شناسهٔ خبر: 65103 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میرهای جاده‌ای با کاهش ۵ درصدی میانگین سرعت خودروها

زندی‌فر مرکزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ۵ درصد کاهش در میانگین سرعت می‌تواند ۳۰ درصد تعداد مرگ و میرها را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی, مدیراین اداره کل گفت: ۵ درصد کاهش در میانگین سرعت می‌تواند ۳۰ درصد تعداد مرگ و میرها را کاهش دهد.

علی زندی‌فر در آستانه نوروز در خصوص اقدامات پیشگیرانه در هنگام رانندگی و سفر با بیان اینکه بیش از ۵ تا ۳۵ درصد تلفات جاده‌ای در جهان ناشی از مصرف الکل است، گفت: باید در هنگام رانندگی از مصرف انواع نوشیدنی‌ها پرهیز کرد، همچنین استفاده از آمفتامین‌ها خطر تصادفات منجر به مرگ را ۵ برابر و خطر تصادفات بدون تلفات را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بیان کرد: استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی(به صورت دستی و یا هندزفری)احتمال وقوع تصارف را ۴ برابر افزایش می‌دهد چراکه استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی منجر به کاهش ۵۰ درصدی عکس‌‌العمل راننده نسبت به زمانی که از تلفن همراه استفاده نمی‌کند، می‌شود.

زندی‌فر در خصوص مدیریت سرعت بیان کرد: یک اصل پذیرفته شده آن است که هر یک درصد افزایش در میانگین سرعت موجب افزایش ۴ درصدی ریسک تصادف فوتی و سه درصدی افزایش ریسک حوادث جدی می‌شود، ۵ درصد کاهش در میانگین سرعت می‌تواند ۳۰ درصد تعداد مرگ و میرها را کاهش دهد، همچنین برای عابرین پیاد ه در جاده‌ها خطر مرگ به سرعت در حال افزایش است اگر سرعت از ۵۰ کیلومتر به ۶۵ کیلومتر در ساعت برسد، ریسک مرگ برای عابرین پیاده ۴.۵ برابر می‌شود.

وی در خصوص موارد ایمنی جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و خطر عنوان کرد: استفاده از کمربند ایمنی ریسک مرگ و میر را در میان رانندگان و سرنشینان صندلی جل ۴۵ تا ۵۰ درصد و ریسک مرگ و میر و صدمات جدی در میان سرنشینان عقب را ۲۵ درصد کاهش می‌دهد، در تصادفات پهلو به پهلو خودرو خطر مرگ برای سرنشینان ۸۵ درصد در هر ۶۵ کیلومتر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: استفاده صحیح از کلاه ایمنی می‌تواند به کاهش ۴۲ درصدی صدمات منجر به مرگ و میر و کاهش ۶۹ درصدی جراحات سر شود، همچنین استفاده از تجهیزات امینی محافظ کودک می‌تواند حداقل ۶۰ درصد تلفات را کاهش دهد. برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال استفاده از تجهیزات تقویت‌کننده صندلی ۱۹ درصد احتمال صدمات را در مقایسه با کمربند ایمنی کاهش می‌دهد.

نظر شما