شناسهٔ خبر: 65015 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اکیپ‌های راهداری مشغول آماده‌سازی محورهای ویژه نوروز

گشت راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: برای ایمن‌سازی و بهسازی محورهای مواصلاتی استان در آستانه نوروز، اکیپ‌ها و نیروهای راهداری در محورها مشغول فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی, مدیراین اداره کل گفت: برای ایمن‌سازی و بهسازی محورهای مواصلاتی استان در آستانه نوروز، اکیپ‌ها و نیروهای راهداری در محورها مشغول فعالیت هستند.

علي زندي‌فر در هفتمین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی و حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی در امسال با اشاره به آمار تصادفات و وضعيت ايمني رانندگي استان مركزي تا بايان بهمن ماه امسال گفت: تعداد تصادفات فوتي درون شهري استان مركزي در دي ماه ٩٧ برابر با ٥ تصادف بوده است كه اين تصادفات در حوزه برون‌شهري در دي ماه به ٢٣ تصادف، در ١٠ ماهه امسال ٣١٥ تصادف، در بهمن ماه ٢١ تصادف رسیده است و در ١١ ماهه، ٣٣٦ تصادف منجر به فوت در محورهاي مواصلاتي استان مركزي حادث شده است.

وي تعداد تصادفات جرحي درون‌شهري دي ماه را ٣٥٢ مورد تصادف عنوان كرد و افزود: در این ماه ٩٧ تعداد ٢١٢ مورد تصادف جرحي برون‌شهري رخ داده است كه اين آمار در ١٠ ماهه نخست سال برابر با ٢ هزار و ٩٦٠ تصادف بوده است، همچنين ١٩٨ مورد تصادف جرحي در بهمن ماه سال جاري رخ داد كه آمار ١١ ماهه تصادفات در اين بخش ٣ هزار و ١٥٨ مورد ثبت شده است.

زندي‌فر با اشاره به يك مورد كشته ناشي از تصادفات درون شهري سر صحنه در دي‌ماه امسال گفت: تعداد كشته‌هاي سر صحنه تصادفات برون‌شهري در ديماه ٣٠ نفر بوده است كه اين آمار در ١٠ ماهه نخست سال ٤٠٨ نفر برآورده شد و با احتساب ٢٥ كشته در بهمن ماه آمار ١١ ماهه در استان مركزي به ٤٣٣ كشته رسيده است.

وی در خصوص آمار كشته‌هاي تصادفات درون‌شهري اظهار کرد: در ١٠ ماهه سال گذشته ٦٦ نفر کشته ناشی از تصادفات به ثبت رسید كه در امسال به ٨١ نفر رسيده است و ٢٣ درصد رشد را نشان مي‌دهد، همچنين ٣٩١ كشته در تصادفات محورهاي برون‌شهري به ٤٠٩ نفر رسيده و ٥ درصد رشد ثبت شده است.

وي اضافه كرد: در ١١ ماهه سال گذشته ١٥ كشته محورهاي روستايي به ٢٣ نفر افزايش يافته و ٥٣ درصد رشد را نشان مي‌دهد، كشته‌هاي برون‌شهري و روستايي در سال جاري با ٦ درصد رشد به ٤٣٢ نفر رسيده است كه در حوزه تصادفات منجر به فوت، استان مركزي رتبه ٢١ كشور را دارد، البته امسال روند كشته‌هاي محورهاي برون‌شهري کشور و روستايي ٢.٣ درصد افزايش يافته و در حوزه مجروحين نيز ٩.٨ درصد رشد به ثبت رسيده است.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان مركزي ٣٧ درصد آمار تلفات را مربوط به راه‌هاي اصلي و ٢٣ درصد را مربوط به بزرگراه‌راه‌ها و ٢٠ درصد تلفات را مربوط به آزادراه‌ها دانست.

