شناسهٔ خبر: 65191 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سرپرست دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

بارش‌ها تأثیری در خدمت‌رسانی راهداران نداشته است/بیش از ۷۱ هزار کیلومتر در سراسر کشور برف‌روبی شد/تمامی مسیرهای مواصلاتی باز هستند

محمد رودباری سرپرست دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان این که بارش برف و  باران تأثیری در خدمت‌رسانی راهداران نخواهد داشت و آن‌ها در همه شرایط کار خود را انجام می‌دهند تصریح کرد: در بارش‌هایی که در هفته‌های اخیر صورت گرفته، بیش از ۷۱ هزار کیلومتر در سراسر کشور برف‌روبی شده است.

محمد رودباری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح اقدامات صورت گرفته در بارش‌های اخیر برای بازگشایی محورهای مواصلاتی کشور گفت:بارش‌های چند روز اخیر استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، یزد، کرمان جنوب و محورهای منتهی به استان‌های شمالی را درگیر برف کرد همچنین در استان‌های خوزستان، هرمزگان، خراسان جنوبی ،سیستان و بلوچستان و کرمان باران بارید.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی در دو استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است افزود: این بارش‌ها به حدی بود که در استان چهارمحال و بختیاری گردنه چری در مسیر دسترسی این استان به استان خوزستان را مسدود کرد. علاوه بر آن در منطقه کوهرنگ بیش از ۱۰۶ سانتی‌متر برف بارید البته با تلاش راهداران و پلیس راهور ناجا مسیرهای منتهی و یا گذری در این منطقه بسته نشدند.

رودباری با تأکید بر اینکه بر اساس اولویت‌بندی، بازگشایی محورهای شریانی و پرترافیک در دستور کار ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور قرار دارد شروع بازگشایی مسیرهای استان چهارمحال بختیاری به‌خصوص مسیرهای روستایی این استان هم‌زمان با خروج سامانه مذکور از این استان خبر داد.

سرپرست دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین در رابطه با اقدامات صورت گرفته در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ هزار و۸۴۶ کیلومتر راه است. در بارش‌های هفته گذشته ۶۱ محور این استان درگیر برف و کولاک  شدند که با به‌کارگیری ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری و استفاده از۲ هزار تن شن و نمک همچنین به‌کارگیری ۲۰۰ نیروی راهدار مشکلات حادث‌شده برطرف شدند.

وی از بازگشایی تمام محورهای مواصلاتی کشور تا صبح امروز خبر داد و افزود: باید بدانید که در زمان بارش برخی از محورهای کشور دچار انسداد نمی‌شوند بلکه گاهی برای افزایش ایمنی برخی از مسیرهای مواصلاتی با هماهنگی پلیس راهور مسدود اعلام می‌شود.

رودباری ادامه داد: مسئله مهم در بارش‌های اخیر وقوع سیل دراستان های سیستان و بلوچستان، کرمان و کرمان جنوب بود که به دلیل بارندگی‌های زیاد برخی از مسیرهای روستایی که در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها قرار داشتند با افزایش دبی آب و پیش روی آن به سطح جاده آب‌گرفتگی و شستگی در آن‌ها روی داد که بعد از فروکش کردن سطح آب از راه‌های استان‌های مذکور تجهیزات راهداری ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای رفع مشکلات، بازسازی و ترمیم آب خوردگی مسیرها فعال شدند.

وی در مورد تجهیزات به‌کاررفته برای بازسازی مسیرهای استان‌های درگیر سیل اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان ۲۶۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۳۵۲ نفر راهدار، محدوده کرمان جنوب  ۷۲ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۱۲۱ نفر راهدار، استان کرمان ۴۳۲ دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۳۳۰ نفر راهدار به‌کارگیری شده‌اند تا هرچه سریع‌تر به بازگشایی مسیرهای ارتباطی و ترمیم راه‌ها مبادرت کنند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در بارش‌های اخیر در کل کشور به‌طور کل بیش از ۳۰ هزار تن شن و نمک،  ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات استفاده‌شده همچنین هزار و ۵۲۹ نفر راهدار طی این مدت بیش از ۷۱ هزار کیلومتر را برف‌روبی کرده‌اند.

به گفته سرپرست دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تا پایان تعطیلات فروردین ۹۰۰ پایگاه و ۱۲ هزار نیرو در سراسر کشور در راهدارخانه‌ها و محل‌های تعیین‌شده فعال هستند تا چنانچه تغییری در شرایط جوی و یا موردی برای جاده پیش آید وارد عمل شده و به موضوع با تمامی امکانات رسیدگی کنند.

نظر شما