شناسهٔ خبر: 64285 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اسلامی در آیین افتتاح باند دوم نیك‌آباد-حسن‌آباد:

راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به شركت ساخت و توسعه بازگشت/ نباید بودجه بازآفرینی شهری صرف كارهای نمایشی شود

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی در جریان افتتاح پروژه‌های شرق استان اصفهان از بازگشت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل خبر داد و گفت: در جلسه هیات دولت مطرح شد تا این پروژه و تمامی پروژه‌هایی كه از شركت ساخت و توسعه به شركت راه‌آهن واگذار شده است مجدد به شركت ساخت و توسعه بازگردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح باند دوم نیك‌آباد-حسن‌آباد، هرند-كوهپایه و روكش آسفالت ورزنه-حسن‌آباد واقع در شرق استان اصفهان اظهار داشت: امروز در حالی چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم كه دشمنان ایران اسلامی یك جنگ اقتصادی با هدف وجود نداشتن جمهوری اسلامی به پا كرده‌اند. البته این قبیل اقدامات از روز اول پیروزی انقلاب با اشكال مختلف و با هدف تحمیل هزینه‌های هنگفت به مردم و انقلاب اعمال شده است، اما این اقدامات همواره با عنایت خاصه خداوند، جانفشانی‌های مردم و رهبری امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ناكام مانده‌اند.

وی افزود: به شكرانه موفقیت‌های پیاپی طی ۴۰ سال گذشته و میثاق مجدد با شهدا، باید در آغاز ۴۰ ساله دوم انقلاب متفاوت‌تر از ۴۰ سال اول كار شود و بحث مهم خلوص نیت، وحدت و یكپارچگی است.

وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان كرد: در شرایطی هستیم كه استقلال مهم‌ترین خواست مردم تامین شده است و امروز جمهوری اسلامی ایران كشوری است كه از نظر استقلال در جهان مثال ندارد.

اسلامی با اشاره به تغییر شیوه‌های تحریم علیه نظام در شرایط كنونی گفت: در تحریم‌های جدید، پیگیری آنها با هدف جلوگیری از تحقق اهداف دولت و كشور انجام می‌شود.

عضو كابینه دولت دوازدهم با اشاره به نفوذ آمریكا در تصميمات كشورهای مختلف جهان از طریق سفارتخانه‌های خود در آن كشورها یادآور شد: باتوجه به استقلال موجود در كشور خود درمی‌یابیم كه مرز بین عزت و ذلت در همین نقطه است كه به بركت خون شهدا حاصل شده و ما نیز در برابر هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آوریم.

وی در ادامه با بیان اینكه رشد و پیشرفت نیازها را متفاوت می‌كند تصریح كرد: در دهه گذشته بودجه عمرانی كشور صرف مسائل شبه جاری مانند یارانه پرداختی شده است و در مقابل اعتبارات و بودجه جاده‌ها و زیربناها با استفاده از منابع گوناگون و متفاوت تامین می‌گردید.

اسلامی افزود: در شرایط كنونی باید نیازهای مردم اولویت‌بندی و به آن‌ها پرداخته شود و در همین شرایط دشوار باتوجه به برنامه‌محوری نسبت به رفع مشكلات مردم اقدام خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به وضعیت ناهمواری راه‌های كشور اظهار داشت: از طریق سامانه PMS تمامی راه‌ها شامل راه‌های اصلی، فرعی و روستایی اسكن و سندسازی شده‌اند. در قالب برنامه در راستای بهسازی و ترمیم در دست اجرا قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول از پیگیری بند (و) تبصره ۵ قانون برای تهاتر مطالبات و بدهی پیمانكاران حوزه راهسازی خبر داد و افزود: ۳۳۰۰ نقطه پر تصادف شناسایی شده و ۱۷۰۰ نقطه در اولویت قرار دارد و باتوجه به درخواست اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی به دنبال اقدام جدی برای رفع این نقاط در سال ۹۸ هستیم.

وی در خصوص مباحث الحاق به محدوده اظهار داشت: تخصیص زمین به خانه اولی‌ها در اولویت قرار دارد اما عموم مربوط به شهرسازی و مسكن شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به شورای برنامه‌ریزی استان تخصیص اعتبار شده است اما برای شرق استان اصفهان، حق تفكیك با هدف رفع مشكلات مردم به همكاری استانداری و بنیاد مسكن تاكید شده است. همچنین مشكلات مربوط به مسكن مهر نیز در شورای مسكن استان مورد بررسی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام خواهد شد.

اسلامی در ادامه به مشكلات مربوط به تخصیص قیر برای روسازی راه‌ها به ویژه باندهای دوم اشاره كرد و گفت: متاسفانه طی ۶ ماه اول سال قیر تخصیص نیافت اما یك ماه گذشته قیر از حالت بحران خارج شده و به طور مستمر در حال تخصیص است اما تاكید ما اجرای روسازی صحیح و درست باتوجه به وضعیت آب و هوا و ماندگاری پوشش جاده‌ها است.

وزیر راه وشهرسازی در خصوص مشكلات فرودگاه اصفهان نیز بیان داشت: از نظر وزارت راه و شهرسازی ۴۳۵ هكتار مربوطه باید مورد كارشناسی و رفع و رجوع قرار گیرد اما در ادامه كار توسعه باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

عضو كابینه دولت تدبیرو امید با اشاره به درخواست‌های نمایندگان مجلس استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نسبت به تصریح عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بیان داشت: تمامی پروژه‌هایی كه از شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شركت راه‌آهن واگذار شده بود ۱۵ روز قبل در جلسه‌ هیات دولت مطرح شد تا مجدد به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل باز گردد، زیرا معتقدیم شركت راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار مطرح است و اساس تاسیس شركت ساخت و توسعه نیز برای ساخت و تكمیل پروژه‌های زیربنایی حمل ونقل بوده است.

وی در خصوص پروژه‌های قابل اجرا در بافت فرسوده تاكید كرد: اگرچه اختیار امور مربوط به استانداران ابلاغ شده است اما اجازه نمی‌دهیم یك قرآن از اعتبارات مربوط به پروژه‌های بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده صرف كارهای نمایشی شود. اولویت در بافت‌های فرسوده مسكن است و بازآفرینی در جمعیت آن منطقه خود را نشان می‌دهد كه در صورت جمعیت‌پذیری و رشد مناطق، تزیین محلات از طریق مردم همان محل یا منطقه انجام خواهد گرفت.

نظر شما