شناسهٔ خبر: 65488 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و  شهرسازی:

دولت در افزایش قیمت بلیت اتوبوس نقشی ندارد/ ستاد نوروزی در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد/گواهینامه رانندگان پرخطر در ایام نوروز توسط پلیس ضبط می‌شود/ ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز برای نقاط پرحادثه در ایام نوروز در نظر گرفته‌شده است

محمد اسلامی وزیر راه و  شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری از نصب ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز برای نقاط پرحادثه در ایام نوروز خبر داد و تأثیر دولت را در افزایش نرخ بلیت اتوبوس مبرا دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به  تشکیل ستاد نوروزی در معاونت حمل‌ونقل این وزارت خانه گفت: این ستاد به‌منظور هماهنگی بین تمامی شقوق حمل‌ونقلی در این ایام تشکیل‌شده و باعث می‌شود تا یک نظارت عالیه و همه‌جانبه در ایام نوروز بر سیستم حمل‌ونقل به وجود آید تا مسائل مربوط به مردم و تمامی بخش‌های حمل‌ونقلی کشور مدیریت و کنترل شود.

اسلامی با تأکید بر اینکه ۳ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز در راه‌های کشور شناسایی‌شده است افزود: در ۵۰ درصد از این نقاط حوادث منجر به فوت رخ‌داده است و  در ۵۰ درصد بقیه موارد احتمال خطر وجود دارد که ما به‌سوی برطرف کردن آن‌ها باوجود کمبود منابع درحرکت هستیم.

وی ادامه داد: باید مردم بدانند که ما در وزارت راه و شهرسازی اگر بخواهیم وارد بحث کمبود منابع شویم دیگر نمی‌توانیم امور مورد نیاز وزارت‌خانه را به‌درستی انجام دهیم؛ پس تلاش می‌کنیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود کاری را که بایسته است انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه امسال یکی از آیتم‌هایی که در راستای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز به نتیجه رسیده است احداث باند دوم برای بسیاری از نقاط اولویت‌دار بوده است تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها ۸۰۰ کیلومتر باند دوم برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز لازم بوده که ۳۰۰ کیلومتر آن تا امروز افتتاح‌شده و ۵۰۰ کیلومتر در دست آماده‌سازی است و ۳۰۰ کیلومتر نیز تا شب عید افتتاح می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نهضت اصلاح به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است تا علائم نصب و خط‌کشی‌ها انجام و جاده‌ها ترمیم شوند، افزود: علاوه بر این برخی از نقاط حادثه‌خیز تقاطع‌های غیرهم‌سطح هستند که یا به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده‌اند و یا باید برای رفع این نقاط احداث شوند و مهم‌ترین مشکل در این حوزه مسائل مالی است.

آشکارسازي با ۲۰ هزار تابلو و علائم برای نقاط پرحادثه

این عضو کابینه دولت دوازدهم مهم‌ترین اقدام برای پیشواز نوروز رفتن را نصب ۲۰ هزار تابلو و علائم آشکارساز برای کلیه نقاط  حادثه‌خیز دانست و اظهار کرد: پس از آشکارسازی توسط وزارت راه و  شهرسازی با کمک پلیس‌راه این نقاط به‌صورت ویژه  مورد مراقبت و نظارت قرار خواهند گرفت تا بتوان در این ایام  برای عدم ایجاد حادثه کمک شایانی کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات مهم برای ایمن‌سازی مسیرهای جاده‌ای نوروزی را تشکیل جلسه مشترک کمیسیون عالی ایمنی راه‌ها و شورای عالی شهرها خواند و افزود: برای اولین بار است که دو کمیسیون مهم به سرپرستی دو وزیر یعنی وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور برای ایمنی ایام نوروز تشکیل جلسه می‌دهند تا به‌ این ترتیب هماهنگی‌های مشترک برای هرچه ایمن‌تر کردن مسیر سفرهای نوروزی هموار شود.

