-شمال مشاهده کرد.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: این شرکت‌ها امروز در خارج از کشور هم فعال هستند و در تعدادی از کشورها کار عمرانی انجام می‌دهند. ما از دریافت کننده خدمات فنی و مهندسی در حوزه راه به صادر کننده این خدمات تبدیل شده‌ایم. نه تنها کشور خود را ساختیم، امروز ایرانیان در کشورهای دیگر نیز با افتخار خدمت می‌کنند.

اسلامی سپس به توسعه توان حمل‌ونقل دریایی کشور پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بنادر ما نیز توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته است؛ به طوری که ظرفیت بنادر از ۱۹ میلیو تن  به بیش از ۲۳۳ میلیون تن رسیده است. توانمندی صنایع دریایی و بنادر ما از جمله ثروت‌های حاصل شده از انقلاب اسلامی است. امروز شاهد نقش آفرینی صنایع دریایی در اقتصاد کشور هستیم. به خصوص در شرایط تحریم، می‌بینیم که دریانوردی ما با شکوه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و حتی با فعالیت بیشتر، یاری رسان سیستم بازرگانی و حمل‌ونقل کشور است.

رشد قابل توجه ناوگان هوایی

وزیر راه و شهرسازی به گسترش توان حمل‌ونقل هوایی کشور اشاره کرد و گفت: اول انقلاب ۲۵ فروند هواپیما در کشور وجود داشت، اما امروز بیش از ۳۰۰ فروند هواپیما در کشور وجود دارد که در دو دهه گذشته به رغم مزاحمت‌هایی که صورت گرفته و می‌گیرد، این رشد به صورت چشمگیر رخ داده است. همچنین به لطف دانشگاه‌ها و صنایع و شرکت‌های ما که قدرت تعمیر و نگهداری دارند، امروز قدرت اورهال، بهره‌برداری، و آموزش در صنعت هوایی درون کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب برای تامین خلبان همواره وابسته به خارج بودیم. امروز آموزش خلبان و تربیت تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما، تولید قطعات، ظرفیت‌هایی که مربوط به خلق محصول است و دفاتر طراحی که امروز به وجود آمده است، از برکت انقلاب اسلامی به دست آمده است.

اسلامی با اشاره به اینکه در بحث توسعه، خطوط ریلی کشور اما از حد مطلوب فاصله دارد، گفت: با این حال طول خطوط آهن از حدود ۴۷۰۰ کیلومتر پیش از انقلاب امروز به بیش از ۱۱ هزار کیلومتر رسیده است. همچنین استان‌های کشور یکی پس از دیگری به نظام حمل و نقل ریلی کشور متصل می‌شوند.

وی افزود: انشاالله به زودی خط آهن به استان گیلان و شهر رشت متصل می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که خطوط ریلی کشور به خطوط ترانزیتی و کشورهای همسایه متصل شده یا در حال اتصال است. یکی از بزرگترین پروژه‌های ریلی کشور پروژه قزوین-رشت به شمار می‌رود. این پروژه یکی از پروژه‌های فاخر مهندسی و بخش مهمی از کریدور شمال-جنوب است که از طریق بنادر خزر و آستارا به آسیای میانه و اروپا متصل خواهد شد.

این عضو کابینه تدبیر و امید افزایش خوداتکایی در حوزه حمل‌ونقل را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی بر شمرد و گفت: در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای اکنون جزو کشورهای نامدار در ظرفیت تولید خودرو هستیم و ناوگان ۳۰۸ هزار دستگاهی کامیون‌ها به نقل و انتقال بار در کشور مشغولند. اکنون مشغول بهسازی و توسعه مدیریت شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای هستیم که بتوانیم ظرفیت خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب سال‌ها کامیون‌های کشورهای همسایه برای ما بار حمل می‌کردند. یکی از دستاوردهای ما ایجاد قدرت ترانزیت بوده که توسط مردم به صورت فردی و یا شرکتی اتفاق افتاده است.

توسعه دانش مهندسی و ایجاد جامعه مهندسی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به دستاوردهای مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: امروز در این مرکز تحقیقات زیادی که برای سلامت مردم و قوام و دوام ابنیه صورت می‌گیرد. توان مهندسی که بوجود آمده و جامعه مهندسی فاخری که امروز داریم و بیش از ۵۰۰ هزار مهندس عضو این جامعه هستند، از برکات انقلاب اسلامی است که کار مردم توسط مردم و نیروهای دانشی انجام می‌شود.

وی جامعه مهندسی را یک ثروت قابل توجه و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور توصیف کرد و ادامه داد: موضوع دیگری که قابل توجه است، توسعه صنعت ساختمانی و تاسیساتی است. خیلی از صنایعی که امروز در کشور در حوزه ساختمانی و تجهیزات و ماشین‌الات از آن بهره‌مند هستیم، جزو مواردی است که در گذشته وجود نداشت. ایران در گذشته واردات سیمان داشت، اما امروز صادرات سیمان دارد.

اسلامی افزود: پیش از انقلاب ایران همواره نیازمند واردات آهن‌آلات، لوازم بهداشتی، لوازم ساختمانی، لوازم برقی و ... بود. امروز به برکت انقلاب اسلامی این صنایع شکل گرفتند و ما جزو صادرکنندگان هستیم. 

وی افزود: بخش قابل ملاحظه‌ای از صادرات کشور در صنعت ساختمان امروز از اقلام ساختمانی و تجهیزات تشکیل شده است. نتیجه انقلاب، همت مردم و جامعه ای است که در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند.

نظر شما