شناسهٔ خبر: 64377 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۳ بهمن می‌خوانید

خانه اولی‌ها در صف زمین

روزنامه حل مشکل مسکن در کشور یک مساله حیاتی است و به نظر می آید که حل این معضل برای خانه اولی‌ها جدی‌تر باشد به همین علت امروز روزنامه «آفتاب یزد» با تیتر «دولت به خانه اولی‌ها‌ زمین می‌دهد» سخنان وزیر راه و شهرسازی را بازتاب داده است که در آن خانه اولی‌ها باید منتظر دریافت زمین باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

ایران

۳۴ هزار سپرده‌گذار صندوق پس‌انداز مسکن انصراف دادند

ناامیدی خریداران مسکن از وام

تغییر مسیر بازار مسکن از نیمه دوم سال‌جاری بواسطه رشد شدید قیمت‌ها و افت معاملات باعث تغییر رفتار خریداران مسکن شده است. درحالی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم طرح‌های متنوعی برای افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن اجرایی شده است و سقف وام خرید از ۲۰ میلیون تومان ابتدای دولت یازدهم به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است، اما به‌دلیل رشد بالای قیمت‌ها بخصوص در ماه‌های اخیر سهم تسهیلات در خرید مسکن بشدت کاهش یافته است به طوری که محمدهاشم بت شکن مشاور وزیر راه و شهرسازی می‌گوید هم‌اکنون سهم وام از قیمت مسکن به‌کمتر از ۲۰ درصد رسیده است.

درکنار افزایش پی‌درپی وام خرید مسکن در سال‌های گذشته دولت یازدهم در مــــــــــرداد ســـــــــال ۱۳۹۴ با راه‌انــــــــدازی صنـــــــــدوق پس‌انداز مسکن یکم بلندترین گام خود را برای خانه دار شدن خانه اولی‌ها برداشت. متقاضیان با سپرده‌گذاری دراین صندوق می‌توانند پس از یکسال به ازای هر زوج ۸۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ سود ۸ درصد دریافت کنند. نرخ سود پایین این نوع تسهیلات و مبلغ قابل توجه آن باعث شد تا در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی این صندوق استقبال زیادی از این سازوکار برای خانه دار شدن شود.

آفتاب یزد

دولت به خانه اولی‌ها‌ زمین می‌دهد

وزیر راه و شهرسازی از تخصیص زمین به خانه‌ اولی‌ها به‌عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی خبر داده است.محمد اسلامی در آیین افتتاح چند پروژه راهسازی در استان اصفهان درباره مباحث مربوط به الحاق به محدوده شهرها، اظهار کرد:‌ تخصیص زمین به خانه اولی‌ها در اولویت قرار دارد، اما عموم -موارد- مربوط به شهرسازی و مسکن شهرهای زیر ۵۰هزار نفر به شورای برنامه‌ریزی استان تخصیص اعتبار شده است.

برای شرق استان اصفهان نیز حق تفکیک با هدف رفع مشکلات مردم به همکاری استانداری و بنیاد مسکن تاکید شده است. ضمن این‌که مشکلات مربوط به مسکن مهر نیز در شورای مسکن استان مورد بررسی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام خواهد شد.وی در خصوص پروژه‌های قابل اجرا در بافت فرسوده نیز افزود: اگرچه اختیار امور مربوط به استانداران ابلاغ شده است اما اجازه نمی‌دهیم یک قران از اعتبارات مربوط به پروژه‌های بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده صرف کارهای نمایشی شود. وی تاکید کرد: اولویت در بافت‌های فرسوده مسکن است و بازآفرینی در جمعیت آن منطقه خود را نشان می‌دهد که در صورت جمعیت‌پذیری و رشد مناطق، تزیین محلات از طریق مردم همان محل یا منطقه انجام خواهد گرفت. خاطر نشان می‌شود، ۲۴دیماه امسال وزیر راه و شهرسازی سه معاون مسکنی خود از جمله مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری را برکنار کرده بود.