اسلامی افزود: با توجه به آنکه طبق آمار بیشتر حوادث جاده‌ای مربوط به ۳۰ کیلومتری شهرها است امسال برنامه‌ریزی‌شده است تا با محوریت فرمانداران و استانداران و دستور ویژه وزیر کشور به آن‌ها  و با به‌کارگیری امکانات محلی شهر و روستاهای اطراف جاده ایمنی مسیرهای پرحادثه بیش‌ازپیش شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادعای افزایش سوانح جاده‌ای در سال جاری نیز گفت:در سالی که گذشت ما شاهد رشد سفر و  رشد تعداد خودروها و  افزایش فوتی‌ها بعد از حوادث بوده‌ایم ولی آمار  تصادفات در کشور کماکان کاهشی بوده و روند تصادفات به نسبت افزایش سفر و خودرو کاهش داشته؛ بااین‌حال میزان فوتی‌های پس از سانحه افزایش‌یافته  که ما امیدواریم با به‌کارگیری سامانه‌های مدرن این روند را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: امسال برای افزایش ایمنی سفرها با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای تمامی اتوبوس‌ها به سیستم سپهتن مجهز شده‌اند و در همه آن‌ها دوربین نصب‌شده و هر ۱۵ دقیقه یک‌بار از راننده عکس گرفته می‌شود تا به‌وسیله این اقدامات رفتار رانندگان قبل، حین و بعد از سفر مورد ارزیابی برخط قرار گیرد.

این مقام مسئول در خصوص نظارت بر عملکرد فنی اتوبوس‌های فعال در سطح جاده‌های کشور نیز گفت: در حال حاضر نظارت بر مراکز معاینه فنی تشدید شده، همچنین مسئولین فنی مستقر در پایانه‌ها موظف شده‌اند تا معاینه فنی اتوبوس‌ها را با معاینه‌های فیزیکی و میدانی مطابقت دهند و امیدواریم با این اقدامات حادثه‌ای در ایام نوروز نداشته باشیم.

گواهینامه رانندگان پرخطر در ایام نوروز توسط پلیس ضبط می‌شود

اسلامی با اشاره به تشکیل سامانه نهاد ایمنی ملی در کشور همانند کشورهای پیشرفته گفت: تشکیل این نهاد برای کل سیستم‌های حمل‌ونقل به‌عنوان مرجع بالادستی عمل خواهد کرد و به‌صورت عمده و بالاسری مسائل شقوق مختلف حمل‌ونقلی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار خواهد تا علل و عوامل مشکلات  شناسایی‌شده و به‌وسیله آن بتوان برای فرهنگ‌سازی و اصلاحات سیستمی در این حوزه برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث در کشور به‌وسیله خطای انسانی و رفتارهای خطرساز فرد حادثه‌آفرین رقم می‌خورد گفت: به همین علت با هماهنگی که با وزیر کشور صورت گرفته است و دستور وی به پلیس، افرادی که در این ایام حادثه‌ساز هستند شناسایی و از رانندگی منع می‌شوند.

دولت در افزایش قیمت بلیت اتوبوس نقشی ندارد

وی در پایان این بخش در خصوص افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌های بین‌شهری تصریح کرد: در کشور بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کند و این افزایش ۲۰ درصدی سنتی است که در سال‌های گذشته پایه‌گذاری شده  و بعدازآن به نرخ سابق بازمی‌گردد البته باید دقت کرد که رانندگان و فعالان حوزه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای افراد زحمت‌کشی هستند که در این ایام برای خدمت‌رسانی به مردم در برخی از مسیرها مجبور به بازگشت یکسرخالی هستند که هزینه‌هایی را به آن‌ها تحمیل می‌کند و این افزایش برای جبران این هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته اسلامی دولت توانایی مالی برای اختصاص یارانه به ناوگان اتوبوس‌رانی برای ارتقای امکانات فنی، رفاهی و آماده‌سازی ندارد و باید دانست که این افزایش قیمت از سوی دولت نیست و اتحادیه و صنف‌  برای قیمت‌گذاری در ایام مختلف تصمیم‌گیری می‌کنند.

نظر شما