شناسهٔ خبر: 65550 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد

سهم ۱۶ هزار واحدی شهر جدید سهند در برنامه تولید و عرضه مسکن/ ساخت بیش از ۱۵ هزار واحد به روش مشارکت در ساخت

شهر جدید سهند شهر جدید سهند در برنامه تولید و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید تا سال ۱۴۰۰ دارای سهمی ۱۶ هزار واحدی است که ۴۰۰ واحد به روش مشارکت در محله‌سازی بوده و مابقی به روش مشارکت در ساخت احداث خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سهم شهر جدید سهند از برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحدی مسکن تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۶ هزار واحد است که در حال حاضر آمادگی کلنگ‌زنی بیش از 2 هزار واحد آن را دارد.

 از این تعداد  ۴۰۰ واحد به روش مشارکت در محله‌سازی بوده و مابقی به روش مشارکت در ساخت احداث خواهد شد.

سیاست ایجاد شهرهای جدید پس از انقلاب اسلامی، به یقین یكی از بزرگترین و با اهمیت ترین سیاستهایی است كه در زمینه شهرسازی و بطور كلی شهرنشینی اتخاذ شده است . این شهرها با اهدافی چون كاهش تراكم شهری ، توزیع جمعیت شهر مادر، بهره برداری از منابع طبیعی، رونق اقتصادی در مناطق  مورد نظر،‌ ایجاد اشتغال، تامین مسكن و ... از سال ۱۳۶۴ كه استراتژی ایجاد شهرهای جدید را هیئت وزیران تصویب كرد عملاً آغاز شد.

فعالیت مربوط به طرح شهر جدید سهند از اول بهمن ماه ۱۳۶۶ آغاز و در تاریخ ۹ آذرماه ۱۳۷۰ شركت عمران شهر جدید سهند به صورت ۱۰۰ درصد دولتی تاسیس و جزو شركت های تابعه  شركت مادر تخصصی شهرهای جدید ایران شد.

در راستای ساماندهی جمعیت روبه رشد كلانشهر تبریز و ایجاد اشتغال، ساماندهی اسكان و ارتقای كیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی، شهرجدید سهند در بهمن ماه سال 1366 در استان آذربایجان شرقی در محور ارتباطی تبریز آذرشهر در منطقه پایكوهی در دامنه كوه معروف سهند در فاصله ۲۰ كیلومتری جنوب غربی تبریز مكان‌یابی و درآبان ماه ۱۳۶۹ به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید. مشرف بودن با دره‌های سرسبز و خوش آب و هوای اسكو با چشمه‌های گوارا،‌ وجود دهكده توریستی كندوان به عنوان معماری صخره‌ای و آب معدنی و طبیعت جذاب ،‌ تفرجگاه های ساحلی دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی موهبتی است كه شهرجدیدسهند را ممتاز ساخته است .

طرح جامع شهرجدید سهند در سال ۱۳۷۷ برای جمعیت ۹۰ هزار نفر تصویب شد که در بازنگری طرح جامع به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافت. طرح تفصیلی شهر جدید سهند نیز در سال ۱۳۸۶ تصویب و در سال ۱۳۸۷ برای جمعیت ۱۸۰ هزار نفر به شرکت عمران شهرجدیدسهند ابلاغ شد.

این شهر به‌طور اصولی و براساس فرایند آگاهانه ایجاد شده و با توجه به استقبال گسترده از سكونت درشهر جدید سهند و استقرار مساكن مهر دراین شهرجدید، مشاوران ذی‌صلاح شهرسازی درقالب تجدید درطرح جامع مصوب، افق جمعیتی را بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر رقم زده اند. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۷۰۰ متر بوده و بطور طبیعی هوای شهر سالم تر و خنك تر از شهرهای همجوار است .مساحت شهر با توجه به فازهای پنجگانه شهرحدود ۲۵۰۰ هكتار اعلام شده و این شهر فعلاً برای پنج فاز طراحی شده كه فاز یك ۱۳۰ هكتار ، فاز دو ۴۷۰ هكتار ، فاز سه ۴۵۰ هكتار و فاز چهار ۳۴۸ هكتار است.

استقرار دانشگاه صنعتی سهند و مراكز تحقیقاتی سهند از شاخصها و امتیازات ویژه این شهرجدید است که اسكان جمعیت را تسریع و بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف فراهم نموده است .بزرگراه تبریز –شهرجدیدسهند و متصل شدن به قطار شهری تبریز با فراهم نمودن تسهیلات حمل و نقل عمومی برای سفرهای درون منطقه ای ، زمان جابجایی را برای ساكنان به حداقل رسانده و در نگرش های روانی –اجتماعی مردم نسبت به شهر تاثیر مثبت خواهد داشت .  

تاسیسات زیربنایی شهرهمزمان با عملیات آماده سازی و رشد تدریجی شهر ایجاد شده و توسعه و تكمیل آنها ادامه دارد .شبكه های توزیع برق ،‌ مخابرات ، جمع آوری فاضلاب ، توزیع گاز شهری و شبكه های معابر ، شبکه جمع آوری آبهای سطحی از جمله تاسیسات زیربنایی است . پروژه های احداث خط  انتقال آب از زرینه رود به شهر و احداث تصفیه خانه فاضلاب به روش كاملا نوین دردو مدول هركدام به ظرفیت ۷۵ هزار نفر از پروژه های در دست اجرای این شهر است که مدول اول اتمام و مورد بهره برداری قرار گرفته است .

خدمات روبنایی شامل مراكز بهداشتی  -درمانی ، مراكز تفریحی –فرهنگی ،مراكز خرید ، پارك درون شهری ، جنگل كاریهای حاشیه شهری ، مهدقرآن ، مساجد ، مدارس ، یادمان شهدای گمنام ، كتابخانه ، پاسگاه های انتظامی ، آگاهی ، سالن‌های ورزشی ، شعب بانكها ، آتش نشانی ، دانشگاه سهند ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سماء و... از خدمات روبنائی است كه در جهت تامین رفاه شهروندان  بوده و هویت بخشی و احساس تعلق خاطر و آرامش را برای ساكنان فراهم کرده است .

از وجه تمایز شهرجدیدسهند با دیگر شهرهای جدید طراحی و اجرای كریدورهای پیاده سبز در طول محلات میباشد كه رابط محلات بوده و امكان دسترسی اهالی را به مراكز تجاری ، خدماتی ، آموزشی ، مذهبی ، تفریحی و... بدون مواجهه با هرگونه وسائط نقلیه فراهم نموده و محلی امن برای تفریح و سپری نمودن اوقات فراغت ساكنین به شمار می‌رود .

سیاست سوق مسکن مهر کلانشهر ها به شهرهای جدید در مورد شهرجدیدسهند نیز با برنامه احداث ۳۵۵۰۰ واحد اجرائی شده و تاکنون ۳۳۱۷۴ واحد افتتاح شده و مابقی واحدها هماهنگ با دستگاههای خدمات رسان در شرف تکمیل و تحویل قرار دارند .

با عنایت به ویژگیهای ممتاز شهرجدیدسهند دور از انتظار نخواهد بود كه شهرجدیدسهند در آینده ای نزدیك در بعد شهرسازی به قطب بزرگ گردشگری منطقه شمالغرب كشور بدل شود./