جهان صنعت

 همدستی ایرلاین‌ها با چند چارترکننده خاص

درحالی حمل‌ونقل هوایی به واسطه فعالیت چارترکنندگان و عدم نظارت سازمان هواپیمایی همچنان نابسامان است که رییس هیات‌مدیره انجمن دفاتر مسافرتی می‌گوید: ایرلاین‌ها فقط با چند چارترکننده خاص همکاری دارند که این مساله باید توسط دستگاه نظارتی پیگیری شود‌.

حرمت‌الله رفیعی در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان حمل‌ونقل بر این باورند که وجود روابط غیرمعمول باعث شده پروازهای چارتری به چالش حمل‌ونقل هوایی تبدیل شود، اظهار کرد: بنده نمی‌توانم این موضوع را تایید یا تکذیب کنم چون معتقدم بیان این مساله نمی‌تواند کاری را اصلاح کند‌. وی با بیان اینکه باید به دنبال راهکاری برای حل این معضل باشیم با طرح این پرسش که «چرا شرکت‌های هواپیمایی فقط با چند چارترکننده همکاری می‌کنند»، ادامه داد: قطعا سیستم قضایی و نظارتی باید به این داستان وارد شوند که البته این کار نیز انجام شده است‌.

اطلاعات

سیاست‌های کلی مسکن وزارت راه و شهرسازی تشریح شد

برنامه‌ریزی جامع برای بهبود وضع مسکن روستایی با اولویت مناطق آسیب‌پذیر از سیاست های این وزارتخانه است.محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در تشریح سیاست‌های کلی مسکن در این وزارتخانه بیان کرد: مدیریت زمین برای تأمین مسکن، توسعه شهر و روستا در چارچوب استعداد اراضی و سیاست‌ها و ضوابط شهرسازی و طرح های توسعه و عمران کشور و همچنین ایجاد و توسعه شهرهای جدید یکی از مهمترین سیاست های ما در این حوزه به شمار می رود که هم اکنون هم در بخش های مختلف وزارتخانه در حال مطالعه و پیگیری است.

‌وی احیای بافت های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش‌های کارآمد را یکی دیگر از سیاست‌های وزارتخانه در بخش مسکن بیان کرد و افزود: برنامه ریزی دولت در جهت تأمین مسکن گروه های کم در آمد و نیازمند و حمایت از ایجاد و تقویت موسسات خیریه و ابتکارهای مردمی برای تأمین مسکن اقشار محروم هم در این حوزه مدنظر ما قرار دارد.

دنیای اقتصاد

فضاهای شهری از خودتحریمی شهرداری خارج می‌شود؟

مواجهه سوم با دارایی‌های پایتخت

بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت کنونی «برج میلاد»، «نمایشگاه شهر آفتاب»، «دریاچه چیتگر» و «پارک پردیسان»، به‌عنوان چهار دارایی ارزشمند پایتخت در حوزه گردشگری، تفریحی و خدماتی نشان می‌دهد اگرچه مشکلات بهره‌برداری و نگهداری این فضاهای شهری در ظاهر متفاوت است اما منشأ تمامی آنها به آفت شرکت‌داری مدیریت شهری پایتخت از دو مسیر نادرست بازمی‌گردد. کارشناسان شهری راهکار عملی برای بازگشت از بیراهه مدیریت دارایی‌های پایتخت را استفاده از مواجهه سوم به شکل استفاده از ظرفیت بخش خصوصی معرفی می‌کنند.

طی هفته‌های اخیر خبری با عنوان شنیده شدن صداهای عجیب از برج میلاد در فضای مجازی منتشر شد. صداهای عجیبی که اگرچه از سوی مدیران این برج تکذیب شد اما برخی کارشناسان و مدیران سابق برج آن را ناشی از ایجاد شکاف‌ و ترک‌هایی در بخشی از دیوارهای پارکینگ برج دانستند.

برچسب‌ها:

نظر شما