شناسهٔ خبر: 64187 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و  شهرسازی خبر داد

بازسازی و مقاوم سازی مسکن مهر سرپل ذهاب بر مبنای آیین‌نامه کنترل ساختمان جدید

مسکن مهر سرپل ذهاب وزیر راه و  شهرسازی در بازید از مسکن مهر سر پل ذهاب گفت:طبق بررسی‌های صورت گرفته در خصوص مسکن مهر سر پل ذهاب پس از زلزله مشخص شد که در روند طراحی این مساکن مقررات ملی ساختمان رعایت نشده است.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی، در ادامه سفر خود به استان کرمانشاه با حضور در شهر سر پل ذهاب از پروژه بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن مهر ۵۷۶ واحدی شهید شیرودی که در اثر زلزله سال گذشته این منطقه با خسارت روبرو شده بود بازدید کرد.

اسلامی در این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ساخت‌وساز بر اساس ضوابط و معیارهای اصولی گفت: سازمان نظام‌مهندسی در سطح کشور موظف است برساخت و ساز قانون‌مدار نظارت کند.

وی ادامه داد: اتفاقی که برای مسکن مهر سر پل ذهاب افتاد موردبررسی قرارگرفته است و نکته قابل‌توجه این بررسی‌ها آن بوده که اولاً در طراحی این ساختمان آیین‌نامه‌ها رعایت نشده‌اند و در ثانی اجرا نیز مطابق با مقررات نبوده است این مسئله باعث شد که ساختمان‌ها آسیب‌پذیر باشند و مقاومت و ایستایی لازم در برابر زلزله را نداشته باشند.

وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به تغییر آیین‌نامه کنترل ساختمان گفت: این آیین‌نامه‌ها متأثر از اتفاقی که در زلزله کرمانشاه افتاده است ارتقا پیداکرده تا بتواند استحکام و ایستایی بیشتری را تضمین کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه بازسازی و مقاوم سازی مسکن مهر شهید شیرودی در شهر سرپل ذهاب گفت: در این فرآیند، آیین نامه جدید رعایت شده تا مردم بتوانند در این ساختمان های مقاوم، زندگی خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: سه بلوک به دلیل آنکه ناپایداری بیشتری داشت، کلا تخریب شده و از نو ساخته می‌شود. اما باقی بلوک‌ها مقاوم سازی و بازسازی می‌شوند.

اسلامی در ادامه با اشاره به افزایش مقاومت ساختمان‌های جدید الاحداث در منطقه سرپل ذهاب گفت: به نظر من هم کیفیت ساخت و سازها، هم نرخ مشارکت مردم و هم نوع مدیریت و نظارتی که بر این فرآیند انجام شده، به ویژه مدیریت استانداری کرمانشاه، یک رکورد محسوب می‌شود.

وی افزود: هیچگاه سابقه نداشته با چنین سرعتی، این حجم از منازل بازسازی یا احداث شود. این در حالی است که منازل بازسازی شده در سالگرد زلزله سرپل ذهاب، با یک آزمون ۶.۴ ریشتری مواجه شدند و از آن سربلند بیرون آمدند.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به سرعت مطلوب بازسازی سرپل ذهاب گفت: کندی‌هایی که وجود دارد هم به این علت است که خانه‌هایی که اکنون در حال ساخت است، بسیار بیشتر از تعداد منازل مسکونی است که پیش از زلزله در شهر وجود داشت. این یعنی ساختمان‌های شهر نو شده و تعداد آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در واقع حجم کار دو برابر شده است. به عبارت دیگر در ازای ۶۸۰۰ واحد تخریب شده، ۱۱ هزار و ۸۰۰ پروانه ساخت صادر شده است. نکته مهم این است که با توجه به افزایش حجم و الزامات فنی، سرعت کار قابل قبول است.

اسلامی به نقش وزارت راه و شهرسازی در بازسازی سرپل ذهاب اشاره کرد و گفت: حمل و نقل مصالح مورد نیاز برای این پروژه توسط سازمان راهداری انجام شده است. همچنین نقشه و طراحی توسط بنیاد مسکن به مردم ارائه شده است. اما کلیت کار باید توسط مردم و پیمانکاران فعال پیش برود. سرعت این فرآیند به خود مالک مربوط می‌شود. چراکه دولت در این فرآیند مدیریت یکپارچه اعمال نکرده است.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن و بنیادهای معین که از استان ها مستقر شده‌اند، نقش خود را به طور کامل ایفا کردند. بنابراین امیدواریم که مردم نیز با مشارکت بیشتر، به این فرآیند سرعت ببخشند تا در سال آینده، در سالگرد زلزله بازسازی به اتمام رسیده و شاهد یک شهر نو و مقاوم باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح نقش دولت در فرآیند نظارت بر ساخت و ساز پرداخت و گفت: دولت ضوابط و مقررات مورد نیاز را ابلاغ کرده است. سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور مکلف است که آیین‌نامه کنترل ساختمان را اعمال کند و در صورت قصور نیز در شورای انتظامی با سازمان‌ها برخورد می‌شود. شهرداری‌ها نیز نقش نظارتی بر عهده دارند.

وی ادامه داد: تهیه شناسنامه ساختمان که یک الزام قانونی است، به این خاطر است که یک پرونده جامع در مورد هر ساختمان وجود داشته باشد که مورد ارزیابی قرار بگیرد.

اسلامی افزود: اکنون بسیاری از ناظران شکایت دارند که مالکان ضوابط و مقررات را رعایت نمی‌کنند. دولت از منظر تعیین و ابلاغ ضوابط، تعیین سازوکارها و تدوین شیوه نامه‌ها وظیفه خود را انجام داده است.  نرم افزارهای لازم موجود است، بنابراین باید یک فرهنگ برای اجرای ضوابط ایجاد شود تا از منابع و مصالح استفاده درست صورت گیرد و اقدامات سهل انگارانه، ثروت ما را نابود نکند.

نظر شما