شناسهٔ خبر: 64579 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره نظارت بر راه روستایی استان مطرح کرد:

رونق اقتصادی منطقه با بهره‌برداری راه گردشگری خالدنبی در گلستان/جمعیت مطالبه‌گر روستا به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد

راه روستایی رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و شهرسازی استان گلستان با اشاره به تاثیر اقتصادی بهره‌برداری از راه روستایی گردشگری خالدنبی در منطقه، درباره لزوم تخصیص اعتبار به پروژه‌های راه روستایی در استان گفت: روستا جمعیتی مطالبه‌گر دارد و استان گلستان دارای ۴۷ درصد جمعیت روستانشین است که ضرورت دارد به موضوع راهسازی آن به عنوان زیرساخت مهم اقتصادی و اجتماعی توجه شود.

ابراهیم جاویدزاده ، رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و شهرسازی استان گلستان، درباره آخرین وضعیت راه روستایی و چالش‌های پیش روی راهسازی در استان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال جاری حدود ۴۵ کیلومتر آسفالت گرم در راه‌های روستایی استان اجرا کردیم که در قالب یازده محور روستایی بوده‌اند.

 وی با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های بهره‌برداری شده راه روستایی استان افزود: محور سقزتپه-توماج به طول ۴ و نیم کیلومتر در ایام اخیر افتتاح شد. این محور حلقه مفقوده‌ای بود که شهرستان گمیشان را به آق‌قلا و مرکز استان نزدیک کرده است.

جاویدزاده در ادامه درباره افتتاح یک راه گردشگری در استان گفت: بهره برداری راه گردشگری خالد نبی در شهرستان کلاله به طول ۶ هزار و ۷۵۰ متر نیز به جهت مراجعه همه ساله گردشگران خارجی و داخلی به مقبره خالدنبی سبب رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و شهرسازی استان گلستان با برشمردن دیگر محورهای روستایی بهره‌برداری شده استان اضافه کرد: در سال جاری همچنین راه روستایی قره-ماخر-اوزین-بوغاز به طول یک و نیم کیلومتر در شهرستان گنبد آسفالت شده است. همچنین محور روستایی سوجق-اوچران به طول ۱۰ کیلومتر در شهرستان مراوه‌تپه آسفالت شده و به بهره برداری رسیده است.

جاویدزاره در ادامه درباره وضعیت تخصیص اعتبارات به احداث راه روستایی در استان توضیح داد: اغلب پروژه‌های استان در حوزه راهسازی مشکل عدم تخصیص اعتبار دارند و این درحالی است که شاخص استان ما از استان‌های دیگر در حوزه راه روستایی کمتر است.

وی اضافه کرد: استان گلستان دارای ۴۷ درصد جمعیت روستانشین است و این مساله وظایف دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند اداره راه روستایی، آب و فاضلاب روستایی و بنیاد مسکن و غیره را با چالش مواجه می‌کند.

این مسوول استانی گفت: جمعیت روستا مطالبه‌گر است. به عنوان مثال از یک راه روستایی ممکن است ۵۰ خانوار بهره مند شوند و اگر کاستی‌هایی در حوزه راه روستایی وجود داشته باشد، واضح است که مردم مدام مراجعه می‌کنند و این موضوع مشکلات را دراین باره دو چندان می‌کند.

جاویدزاده افزود: راه، به عنوان یک زیر ساخت مساله‌ای قابل اهمیت است و  برخی از نهادها و یا موضوعات مانند هلال احمر، امنیت و اقتصاد و بسیاری از مسایل دیگر را با خود درگیر می‌کند.

وی گفت: همکاران وزارتخانه بخشی از کار را می‌توانند پیش ببرند. البته اغلب ابلاغ اعتبار صورت می‌گیرد، ولی اقدامات در جهت تخصیص کمتر به عمل  می‌آید.

رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و شهرسازی استان گلستان تصریح کرد: بهتر است همکاران در وزارتخانه بعد از ابلاغ برای تخصیص اعتبار پی‌گیری‌های لازم را انجام دهند و این‌گونه نباشد که بعد از زیادشدن انتقادها و بروز مشکلات، درباره تخصیص اعتبار فکری شود./          

نظر شما