شناسهٔ خبر: 6554 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

غفرانی در نشست خبری مطرح کرد:

تذکر نظام مهندسی درباره گود ایران زمین/ اخطار به ۱۵۰۰ مورد گودبرداری/ شناسایی عاملان یک تخلف میلیاردی/ امضافروشی مهندسان صفر شد

سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از صدور اخطار برای یک هزار و ۵۰۰ گودبرداری خبر داد و گفت: بالا رفتن کیفیت ساختمان‌ها نشان می‌دهد موضوع امضا فروشی از سوی مهندسان ناظر عضو نظام مهندسی منتفی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید غفرانی در نخستین نشست خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در سال ۹۴ با تاکید بر تلاش برای افزایش شفافیت فعالیت‌های این سازمان در سال جاری٬ گفت: اجرایی شدن ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است و با اجرایی شدن آن گام مهمی در جهت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ملی و مهندسی شدن نظارت٬ ساخت و بهره‌برداری ساختمان‌ها بر خواهیم داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به گذشت بیش از دو سال از عمر هیئت رئیسه دوره ششم این سازمان ادامه اداد: در حال حاضر ساختمان‌های بالای هزار متر صرفا از سوی سازندگان دارای پروانه ساخته می‌شود.

وی با یادآوری تخلفات صورت گرفته در سازمان نظام مهندسی استان تهران در بخش لوله‌کشی گاز افزود: بیشتر این تخلفات از سوی باندهای خارج سازمان و برخی دفاتر حاشیه‌ای آن بود که همه متخلفان با همکاری حراست وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی شناسایی شدند.

غفرانی با تاکید بر اینکه این باند در شهر ری بوده و مهرها و سر برگ‌های نظام مهندسی را جعل کرده‌اند اظهار کرد: عده ای دیگر نیز در حاشیه دفاتر نظام مهندسی با استفاده از مهر مهندسان دارای پروانه که برخی از مهندسان بی اطلاع از این اقدام بوده‌اند نقشه‌های لوله‌کشی گاز را تائید می‌کردند. مهندسانی که از این اقدام مطلع بوده‌اند به شورای انتظامی معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص مجموع درآمدهای متخلفان گفت: مبالغ تخلف میلیاردی بوده اما مجموع همه تخلفات در طول یک سال به این عدد می‌رسد و گرنه بابت هر مهر تائید نقشه گاز ۲۰۰ هزار تومان اخذ می‌شود. پس از شناسایی متخلفان پنج درصد متعلق به سازمان نظام مهندسی به حساب این سازمان واریز می‌شد ولی در این مسیر حقوق مهندسان تضییع شده است.

غفرانی در خصوص نظارت بر ساخت و ساز در بافت فرسوده خاطرنشان کرد: بافت فرسوده معضل بیشتر نقاط تهران است و حالا که دولت و همه مسئولان بر بازسازی این بافت تاکید دارند باید دقت شود که مجددا فرسوده سازی صورت نگیرد ما نیز برای اجرایی شدن این نظارت مبلغی بیشتر از حق نظارت معمول و قانونی به مهندسان ناظر پرداخت می‌کنیم.

وی با تاکید بر منتفی شدن امضا فروشی از سوی مهندسان ناظر عضو نظام مهندسی افزود: بالا رفتن کیفیت ساختمان‌ها دلیلی بر این مدعا است.

وی در خصوص گودبرداری‌ها نیز گفت: در سال گذشته ۱۶ هزار گود ساختمانی بررسی شد و برای ساختمان‌های دارای مشکل که به ۱۵۰۰ گود می‌رسید اخطار یا دستور توقف ساخت‌و‌ساز صادر شد تا پس از بر طرف کردن مشکلات به ادامه کار بپردازند. همچنین شب گذشته طی نامه‌ای به مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص گود ایران زمین تذکر جدی دادم تا از بروز مشکلات جدید ممانعت شود.

غفرانی با انتقاد از رای ندادن نمایندگان مجلس به کلیات لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی افزود: این مشکل از سوی ما بود که نتوانستیم نمایندگان را بر لزوم اصلاح قانون فعلی مجاب کنیم و آن‌ها نیز به این لایحه رای منفی دادند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی سراسر کشور در خصوص بلند مرتبه سازی اظهار کرد: ساخت برج یک ضرورت برای کلانشهرهاست اما آنچه شورای عالی شهرسازی و معماری نسبت به آن ایرادهایی را وارد کرده مکان‌یابی برج‌هاست.

غفرانی خاطرنشان کرد: پنج نهاد شهرداری٬ شورای شهر٬ وزارت راه و شهرسازی٬ کارفرمایان و نظام مهندسی در صورت هماهنگی و همکاری با یکدیگر می‌توانند کیفیت ساخت و ساز را ارتقا دهند.

وی در خصوص سستی پایه‌های تونل توحید اظهار کرد:  بنده هم جدیدا از این موضوع مطلع شده‌ام اما نماینده سازمان نظام مهندسی را برای بررسی به این محل اعزام می‌کنم.

غفرانی ادامه داد: در حال حاضر شناسنامه فنی ملکی ساختمان با توافق شهرداری تهران فعلا برای سازه‌های بالای ۲۵۰۰ متر صادر می‌شود ضمن اینکه سازمان نظام مهندسی بر اجرایی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که در خصوص جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان‌هاست حساسیت زیادی دارد. همچنین یکی دیگر از حساسیت‌های مهندسان ناظر جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان به صورت صنعتی و خارج از محل ساخت‌و‌ساز بوده تا این سازه فلزی به صورت یکجا در محل کار گذاشته شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: سال گذشته پرونده تخلفات ۳۰۰ مهندس ناظر دارای پروانه از سازمان نظام مهندسی استان تهران به شورای انتظامی ارجاع داده شد ولی هیچ ابطال پروانه‌ای نداشتیم./

نظر شما