شناسهٔ خبر: 64134 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در چهلمین بهار انقلاب اسلامی

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه حمل‌ونقل ریلی/ از رشد ۲.۵ برابری توسعه خطوط ریلی تا افزایش ۶.۷ برابری حمل بار

ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول شبکه ریلی کشور با افزایش۶۶۵۱ کیلومتر به ۱۱۲۲۶ کیلومتر رسیده و علاوه بر توسعه قابل توجه بخش ناوگان در حوزه مسافر و بار از ۵.۴ میلیون نفر و ۶.۹ میلیون تن به ۲۴ میلیون نفر و ۴۶.۷ میلیون تن افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس ارزیابی‌‌های انجام‌شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه  حمل‌ونقل ریلی در ابتدای پیروزی انقلاب طول خطوط ریلی کشور ۴۵۷۵ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۱۱۲۲۶ کیلومتر رسیده است که در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی ۶۶۵۱ کیلومتر افزایش داشته (۱۴۵ درصد افزایش معادل ۲.۵ برابر) و در این مدت به‌طور متوسط سالانه ۱۶۶ کیلومتر خطوط اصلی ریلی احداث شده است.

از  مهم‌ترین خطوط ریلی احداث‌شده پس از پیروزی انقلاب می‌توان به راه‌آهن گرگان اینچه‌برون به طول ۹۰ کیلومتر، راه‌آهن تهران- همدان به طول ۲۵۸ کیلومتر، راه‌آهن خواف- هرات به طول ۷۷ کیلومتر، راه‌آهن غرب کشور به طول ۱۴۶ کیلومتر، راه‌آهن مراغه - ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر اشاره کرد.

همچنین در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۴۲۰ لکوموتیو،۲۹۶ واگن مسافری و حدود  ۱۲۱۵۰ واگن باری در مسیرهای ریلی تردد داشتند که این میزان در حال حاضر به ۹۲۳ لکوموتیو، ۲۰۸۱ واگن مسافری و ۲۵۲۴۳ واگن باری رسیده است که به ترتیب ۲ و ۷ و ۲ برابر افزایش‌یافته است.

به‌علاوه تعداد مسافر ریلی در ابتدای انقلاب اسلامی ۵.۴ میلیون نفر بوده که این مقدار در پایان سال ۹۶ به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش یافته است( افزایش ۴.۵ برابری)

شایان ذکر است میزان تناژ بار ریلی در ابتدای انقلاب اسلامی ۶.۹ میلیون تن بوده که این مقدار در پایان سال ۹۶ به بیش از ۴۶.۷ میلیون تن افزایش یافته است ( افزایش ۶.۷ برابری)

 طبق سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در مورد «حمل‌ونقل» مصوب مورخ۱۳۷۷/۱۰/۲۳ که در تاریخ ۱۳۹۷.۱۱.۳ توسط مقام معظم رهبری تائید و طی نامه شماره ۷۶۲۳۰/۱ مورخ ۱۳۹۷.۱۱.۳ دفتر معظم له ابلاغ گردیده به شرح زیر است:

۱-ایجاد نظام جامع حمل‌‌و‌نقل و تنظیم سهم هریک از زیر بخش‌های آن با اولویت دادن به حمل‌ونقل ریلی و با توجه به ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیت، کاهش شدت مصرف انرژی کاهش آلودگی زیست‌محیطی، افزایش ایمنی، برقراری تعادل و تناسب بین زیرساخت‌ها و ناوگان و تجهیزات ناوبری و تقاضا

 افزایش بهره‌وری تا رسیدن به سطح عالی از طرق پیشرفت و بهبود روش‌های حمل‌ونقل و مدیریت و منابع انسانی و اطلاعات

توسعه و اصلاح شبکه حمل‌ونقل با توجه به نگرش شبکه‌‌ای به توسعه محورها. آماش سرزمین. ملاحظات دفاعی-امنیتی، سودآوری ملی، موقعیت ترانزیتی کشور. تقاضا.

۴-  فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و جلب مشارکت مردم و گسترش پوشش بیمه در همه فعالیت‌های این بخش

دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل‌ونقل بین‌‌المللی

 امروزه حمل‌ونقل از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می‌گردد و به دلیل داشتن نقش زیر بنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش در برگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع، مصرف و خدمات کالا جریان داشته و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی، نقش غیرقابل انکاری دارد.

اساساً در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت داخلی و بین‌المللی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستم‌های حمل‌ونقل را در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت  جابجایی، ایمنی و سطح خدمات نادیده گرفت.

لذا برای پیشبرد بخش حمل‌ونقل و افزاش سهم آن در GDP کشور در چهار دهه گذشته، همواره توسعه متوازن کلیه شیوه‌های حمل‌ونقل موردتوجه واقع بوده تا ضمن دستیابی به اهداف داخلی اعم از محرومیت‌زدایی و افزایش زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌تناسب شرایط اجتماعی و اقتصادی  به اهداف بین‌المللی آن نیز که دستیابی به بازارهای جهانی است، نائل گردد

 

نظر شما