شناسهٔ خبر: 65009 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راه و شهرسازی هرمزگان گفت

زیرساخت‌های شهری بندرعباس برای رفت و آمد معلولان مناسب نیست

گورانی معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان گفت: زیرساخت های شهری بندرعباس نه تنها برای رفت و آمد آسان و بی‌خطر معلولان بلکه برای شهروندان عادی نیز مناسب نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، معاون شهرسازی و معماری این اداره کل گفت: زیرساخت های شهری بندرعباس نه تنها برای رفت و آمد آسان و بی خطر معلولان بلکه برای شهروندان عادی نیز مناسب نیست.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان عنوان کرد: امروزه همه از ضرورت توجه به معلولین و در نظر گرفتن نیازهای آنها سخن می گویند،در همه مراسم ها که با حضور معلولین و یا برای آنها گرفته می شود، صحبت از توجه به این قشر است, در صورتی که شهر باید مکانی برای سکونت، آرامش و رفاه تمامی شهروندان باشد و ایجاد هر گونه تبعیض به هر نحوء و با هر دلیل حقوق شهروندی را نقض کرده و تردیدی نیست از آن می توان  بعنوان یکی از شاخص های عدم توسعه شهری نام برد.

ابراهیم رستم گورانی در ادامه افزود: در بسیاری از سخنرانی ها و همایش ها شاید از واژه مناسب سازی استفاده شود، واژه ای که به هر نحوی توسط مدیران شهری بکار برده می شود.شاید در نخستین تعریف و خلاصه این واژه ایجاد محیط های بدون مانع و تسهیل دسترسی برای همه باشد، اما نکته ای که قابل تامل است ارائه راهکارهای ارتقاء کیفیت زندگی برای کلیه افراد جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت است.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان اذعان داشت: همه آحاد جامعه امروزه باید قادر باشند در شهرها آزادانه و بدون خطر در محیط های پیرامون خود اعم از ساختمانها و همچنین اماکن عمومی و معابر شهری به راحتی تردد کنند.اما آنچه امروزه در اماکن عمومی و هم در معابر شهری شاهد آن هستیم چیزی دیگری ست، با توجه به تحقیقات بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی-حرکتی تشکیل می دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ضرورت توجه به حقوق شهروندی این افراد اهمیت زیادی دارد تصریح کرد: آنچه امروزه  به عنوان خواسته به حق افراد در این حوزه مطرح است، توجه به ایجاد معابر استاندارد در حوزه معابر شهری است،معابری که بتوان به راحتی از محل سکونت تا حوزه های کاری و فعالیتی افراد معلول را پوشش داده و تردد آنها را در شهر با مشکل مواجه نکند.

امروزه این وضعیت در شهر بندرعباس نیازمند توجه جدی است.با توجه به اینکه این شهر به عنوان مرکز استان و با جاذبه های اقتصادی و تجاری و همچنین گردشگری است، ضرورت توجه به این اصل دوچندان شده است.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان بیان نمود: فرهنگ سازی نقش عمده ای در مناسب سازی فضای شهری دارد اما مهمترین بخش آن ایجاد زیرساخت هاست، وقتی معابری داریم که افراد سالم در استفاده از آن با مشکلاتی مواجه هستند نمی توان از معلولان خواست و آنها را با اجتماع و فعالیت های اجتماعی آشتی داد.

ابراهیم رستم گورانی تصریح کرد: ساخت و سازهای شهری، محصور کردن پیاده روها توسط کسبه، عدم زیرسازی مناسب پیاده روها، عدم وجود اصلاح هندسی در معابر و همچنین عدم نصب تابلوها و سایر موارد دیگر، مشکلاتی است که ما در این شهر با آن مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: ایجاد فضای مناسب نیازمند عزم همه جانبه است و مهمتر از آن تغییر دیدگاه مدیران شهری نسبت به این قشر است.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان خاطر نشان ساخت: اگر دیدگاه سازندگان در هر پروژه ای به گونه ای باشد که محیط برای استفاده تمام آحاد ملت باشد، قطعاً اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

 رستم گورانی در پایان گفت: متأسفانه در پروژه ها و همچنین ارائه خدمات، به همه اقشار جامعه توجه نمی شود که امیدواریم با ارائه طرح های مناسب، شهر بندرعباس بتواند این مشکل را حل و شهری مناسب برای همه باشد.

نظر شما