شناسهٔ خبر: 64884 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۸ اسفند می‌خوانید

جشن روز چابهار با سرمایه‌گذاران خارجی

روزنامه روزی که به نام چابهار در تقویم ثبت شده امسال با حضور وزیر راه و  شهرسازی و دیگر مقامات کشوری و بین‌المللی برگزار و موجب شد تا جشن روز چابهار با حضور سرمایه‌گذاران خارجی رنگ و بوی متفاوتی بگیرد. این رویداد مهم امروز در روزنامه «خراسان» با تیتر «فرش قرمز سرمایه‌گذاری جهانی در چابهار» بازتاب یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

دنیای اقتصاد

کیفیت تقاضای ملکی افت کرد

پیامد سقوط قدرت وام مسکن

تنزل کیفیت خرید متقاضیان مسکن در تهران طی ماه گذشته یک پیام به سیاست‌گذار این بخش مخابره می‌کند. سهم خانه‌های قدیمی در فروش ماهانه واحدهای مسکونی در پایتخت نسبت به زمستان پارسال دو برابر شده و در مقابل، وزن نوسازها کاهش قابل‌توجهی یافته است. از طرفی، تعداد کسانی که هم‌اکنون با وام اوراق مسکن اقدام به خرید می‌کنند نسبت به ابتدای سال تقریبا نصف شده است. وضع موجود، سقوط قدرت وام مسکن در اثر جهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد که پیامد بی‌توجهی به آن رکود شدید ساخت‌وساز است.

معادله مربوط به گروه‌های سنی آپارتمان‌های فروخته شده در شهر تهران بر اساس آمار بهمن‌ماه به روز شد. معادله سن معاملاتی در ماه میانی زمستان که سهم هر یک از چهار گروه سنی اصلی آپارتمان در بازار مسکن را منعکس می‌کند، نشان از بیش از دو برابر شدن سهم آپارتمان‌های قدیمی‌ساز با عمر بنای ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت نسبت به بهمن سال گذشته دارد. به‌رغم اینکه در بهمن‌ماه سهم معاملات آپارتمان‌های نوساز تا پنج سال ساخت نیز تحت تاثیر شرایط ویژه سازنده‌ها و اقبال برخی از آنها به فروش، یک واحد درصد افزایش یافت، اما رشد معاملات آپارتمان‌های سالخورده و قدیمی به بالاترین حد ممکن در سال‌های اخیر رسید.

خراسان

فرش قرمز سرمایه گذاری جهانی در چابهار

بندر چابهار با فرصت های بی نظیرش امکان سرمایه گذاری و مشارکت همه کشورهای منطقه را فراهم کرده است.به گزارش «خراسان»، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در همایش بین المللی توسعه چابهار که با حضور ۱۵۰  نفر از مقامات و مهمانانی از ۱۷ کشور و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی کشورمان  در چابهار برگزار شد،گفت: موافقت نامه چابهار که میان ایران، افغانستان و هند مبادله شده، فضای توسعه و پیشرفت را فراهم آورده است.

محمد اسلامی افزود: ظرفیت بندر چابهار در فاز اول توسعه از ۵/۲ به ۵/۸ میلیون تن افزایش پیدا کرد و با سرمایه گذاری به عمل آمده هدف، رسیدن به ظرفیت ۷۷ میلیون تن در سال است که با سرعت دنبال می شود. «مرتضی بانک» دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور هم گفت: حمل و نقل و ترانزیت میان ایران، هند، افغانستان و آسیای میانه، منطقه ایده آلی برای سرمایه گذاری و صادرات کالاهای مورد نیاز بازارهای منطقه به ویژه بازار عظیم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری هند، افغانستان و آسیای میانه است .