وي با اشاره به اينكه ٤٢ درصد علل فوت در تلفات جاده‌اي ضربه به سر است، افزود: ٦٥ درصد سهم تلفات استان مركزي در محل حادثه است كه با توجه به ميانگين ٥٨ درصدي كشوري سهم استان از كشور بيشتر است، ٤٨.٦ درصد تصادفات شامل برخورد وسيله با وسيله است و در ٤٩ درصد تصادفات فوتي سواري‌ها، خودروي ديگري حضور نداشته است و ٣٩ درصد از تلفات در ٤٥ درصد طول راه‌هاي برون‌شهري بوده است و محورهاي اراك -ازنا، خمين-محلات، آزادراه ساوه-تهران، آزادراه  ساوه- همدان در سال جاري نسبت به ٩٦ افزايش آمار تلفات ناشي از تصادفات را داشتند.

جان باختن سه هزار و ٥٩٥ نفر در تصادفات برون‌شهري  استان

زندی‌فر بيان كرد: براساس اعلام دانشگاه علوم بزشكي ساوه ٢ هزار و ١٢١ مجروح در تصادفات درون‌شهري و سه هزار و ٥٩٥ نفر در تصادفات برون‌شهري در ١١ ماهه ٩٧ ثبت شده است، همجنين تعداد مجروحان درون و برون شهري خمين در دي‌ماه به ترتيب ٤٠ و ١١ نفر و در بهمن ماه نيز ٢٢ و ١٨ نفر بوده است.

مديركل راهداري و حمل ، نقل جاده‌اي با اشاره به آمار ارائه شده توسط سازمان پزشكي قانوني در حوزه تعداد كشته‌ها كفت: در حوزه درون‌شهري در ١٠ ماهه سال جاري ٨١ كشته و در حوزه برون‌شهري ٤٠٧ كشته برجاي مانده است.

وي افزود: در ١٠ ماهه نخست سال جاري ١٣٠ تصادفات واژگوني در محورهاي مواصلاتي استان صورت گرفته است كه اين آمار در ١١ ماه به ١٣٦ مورد رسيده است، همچنين در دي ماه ١٢٧ تصادف موتور سيكلت درون‌شهري حادث شده است و در تصادفات موتور سيكلت برون‌شهري در ١٠ ماهه ٣٤ مورد و در ١١ ماه ٣٥ مورد تصادف به ثبت رسيده است كه تعداد كشته‌هاي ناشي از اين تصادفات در ١٠ ماه به ٤٣ نفر و در ١١ ماه به ٤٥ نفر رسيده است.

زندي‌فر تعداد كشته‌هاي عابر پياده درون‌شهري در دي‌ماه را يك نفر عنوان كرد و افزود: كشته‌هاي عابر پياده در محورهاي برون‌شهري در ١٠ ماهه ٣٥ نفر و در ١١ ماهه ٤٠ نفر بوده است.

وي در خصوص عملكرد نظارتي و كنترلي بليس راه و راهور استان بيان كرد: براساس اعلام پليس راه و راهور در ديماه سال جاري به ترتيب ٢٠ هزار و ٧٦ مورد و ٨٥٣ مورد تخلفات جريمه سرعت ثبت شده، همچنين تعداد ١٤ هزار و ٣٥٣ تخلفات كمربند ايمني و هزار و ٢١١ تخلفات از سوي پليس راه و راهور انجام گرفته است.

زندي‌فر در خصوص اعمال جريمه سرعت از سوي پليس راه تصريح كرد: در ١١ ماهه سال ٩٧ تعداد ٢٦٢ هزار و ١٧٨ مورد جريمه سرعت و ١٥٥ هزار و ٦٥٢ مورد جريمه كمربند ايمني صادر شده است.

