شناسهٔ خبر: 64651 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خبر داد:

بازآفرینی ۳۹ محله شهر قم هدف برنامه جامع اقدام مشترک

بافت فرسوده قم مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: از مجموع ۱۳ هزار هکتار مساحت شهر قم، چهار هزار هکتار آن نیازمند بازآفرینی است و جمعیتی بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهر قم در این محدوده زیست می کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، مدیراین اداره کل گفت: از مجموع ۱۳ هزار هکتار مساحت شهر قم، چهار هزار هکتار آن نیازمند بازآفرینی است و جمعیتی بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهر قم در این محدوده زیست می کنند.

حسن صبوری با حضور در برنامه گفتگوی خبری صدا و سیمای مرکز قم که با موضوع اقدامات و عملکرد برنامه های ستاد بازآفرینی شهری پخش شد، اظهار داشت: همان گونه که وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان قم اعلام کرد، شهر قم می بایست نگین انگشتری شهرسازی و معماری شهرهای کشور باشد و وجود بافت های ناکارآمد و فرسوده زیبنده شهر قم نیست.

وی افزود: این بافت ها عمدتاً در هسته مرکزی شهر و پیرامون  حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار دارد که محل تردد جمع کثیری از شهروندان و زائرین حرم مطهر می باشد.

صبوری در خصوص انواع بافت های موجود شهر توضیح داد: در شهر قم پنج نوع بافت شامل بافت تاریخی، سکونتگاه های غیر رسمی، بافت ناکارآمد میانی، بافت با پیشینه روستایی و اراضی ناهمگن شهری وجود دارد که همگی نیازمند بهسازی، نوسازی و یا حتی بازسازی هستند.

وی با بیان این که ۴۱۳۳ هکتار از مساحت شهر قم در محدوده این نوع بافت ها هستند، افزود: این مقدار شامل ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی، ۷۵۹ هکتار بافت نابسامان میانی، ۱۹۰۳ هکتار بافت نابسامان میانی فاقد مصوبه، ۳۶ هکتار بافت سکونت گاه غیررسمی، ۸۴ هکتار بافت دارای پیشینه روستایی و ۱۰۳۶ هکتار اراضی ناهمگن شهری می شود.

صبوری با اشاره به این که طبق آمار، متوسط مساحت بافت فرسوده شهرهای کشور حدود ۱۸ درصد و زیست ۳۰ درصدی جمعیت در آن ها می باشد، ادامه داد: این بافت ها ۳۲ درصد مساحت قم را تشکیل می دهد و ۷۰ درصد جمعیت  شهر قم در این محدوده ها زیست می کند.

وی گفت: در این محلات عموماً با افول قابلیت زیست پذیری، فقر شهری، آسیب اجتماعی و تاب آوری پایین، مشکلات زیست محیطی و...مواجه هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ابراز کرد: به همین منظور برنامه جامع اقدام مشترک با مشارکت دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی طرح ریزی شده است.

وی توضیح داد: هدف از این برنامه، باز آفرینی ۳۹ محله با مساحت ۱۹۲۷ هکتار در طول مدت پنج سال (۸۶-۹۰)  خواهد بود.

صبوری با بیان این که در بحث بازآفرینی صرفاً مبانی کالبدی محلات مطرح نیست، اعلام نمود: در این رویکرد، مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در کنار ساماندهی کالبدی محلات از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: مساحت بافت فرسوده میانی شهر قم ۱۹۰۰ هکتار است اما در بازآفرینی با نگاه اجتماعی- کالبدی چهار هزار هکتار از مساحت شهر قم نیازمند بازآفرینی تشخیص داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: برای اجرای برنامه بازآفرینی پایدار شهری قم، اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان به عنوان پشتیبان بافت های ناکارآمد شهر و اراضی ۳۲ هکتاری پردیسان به عنوان پشتیبان بافت سکونت گاه غیررسمی به استان قم در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با بیان این که در سال های اخیر توجه بر توسعه فیزیکی و گسترش شهر بوده است، ابراز کرد: این امر تا حدی موجب مهاجرت ساکنان مرکزی به مناطق الحاقی شهر مانند پردیسان و انتقال زیرساخت ها به آن جا شده است.در صورتی که توسعه درون زای شهر و بازآفرینی مناطق مرکزی شهر که در آن جا از ابتدا زیرساخت های موجود بوده و فقط نیازمند بهینه شدن بوده اند، نتایج بهتر و مطلوب تری می توانست به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه باز آفرینی شهری را یک مسئله چند وجهی دانست و تاکید کرد: برای بازآفرینی پایدار شهری نیازمند اعتبارات دولتی، مشارکت مردمی و تسهیلات بانکی هستیم و هر کدام از این سه عنصر باید در کنار هم وجود داشته باشند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان تجربه مشارکت دستگاه ها در احداث ۴۳ هزار واحد مسکن مهر شهر قم را مثبت قلمداد کرد و خاطر نشان ساخت: در پروژه مسکن مهر شاهد عرضه زمین رایگان، تسهیلات ارزان قیمت و مشارکت دستگاه های زیربنایی بودیم که این مسئله می تواند در بازآفرینی شهری قم به شکل دقیق تر و منظم تری اجرا شود.

نظر شما