شناسهٔ خبر: 65434 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قائم‌مقام راه‌آهن تأکید کرد:

فرهنگ‌سازی لازمه ایجاد دولت الکترونیک

حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن تصریح کرد: ماندگاری هوشمند سازی و دولت الکترونیک در هر سازمانی نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد جذابیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت  راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن، در نشست دولت الکترونیک و هوشمند سازی، با اعلام اینکه ماندگاری هوشمند سازی و دولت الکترونیک در هر سازمانی نیاز به فرهنگ‌سازی و ایجاد جذابیت دارد گفت : هوشمند سازی و اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک، تکلیفی قانونی است و باید اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود به‌گونه‌ای باشد که شرح وظایف و مأموریت‌های تعریف‌شده را عملیاتی کند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه منابع انسانی و افزایش بهره‌وری از امکانات به‌تمامی سازمان‌های دولتی تکلیف شده که ۶ کمیته کاری در حوزه سرمایه انسانی ، ساختار مدیریتی ، توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی ، سلامت اداری وصیانت از حقوق مردم ، مدیریت عملکرد و فرهنگ‌سازمانی تشکیل گردد که تشکیل کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی یکی از این کمیته است که شروع به فعالیت کرده است.

عاشوری با یادآوری اینکه در هریک از ۶کمیته یک نفر از مدیران مناطق به نمایندگی از مدیران مناطق حضور دارند ، اضافه کرد: مکانیزه کردن همه حوزه‌های فعالیت راه‌آهن از بخش‌های فنی و زیر بنایی گرفته تا ناوگان و بهره‌برداری و حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع، چه در بخش اداری و چه در بخش مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لازم است که همه در این موضوع، مشارکت فعال داشته باشند .

وی بابیان اینکه هوشمند سازی و اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک کار آسانی نیست و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، افزود: زمانی که از دولت الکترونیک صحبت می‌کنیم به معنای آن نیست که نرم‌افزاری را تولید و از کاربران بخواهیم که تنها از آن استفاده کنند .

عاشوری با یادآوری ضرورت فرهنگ‌سازی از سوی روابط عمومی ، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد در تغییر فرایندها از سیستم دستی به مکانیزه ، شاهد مقاومت از سوی مدیران و کارکنان هستیم که از دلایل این امر، عدم شناخت درست ضرورت‌های اجرای پروژه‌ها ، بالا بودن سن و کاهش توان یادگیری آن است .

وی با تأکید بر اینکه بایستی جذابیت‌های لازم برای مدیران فراهم شود تا نسبت به به‌کارگیری این ابزارها علاقه‌مند شوند ، گفت: جدا از اینکه برقراری دولت الکترونیک یک تکلیف قانونی است و سازمان‌ها همه‌ساله دراین‌باره، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند ، بیش از هر چیز فرهنگ‌سازی و ا جرای درست پروژه‌ها ، حائز اهمیت است .

قائم‌مقام راه‌آهن بابیان اینکه برخی از پروژه‌ها کارایی لازم را نداشته و یا اثربخش نبوده است ، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه دولت الکترونیک، آگاهی از معماری سازمانی درراه آهن است . وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و استفاده از ابزارهای مشوق، لازمه اجرای دولت الکترونیک و هوشمند سازی درراه آهن است .

وی از آمادگی هیئت‌مدیره برای کمک به پیشبرد اهداف و برنامه‌های کمیته دولت الکترونیک درراه آهن خبر داد و گفت: به دنبال جایگاه برتر و برند سازی در حوزه دولت الکترونیک هستیم .

معماری سازمانی فراتر از دولت الکترونیک

از سوی دیگر نورالله بیرانوند معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن نیز در این جلسه با تشریح مفاهیم دولت الکترونیک ، الزامات و اقدامات آتی در مورد آن گفت: بدون استفاده از دانش IT نمی‌توان در محیط پرتلاطم امروز فعالیت کرد و فارغ از الزامات قانونی، حرکت به این سمت ضروری است .

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن در سال‌های قبل به این سمت حرکت کرده است ، افزود: به‌منظور بلوغ سازمان در این زمینه، باید مفهوم IT را از شکل خودکارسازی‌ای به سمت هوشمند سازی و بهره‌برداری از اطلاعات تغییر دهیم .

بیرانوند با یادآوری اینکه برای انجام این طرح مفهوم معماری سازمانی مطرح‌شده است، اظهار داشت: معماری سازمانی فراتر از دولت الکترونیک است و دولت الکترونیک تنها یک پروژه است که درون آن جای گرفته است .

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، اجرای پروژه معماری سازمانی را در خدمت کسب‌وکار راه‌آهن دانست و گفت: در اجرای این پروژه و در حوزه آی تی و الکترونیک ، بهترین متخصصان دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان مشاورین طرح به کار گرفته‌شده‌اند .

برچسب‌ها:

نظر شما