شناسهٔ خبر: 64777 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

پیش بینی تحول و رشد ترافیک ‌در بندر چابهار با حضور فعالان اقتصادی/ ارتقای اشتغال در سیستان و بلوچستان با روند توسعه‌ای چابهار/افزایش حضور کشتی و کالا در این بندر پس از برگزاری همایش

راستاد در جمع معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هر آنچه که در توسعه‌ بندر چابهار رخ دهد در معیشت و اشتغال ساحل‌نشینان موثر است و انتظار داریم با روند توسعه این بندر شاهد ارتقای اشتغال در سیستان و بلوچستان و خصوصا چابهار باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد صبح امروز با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درخصوص همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار که با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و نمایندگان ۱۱۵ کشور برگزار می شود، اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی کشور ظرفیت بالایی برای رشد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده دارد.

وی اضافه کرد: در بندر چابهار برای ‌فعالیت‌های جانبی، نگهداری کالا و فعالیت‌های ارزش افزوده تاکنون یک‌هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: همچنین قرارداد موقت بهره‌برداری هم با شرکت «آی پی جی ال» هندوستان برای عملیات بندری در فاز اول توسعه بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری و برای تأمین تجهیزات استراتژیک بندر داریم.

وی به موافقت‌نامه چابهار با حضور سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان اشاره کرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی‌ این امکان را فراهم کرده است که با توجه به همایش روز چابهار، کشورهای دیگری نیز امکان عضویت در این توافق‌نامه را داشته باشند‌ و زمینه برای حضور و عضویت کشورهای دیگر در توافقنامه چابهار فراهم است.

راستاد اظهار داشت: به طور کلی زمینه جذب در توافقنامه چابهار باز است و هر زمان که این تقاضا وجود داشته باشد توسط سه کشور عضو قابل بررسی است اما هنوز تقاضایی عنوان شده است.

وی افزود: در جلسات کمیته‌هایی که تاکنون‌ سه کشور داشتند به طور خاص به این موضوع پرداخته نشده است، اما این امکان فراهم است که سه کشور با هم به تفاهم برسند، تا کشورهای دیگر هم عضو این توافق‌نامه شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: اگر بخواهیم کشورهایی را در اولویت توافق‌نامه چابهار قرار دهیم تمرکز بر کشورهای ساحلی اقیانوس هند است.

راستاد اضافه کرد: در همایش روز چابهار بخشی از مباحثی که‌ مطرح می‌شود، روند تحول بندر چابهار در یک سال اخیر است؛‌ اگر توسعه رخ دهد و جذب سرمایه‌گذاری کلان این چنینی اتفاق افتد، ما توانسته‌ایم به خوبی مشوق‌های سرمایه‌گذاری را ارائه ‌و اعتماد مخاطبان را جلب کنیم و این مکانیزم بازار یابی برای بندر چابهار خواهد بود.

وی اضافه کرد: پس از همایش بندر چابهار انتظار داریم روند حضور کشتی و کالا در این بندر افزایش یابد، با حضور فعالان اقتصادی در بندر چابهار از کشورهای مختلف بازار بزرگی پیرامونی بندر وجود دارد که انتظار داریم، بیشتر از رقم موجود حجم بالای کشتی برای بندر جذب کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: به واسطه ارتباطی که بین فعالان اقتصادی کشورها در این همایش فراهم می‌شود و روایت مستقیم ظرفیت زیرساخت‌های بندر مطرح می‌شود، قطعا می‌توانیم شاهد تحول بیشتر و رشد ترافیک ‌بندری در چابهار باشیم.

وی اظهار داشت: در همایش روز چابهار ۱۱۵ نفر مهمان خارجی و ۱۵۰ نفر‌ مهمان داخلی داریم که فعالان بخش خصوصی کشورها و نماینده ارگان‌های دولتی این کشورها خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: به استثنای راهبری پایانه شماره یک بندر چابهار که توسط اپراتور هندی در حال انجام است، مابقی فعالیت‌های بخش خصوصی توسط شرکت‌های داخلی است، البته اپراتوری پایانه بندر، از طریق اپراتور هندی به شریک داخلی سپرده شده است‌.

راستاد یادآور شد: بنادر تجاری مراکزی برای ایجاد اشتغال هستند، هر آنچه که در توسعه‌ بندر چابهار رخ دهد در معیشت و اشتغال ساحل‌نشینان موثر است؛ ما انتظار داریم با روند توسعه بندر چابهار در فعالیت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری، لجستیک کالا و پس کرانه بندر، شاهد ارتقاء اشتغال در سیستان و بلوچستان و خصوصا چابهار باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر در بندر چابهار اشتغال مستقیم حدود یک‌هزار نفری داریم ‌که عموماً بومیان هستند و برای سرمایه‌گذاری روبنایی انتظار ایجاد بیش از ۳۰۰ نفر سرمایه‌گذاری مستقیم داریم، در فازهای بعدی توسعه به واسطه مزیت منطقه آزاد چابهار روز‌های خیلی خوبی برای بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان انتظار داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: انتظار دارم ‌هرچه بیشتر شاهد حضور فعالان اقتصادی کشورهای مختلف در بندر چابهار باشیم و طی ارتباط چهره به چهره آنها با فعالان اقتصادی کشورهای پیرامونی، امیدواریم بتوانیم روند مثبتی در بندر چابهار ایجاد کنیم.

نظر شما