شناسهٔ خبر: 65183 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فتاحی زاده خبر داد:

دفتر نهاد توسعه محله دروازه ری قم راه‌اندازی شد

جلسه قم رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار راه و شهرسازی استان قم گفت: نهاد توسعه محله با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در سطح محلات و ارتقای سطح زندگی ساکنین در محله دروازه ری راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار این اداره کل گفت: نهاد توسعه محله با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در سطح محلات و ارتقای سطح زندگی ساکنین در محله دروازه ری راه اندازی شد.

فهیمه فتاحی زاده اظهار داشت: با توجه به قدمت بالا و وجود تاریخچه هویت محله (به عنوان یکی از دروازه های ورودی شهر قم در گذشته) و در راستای افزایش زیست پذیری مطلوب و کاهش آسیب های اجتماعی موجود، محله دروازه ری به عنوان اولویت اقدام در تاسیس نهاد توسعه محلی انتخاب شد.

وی با بیان این که هیات محترم وزیران در سال ۱۳۹۳ سند ملی راهبردی احیاء بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکار آمد شهری را مصوب نموده است، افزود: در این سند راهبردها و سیاست‌هایی در راستای بازآفرینی شهری که نگاه و گفتمانی نو در نظام برنامه ‌ریزی شهری می‌باشد مطرح گردیده که در نهایت بتوان فرآیند توسعه همه جانبه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، محیطی و کالبدی به منظور ارتقای کیفیت زندگی در محله‌های هدف که همان محلات فرسوده و حاشیه نشین شهرها می‌باشد را تحقق بخشید.

وی با بیان این که بر همین مبنا، نهاد توسعه محله دروازه ری راه اندازی شده است، ابراز داشت: محله دروازه ری در پیرامون هسته مرکزی شهر و یکی از محله‌های بافت ناکارآمد میانی شهر قم می‌باشد که در دهه ۴۰ ساخت و ساز در آن شکل گرفته است همچنین این محله با تقدیم ۱۲۸ شهید بر ارزشمندی های خود افزوده است؛  اما متأسفانه درحال حاضرگستره‌ای از فقر شهری را در خود شکل داده است؛ وضعیتی که بطور حتم شایسته ساکنین محله نمی ‌باشد.

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری پایدار اداره کل راه و شهرسازی استان قم تشریح کرد: توان اقتصادی پایین خانوارها، آسیب‌های اجتماعی، ناپایداری ساختمان‌ها و فرسودگی بافت محله، عرض کم معابر و... از جمله مسایلی می‌باشد که ساکنین محله دروازه ری با آن دست به گریبان‌اند؛ بنابراین یافتن راه حل هایی برای رفع مسائل موجود و آتی و مطالبات به حق شهروندی می‌بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از طرف دیگر این محله سرمایه‌های زیادی را در خود شکل داده است که از آن جمله می‌توان به قدمت بالا و وجود تاریخچه هویت محله (به عنوان یکی از دروازه های ورودی شهر قم در گذشته)، تعدد اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی، حضور افراد فعال و علاقه مند برای مشارکت در بهبود وضعیت محله، برگزاری سالیانه یادواره شهدای محله دروازه ری و زادگاه بسیاری از شخصیت‌های فرهیخته درسطح محلی و حتی ملی اشاره نمود که می ‌توان با بهره‌گیری مناسب از این قبیل سرمایه‌ها در مسیر بازافرینی محله قدم برداشت.

فتاحی زاده خاطر نشان ساخت: ارتقای کیفیت زندگی در محله دروازه ری هدفی هست که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم به نیابت از شرکت بازآفرینی شهری ایران برعهده مهندسین مشاور طرح و معماری به عنوان مشاور راه‌اندازی نهاد توسعه این محله گذاشته شده است.

وی با اشاره به این که تحقق این مهم در وهله اول نیازمند همراهی و همکاری مردم ساکن در محله می‌باشد، افزود: در رویکرد جدید که به رویکرد شهرسازی با حضور و مشارکت مردم نامیده می‌شود، یک نگاه مشارکتی از پایین به بالا و با درنظر داشتن خواسته های شهروندی و باحضور مشارکت ساکنین محله وجود دارد.

فتاحی زاده در پایان تصریح نمود: در واقع در رویکرد اجتماع محور ارزشمندترین منابع برای بهبود وضعیت محله ساکنین محله می‌باشند که می‌بایستی با آموزش واطلاع رسانی این جریان را در محله ایجاد نمود والبته در این موضوع نیز پشتیبانی وحمایت دستگاه‌های اجرایی شهر قم علی الخصوص مدیریت شهری قم ازاین نوع برنامه‌ریزی مشارکتی در جای خود مهم می ‌باشد که امید است بتوان با همکاری و همدلی گامی رو به جلو و مثبت برای کاستن از برخی مسائل و مشکلاتی که مردم محله با آن دست به گریبان می‌باشند برداشت و با توانمند سازی همه جانبه ساکنان، محله دروازه ری را در گذر زمان به نمونه موفقی از بازآفرینی شهری پایدار معرفی نمود.

نظر شما