شناسهٔ خبر: 64920 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد:

افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در ایام نوروز/ مشکل لاستیک در کشور حل شده است/ بهره‌برداری از ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان سال

حسن نیا در جمع رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در ایام نوروز خبر داد و گفت: مشکل لاستیک ماشین‌های سنگین در کشور حل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حاشیه گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌های سراسر کشور و در جمع خبرنگاران گفت: تا کنون ۳۴۰۰  نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور توسط سازمان راهداری، پلیس راه و مسئولان استان‌ها شناسایی شده است که ۱۵۰۰ نقطه تقریبا ترمیم شده  و بقیه با استفاده از علائم، آشکارسازی شده است. آشکارسازی نقاط حادثه خیز می‌تواند در کاهش حوادث جاده‌ای اثرگذار باشد. همچنین بنا بر دستور مقام عالی وزارت، در ایام تعطیلات همکاران ما و پلیس راه در این نقاط حضور خواهند داشت. 

حسن‌نیا به هماهنگی انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر با سازمان تعزیرات حکومتی برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس در سفرهای نوروزی اشاره کرد و افزود: با همکاری انجمن‌های صنفی و تشکل‌های حرفه‌ای شرکت‌های حمل و نقل بار و مسافر، قرار است ۲۰ درصد به قیمت بلیت اتوبوس افزوده شود که این اعمال قیمت از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان راهداری و حمل  و نقل جاده‌ای بر ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه نگهداری اتوبوس و رسیدن قیمت هر دستگاه اتوبوس به ۱.۵ میلیارد تومان پیشنهاد ما این است که این ۲۰ درصد افزایش قیمت بلیط اتوبوس پس از تعطیلات نوروز نیز ادامه داشته باشد.

وی درباره مشکل کمبود لاستیک خودروهای سنگین، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نیز گفت: در حال حاضر دیگر تقاضای زیادی برای لاستیک در کشور وجود ندارد؛ چرا که واردات لاستیک با نرخ ارز دولتی به مقدار زیادی انجام شده و قیمت لاستیک در کشور تعدیل شده است.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به افزایش تردد جاده‌ای در نوروز ۹۸ نسبت به ایام مشابه در سال‌های گذشته گفت: پیش بینی ما این است که امسال قرار است حدود ۹۰ درصد از حمل‌ونقل مسافر در جاده‌های کشور انجام شود و افزایش سفر در محورهای توریستی و زیارتی بیشتر از سال گذشته خواهد شد. همچنین به دلیل اینکه در سال جاری حدود یک میلیون وسیله نقلیه شخصی به ناوگان کشور افزوده شده است، تقاضای سفر در خانواده‌ها افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: ما نیز راغب هستیم که مردم با شادمانی به سفرهای نوروزی خود بپردازند، بنابراین وظیفه خود دانستیم که نسبت به ارتقای سطح جاده‌ها و کیفیت خدمات اقدام کنیم. 

ساماندهی خودروهای امداد جاده‌ای در ۶ ماه نخست سال آتی

حسن‌نیا به اقدامات صورت گرفته برای افزایش کیفیت خدمات ناوگان جاده‌ای مسافری در ایام نوروز اشاره کرد و افزود:  انجمن‌های صنفی بر کیفیت و قیمت‌ها توسط نظارت می‌کنند و این باعث می‌شود که ضریب اشغال صندلی اتوبوس‌ها نیز افزایش پیدا کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی به کاستی‌های موجود در مجتمع‌های رفاهی جاده‌ای و برنامه سازمان راهداری برای ساماندهی این مجتمع‌ها اشاره کرد.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از دغدغه‌هایی که برای مردم در هنگام بروز سوانح وجود دارد، دسترسی به خودروهای امدادخودرو است. نظارت بر این ماشین‌ها توسط وزارت صمت انجام می‌شود، در حالی که یک کار تخصصی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است. پیشنهاد ما این است که این ماشین‌ها تحت شرکت‌های منظمی که در قبال خدمات خود مسئول باشند، فعالیت کنند.

وی افزود: شکایت از این خودروها زیاد است، بنابراین در ۶ ماه نخست سال آتی نسبت به ساماندهی این خودروها اقدام خواهیم کرد و این خودروها تحت مدیریت یک سیستم هوشمند واحد قرار می‌گیرند. در واقع نسبت به نصب جی‌پی‌اس، نصب بی‌سیم و سیستم‌های آنلاین در این خودروها اقدام خواهد شد. 

حسن‌نیا با اشاره به اینکه طرح نوروزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین است، گفت: با توجه به بارندگی در ۶ ماه دوم سال جاری، بخشی از جاده‌ها با خرابی‌هایی در آسفالت مواجه شده‌اند. در نشست امروز برنامه‌ریزی می‌شود که جاده‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند تا رضایت مسافران نوروزی را جلب کنند.

 وی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات تعداد سفرها نسبت به سفرهای تابستانی افزایش پیدا می‌کند، به گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان‌های سراسر کشور اشاره کرد و افزود: با این هم‌اندیشی، ادارات کل راهداری که در صف اول ارائه خدمات جاده‌ای به مردم قرار دارند، به برنامه‌ای جامع برای ساماندهی سفرهای نوروزی دست خواهند یافت.

و در پایان با بیان اینکه ۵۰۰ کیلومتر از شبکه بزرگراهی کشور تا پیش از تعطیلات به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: امیدواریم با مجموعه این اقدامات در پایان تعطیلات نوروزی شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای در کشور باشیم.

نظر شما