شناسهٔ خبر: 64814 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی مطرح کرد

بخشنامه وزارتخانه برای برنامه‌ریزی جامع معماری و شهرسازی و مسکن در استان‌ها/ رفع مغایرت‌های بین طرح‌های جامع، تفصیلی و بازآفرینی محلات

اولین نشست وزیر و معاونان وی با مدیران کل راه و شهرسازی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها با اشاره به ارایه بخشنامه مشترک معاونت‌های وزارتخانه برای برنامه‌ریزی جامع در استان‌ها از لزوم رفع مغایرت‌های بین طرح‌های جامع، تفصیلی و بازآفرینی محلات و عملیاتی شدن مصوبه شورای عالی برای طرح‌های جامع شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی امروز ۹ اسفند ماه در  نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد، به ذکر سیاست‌ها و برنامه‌های آن معاونت پرداخت.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهمترین سیاستی در پیش گرفته شده تعامل حوزه شهرسازی و مسکن برای حل مشکلات است، بیان داشت: معاونت معماری وشهرسازی با حوزه مسکن و  ساختمان،  بازآفرینی شهری  و سازمان ملی زمین و مسکن ارتباط خوبی دارد و امیداوریم اثرات این تعامل در استان‌ها نیز مشهود باشد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری این مطلب که استان‌ها مشکلات متعددی در حوزه‌های شهرسازی و مسکن دارند، گفت: بخش‌نامه‌هایی مشترکی از سوی معاونت‌های وزارتخانه به استان‌ها ابلاغ خواهد شد تا برنامه‌ریزی جامعی برای حل مشکلات و پیشبرد اهداف در نظر گرفته شود.

وی طرح جامع شهرها را طرح‌هایی مناسب و قابل اعتنا برشمرد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا مغایرت‌های بین طرح‌های جامع، تفصیلی و بازآفرینی محلات که ذیل طرح جامع هستند با کمترین مغایرت‌ها در استان‌های سراسر کشور به سرانجام برسند.

صادق مالواجرد در ادامه به سفر  چند روز پیش خود به همراه سایر معاونان وزیر به استان سیستان و بلوچستان و شهرهای چابهار و زاهدان، اشاره کرد و گفت: متاسفانه شهر چابهار طرح‌های متعددی دارد که هیچکدام هماهنگی و مناسبتی با یکدیگر ندارند. این طرح‌ها شامل طرح جامع، طرح تفصیلی، طرح بازآفرینی، طرح اقدام مشترک، ICZM، طرح راه‌آهن و ... است که هیچ‌یک از آنها با هم هماهنگی ندارند و نتیجه آن این بوده که حاشیه‌نشینی شدیدی پیرامون چابهار شکل گرفته است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: مصوبه شورای عالی برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به منظور ابلاغ طرح‌های جامع  توسط شورای برنامه‌ریزی استان از جمله برنامه‌های مهمی است که عملیاتی خواهد شد. این مصوبه به موجب ماده ۳۱ احکام دایمی و استعلام از معاونت حقوق ریاست جمهوری که صراحتا اعلام کرده بود که ابلاغ طرح‌های جامع زیر ۵۰ هزار نفر در چارچوب سیاست‌های شورای عالی شهرسازی و معماری توسط شورای برنامه‌ریزی استان انجام شود، مصوب و ابلاغ شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از ۱۲۵۸ شهری که وجود دارد ۱۰۵۸ شهر زیر ۵۰ هزار نفر هستند و از کوتاه شدن فرایند تهیه طرح‌های جامع در این شهرها استقبال می کنیم ودر خواست داریم که در تهیه طرح ها به سیاست های و برنامه های پیش رو توجه شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار امیدواری کرد: تا با همکاری مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در سراسر کشور با تعیین فرصت یک ماهه تهیه و تصویب طرح‌ها و ارایه به شورای عالی، این مسیر کوتاه‌تر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آمادگی حضور خود و نمایندگانش در استان به منظور حل معضلات تهیه طرح های جامع خبر داد و گفت: ما در مدت ۳۰ روز صرفا سیاست‌های کلی را کنترل می‌کنیم و وارد جزییات نخواهیم شد.

صادق مالواجرد از مکاتبه خود با تمامی مدیران کل راه وشهرسازی در خصوص محدوده بافت‌های تاریخی خبر داد و گفت: همه بر این موضوع واقف هستیم که صرفا تعیین خط محدوده باعث سرزندگی نخواهد شد. از شما خواسته‌ایم تا پیشنهادهای خود را در این باره به ما ارایه دهید و همچنین همین مکاتبه را با مدیران کل میراث فرهنگی داشته‌ایم تا بتوانیم به نقطه مشترکی برسیم که هم بافت‌های تاریخی حفظ شوند و هم سرزندگی و حفاظت و توسعه توامان در این بافت‌ها انجام شود.

وی در پایان از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور درخواست کرد تا کمک کنند سامانه مدیریت کمیسیون ماده ۵ در استان ها تکمیل شود و ایرادها را گوشزد کنند تا شفافیت لازم در آرای کمیسیون‌های ماده ۵ به وجود آید، زیرا این مهم کمک می کند تا امکان تحلیل داده‌ها و نظارت  صحیح بر فرآیندها امکان پذیر شود.

برچسب‌ها:

نظر شما