وي با اشاره به متوسط نرخ جريان تردد شبكه‌هاي راه هاي استان مركزي افزود: در دي ماه ٣٣٤ وسيله نقليه در ساعت از محورهاي استان تردد داشته‌اند كه اين آمار در ١٠ ماهه ٣٩٥ وسيله نقليه و در ١١ ماه ٣٩٣ وسيله نقليه در ساعت بوده است، متوسط نرخ تخلف از سرعت مجاز در ديماه ١٤ وسيله در ساعت بوده است كه در بهمن ماه به ٢٦ وسيله رسيد و آمار ١١ ماهه نيز ٤٣ وسيله نقلبه در ساعت معادل ١١ درصد وسايل نقليه بوده است.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌ای استان مركزي متوسط نرخ تخلف از عدم رعايت فاصله طول مجاز براساس سامانه تردد شمارهاي مركز مديريت راه‌ها در ديماه را ٣٧ مورد و در بهمن ماه ٥٢ مورد دانست كه در ١١ ماهه ٥١ مورد برابر با ١٣ درصد ترددها را شامل مي‌شود و گفت: ميزان گشت‌هاي راهداري براي رسيدگي به تصادفات در ١١ ماه ٩٧ برابر با ٤٥ درصد كل تصادفات بوده است.

وی بيان كرد: براساس اعلام ماموريت‌هاي مركز فوريت‌هاي بزشكي استان مركزي و دانشگاه علوم پزشكي خمين در ديماه ١٩ ماموريت درون شهري و ١٣ ماموريت برون شهري انجام گرفت كه اين آمار در بهمن ماه به ٣٤ ماموريت درون شهري و ٨ ماموريت برون شهري رسيد، همچنين در ١١ ماهه سه هزار و ٨٥٠ ماموريت در ساوه انجام شد كه ٥ هزار و ٧١٦ مجروح به بيمارستان منتقل شدند.

فعالیت ۴اکیپ روشنایی در محورهای استان

زندی‌فر افزود: به جهت ایمن‌سازی و بهسازی محورهای مواصلاتی استان مرکزی اکیپ‌ها و نیروهای راهداری در محورها مشغول فعالیت هستند به طوری که در حال حاضر ۴ اکیپ روشنایی در محورها فعال، محور اراک-تهران توسط ۵ خودرو در حال تیغ‌زنی است و تا نوروز تابلوهای محورها ۴ بار دیگر شست‌وشو خواهند شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در خصوص ارسال فرم‌های اطلاعاتی توسط دستگاه‌های اجرایی به منظور ارسال به سازمان راهداری کشور گفت: متاسفانه هلال‌احمر و دانشگاه علوم‌پزشکی اراک تاکنون اطلاعاتی مبنی بر تصادفات، فوتی‌ها و مجروحان و ماموریت‌های خود در سال جاری ارائه نکرده‌اند که باید در این راستا تسریع شود.

تصویب ۱۰مصوبه ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راههای استان

در این جلسه ۱۰ مصوبه ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راههای استان مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد اقدامات ایمن‌سازی ۲ کیلومتر ابتدایی محور ساوه-بویین‌زهرا، خط کشی محور آشتیان-راهجرد، جداسازی و بهره‌برداری از باندهای رفت و برگشت ۱۲ کیلومتر از محور خمین الیگودرز انجام گرفت، همچنین مقرر شد که جاده دسترسی تقاطع سنجان در محور اراک-بروجرد تا قبل از نوروز انجام ، تعریض و تکمیل باند دوم محور شهباز به شازند و آسفالت محور دلیجان به نراق به طول ۸ کیلومتر انجام شود و با توجه به تصویب بودجه تامین ۲ دستگاه خوروی دوربین توسط شورای شهر اراک این دو دستگاه سال آینده توسط شهرداری اراک تامین و  جهت ثبت تخلفات رانندگی در اختیار پلیس راهور قرار گیرد.

در این جلسه مصوب شد که راهداری، هلا‌ل‌احمر، پلیس و اورژانس نقاطی که خطوط ارتباطی و آنتن تلفن همراه دچار مشکل است به اداره کل ارتباطات و مخابرات جهت رفع تا نوروز اعلام کنند، همچنین برای باند جنوبی آزادراه ساوه-همدان چاره‌ای اندیشیده شود تا تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد و پیشنهاد شد که در این محور اکیپ‌ و پایگاه امدادی ویزه نوروز مستقر و افزایش یابد و به منظور کاهش سرعت در عوارضی دخان ایستگاه‌های تفریحی، گردشگری و نوروزگاه ایجاد شود.

نظر شما