شناسهٔ خبر: 64932 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

روزشمار افتتاح راه آهن قزوین-رشت؛

تلفیق هنر معماری و مهندسی در ساختمان ایستگاه راه‌آهن رشت

حسین بهجو سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها خبر داد: ساختمان ایستگاه راه‌آهن رشت با الهام از زیبایی‌های طبیعی استان و به شکل موج دریا طراحی شده که در کنار معماری منحصر به فرد از لحاظ سهولت دسترسی مسافران نیز قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، حسین بهجو در آستانه بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین- رشت با اشاره به معماری منحصر به فرد ایستگاه راه‌آهن رشت گفت: در طراحی ایستگاه‌ها توجه به وضعیت اقلیمی محور و زیبایی‌های طبیعی مسیر مورد توجه قرار گرفت و به همین منظور و با در نظر گرفتن اقلیم منطقه ساختمان اصلی ایستگاه رشت به شکل موج دریا طراحی شده است.

 وی تامین رفاه مسافران و سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف ایستگاه را از دیگر مزایای این ایستگاه برشمرد و افزود:‌ ایستگاه رشت براساس معماری زمینه گرا با فن آوری و مصالح نوین با هدف خدمت رسانی به هموطنان و مسافران احداث شده و نتیجه هزاران ساعت کار اصولی مهندسان ایرانی در بخش‌های مختلف است.

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها طراحی ایستگاه را مبتنی بر مهندسی ارزش دانست و اعلام کرد: در طراحی و اجرای ایستگاه رشت تجهیزاتی استفاده شده است که هزینه‌های نگهداری در دوران بهره‌برداری را کاهش دهد و در اقتصادی‌ترین حالت ممکن ساخته شده است. این مصالح زیبا، کارآمد و مقاوم در برابر حوادث و سوانح و منطبق بر استانداردهای روز دنیا است. بهجو ادامه داد: این محور دارای ۹ ایستگاه در دستجرد کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد، امامزاده هاشم و رشت است که در حال حاضر چهار ایستگاه آماده بهره‌برداری است.

وی تاکید کرد: به منظور کاهش هزینه‌های اجرایی ایستگاه‌های مهم احداث شده و به تدریج در دوره بهره‌برداری ایستگاه‌های بعدی نیز احداث خواهند شد.

بهجو در خصوص محل قرارگیری ایستگاه رشت توضیح داد و گفت: باید این نکته را مد نظر داشت که شهر یک سیستم پویا و زنده است و مداخله در این سیستم نیازمند مهندسی پیشرفته است. در حال حاضر این ایستگاه در نزدیکی ورزشگاه شهر رشت احداث شده است و گروهی متخصص نیز برای بررسی محل احداث ایستگاه در داخل هسته مرکزی شهر در حال بررسی هستند.

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها سطح زیربنای کل ساختمان های ایستگاه رشت را۲۷۲۰۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: سالن اصلی مسافری در دو طبقه به مساحت حدود ۸۵۰۰ متر مربع و امکانات رفاهی مسافری از قبیل نمازخانه، رستوران و کافه تریا، کافی نت، غرفه فروش بلیت، بانک، غرفه‌های رزرو تاکسی و هتل و سایر موارد خدماتی و رفاهی دیگر در این محیط در نظر گرفته شده است.

نظر شما