جهان صنعت

ابزار قانوني جديد براي تسهيل شرايط مستاجران تدوين مي‌شود

"تله مالیاتی" دولت برای کنترل اجاره‌بها

دولت به تازگی ابزاری جدید برای کنترل اجاره‌بهای مسکن تدوین کرده است؛ ابزاری که در کنار «مالیات بر خانه‌های خالی» و «مالیات بر عایدی مسکن» با هدف جلوگیری از گرانی بازار مسکن تهیه شده‌اند‌‌. قانونگذار یک «مشوق مالیاتی» تازه برای موجران در نظر گرفته است تا در صورت تمدید قرارداد، برای سال دوم از آن بهره‌مند می‌شوند‌‌. روز گذشته وزیر راه‌و‌شهرسازی از ارائه مشوق‌های مالیاتی به موجرانی که اقدام به تمدید قراردادهای اجاره بیش از یک سال می‌کنند، خبر داد‌‌. محمد اسلامی گفته است طرح «مسکن اجاره‌ای» در هیات دولت تصویب شده است‌‌. به گفته وزیر مشوق‌هایی برای مالکانی که بیش از یک سال اقدام به تمدید قرارداد اجاره می‌کنند، در نظر گرفته شده است که شامل معافیت مالیاتی برای مالکان خواهد بود تا از این مسیر، خانه‌های خالی وارد بازار اجاره شوند‌‌.

دو روز پیش در هیات دولت لایحه الحاق یک ماده به قانون موجر و مستاجر تصویب شد که بر اساس این ماده واحده، موجرانی که در پایان دوره اجاره در صورت درخواست مستاجر، اقدام به تمدید قرارداد اجاره کنند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد‌‌.

اگرچه دولت با پیشنهاد وزارت راه‌و‌شهرسازی موافقت و آن را تصویب کرد، اما کارشناسان مسکن دو ساله شدن زمان قرارداد اجاره مسکن را چندان مفید ارزیابی نکرده و می‌گویند این لایحه نمی‌تواند به شکل قوی در بازار اجاره تاثیر بگذارد، چرا که دو ساله شدن قراردادها آنچنان در بازار تاثیرگذار نخواهد بود‌‌.

کیهان

اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی موجب کاهش اجاره بها می‌شود

صدیف بدری درباره وضعیت بازار اجاره اظهارداشت: مجلس در هر زمینه‌ای برای کمک به مردم برای کاهش اجاره‌بها کمک می‌کند، اما این به شرطی است که دولت طرحی برای این منظور داشته باشد، دولت مجری است و باید توانایی اجرای برنامه‌ها را داشته باشد.وی افزود: وضعیت اجاره ‌بهای مسکن مناسب نیست و در این شرایط که جوانان نمی‌توانند خانه تهیه کنند، چطور می‌توانند ازدواج کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: طرح مالیات بر خانه‌های خالی به نوعی می‌تواند در ترغیب صاحبان املاک برای اجاره دادن ملک‌شان و در نتیجه کاهش قیمت‌ها مؤثر باشد، اما این به تنهایی کافی نیست و نظارت‌ها بر بازار اجاره‌بها باید تقویت شود.همچنین مصطفی قلی خسروی؛ رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک نیز معتقد است که قیمت مسکن در سال آینده رشد در حد شاخص نرخ تورم خواهد داشت، بنابراین افزایش نرخ اجاره بها نیز رخ خواهد داد.

شروع

در همايش بين المللى روز چابهار عنوان شد:

آغاز فصل نوينى از نقش آفرينى بندر چابهار در سطح بين المللى

همايش بين المللى توســعه چابهاريا'روزچابهار'با حضور وزيرراه و شهرسازى،دبير شــورايعالى مناطق آزاد، استاندار سيستان و بلوچستان، نماينده ولى فقيه درسيستان و بلوچســتان وامام جمعه زاهدان،امام جمعه مسجدمكى اهل سنت زاهد ان ومهمانانى از ۱۷ كشوردنياروز سه شنبه برگزارشد.

مقامات،ســفرا وسرمايه گذاران كشورهاى هند،افغانســتان،اندونزى،قطر،اســتراليا، آفريقاى جنوبى،بلژيك،پاكســتان،آلمان، تركيه،چين،ژاپن،قزاقســتان،عمان،كنيا وتاجيكســتان ازجمله شركت كنندگان در همايش بين المللى توسعه چابهارهستند. اتصال ريلى چابهار به افغانســتان وآسياى ميانه دراولويت است محمداســلامى وزیر راه وشهرسازى در همايــش بين المللى توســعه بندر چابهار و تشــريح ظرفيتهاى اقتصادى وترانزيتى ايــن بندراظهارداشــت: خطوط ريلى بندر چابهار به افغانستان وآسياى ميانه وخط ريلى به چين ازطريق ايران به اروپا  از اصلىترين برنامه هــاى ايران درتوســعه خطوط ريلى است

نظر شما