شناسهٔ خبر: 65871 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی با حضور در کرمانشاه اعلام کرد:

خسارت سیل به ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها و ۲۴۷ مورد پل و ابنیه فنی کرمانشاه

کرمانشاه محمد اسلامی با اشاره به وارد شدن خسارت به حدود ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها و ۲۴۷ مورد پل و ابنیه فنی بر اثر سیل در استان کرمانشاه، گفت: تمام این مسیرها و پل‌های آسیب‌دیده در استان کرمانشاه را مرمت می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمد اسلامی عصر یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور معاون اول رییس جمهور در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه، تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی را باز نگه‌داشتن راه‌ها در استان کرمانشاه دانست و افزود: زیرساخت‌های آسیب‌‌دیده استان را نیز مرمت و بازسازی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از واحدهای مسکونی در استان کرمانشاه دچار خسارت شده است، گفت: تصمیماتی که در دولت در مورد بخش‌های مختلف از جمله خسارت به واحدهای مسکونی بر اثر سیل اتخاذ می‌شود در کل کشور قابل اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واحدهای مسکونی خسارت دیده براثر سیل در استان کرمانشاه نیز مانند سایر استان های سیل زده بازسازی و جبران خسارت می شود.

اسلامی اضافه کرد: سازمان هواشناسی در زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در پیش بینی بارش و وقوع سیل به خوبی عمل کرد و توانستیم با این پیش بینی ها اقدام های پیشگیرانه ای داشته باشیم و از شدت خسارات و آسیب ها بکاهیم
وی ظهار داشت: سامانه بارشی که در غرب کشور از جمله استان کرمانشاه فعال شده بیشترین حجم فعالیت آن از امشب تا صبح فردا دوشنبه 12 فروردین ماه است.
اسلامی افزود: میزان بارش این سامانه که در راه است، بر اساس محاسبات انجام شده توسط سازمان هواشناسی تقریباً به اندازه یک فصل بارش در استان کرمانشاه می‌باشد.
وی در ادامه با توجه به اینکه هم زمین اشباع شده و هم حداکثر ظرفیت رودخانه‌ها تکمیل شده است ابراز داشت: مردم باید به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران توجه کافی داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: حاشیه رودخانه‌ها بستر خطرناکی است، تخلیه این مناطق باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد.

دولت پای کار است و خسارات را جبران می کند

معاون اول ریئیس جمهوری در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه، اولویت اول دولت در بحران سیل اخیر را جبران خسارات وارد شده به بخش‌های مرتبط با زندگی مردم دانست و گفت: به هر بخش از زندگی مردم از قبیل خانه، وسایل زندگی و سایر بخش‌ها خسارت وارد شده دولت پای کار است و خسارات را جبران می‌کند.

اسحاق جهانگیری حضور همه بخش ها در این حادثه برای کمک به مردم را نمایش کم نظیری دانست و افزود: این نشان داد که همه ما در لحظه‌های سخت در کنار هم هستیم.
وی تصریح کرد: اگر مشارکت مردم نبود و دولت و نیروهای مسلح و سایر بخش‌ها آمادگی مقابله را نداشتند، این سیل خسارات بیش‌تری وارد می‌کرد که خوشبختانه با مشارکت همه بخش ها میزان خسارت کاهش یافت.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود، استان کرمانشاه را یکی از کانون‌های بارش در موج جدید بارش‌ها در کشور دانست و گفت: خوشبختانه با مشارکت مردم و همراهی آنها و حضور به‌موقع مدیران به‌خصوص استاندار کرمانشاه، میزان خسارات و تلفات در استان حداقلی است.
جهانگیری از همه مدیران کشور خواست تا پایان این وضعیت پای کار باشند و تلاش کنند خسارات را به حداقل کاهش دهند.

درخواست بازگشایی مرز خسروی و توجه ویژه به دهکده لجستیک یا بندر خشک

همچنین در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران، استاندار کرمانشاه با بیان اینکه 25 هزار نفر جمعیت در معرض سیل، در سطح شهرها و روستاهای استان شناسایی شد، گفت: ستاد مدیریت بحران استان در محلات آسیبپذیر ادوات لازم از قبیل بیل مکانیکی و لودر مستقر کرده تا در صورت نیاز وارد عمل شوند.
هوشنگ بازوند اعلام کرد: 856 مدرسه، 900 باب سالن ورزشی و 227 باب مسجد در معرض سیل در استان نیز شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه 10 سد در دست بهره‌برداری در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: یک میلیارد و 352 میلیون متر مکعب حجم مخازن این سدها است که اکنون یک میلیارد و 206 میلیون مترمکعب آب پشت این سدها وجود دارد و هنوز 145 میلیون متر مکعب از ظرفیت سدهای استان خالی است.
استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: در موج اول بارش ها 250 راس دام سبک، 9 راس دام سنگین تلف شدند و به جایگاه‌های دام نیز در اثر شدت بارندگی‌ها خسارت وارد شد.
به گفته بازوند، 174 واحد مسکونی نیز در بارندگی های اخیر در استان کرمانشاه آسیب دیده و به اغلب زیرساخت‌ها به‌خصوص زیرساخت‌های مربوط به وزارت نیرو خسارت زیادی وارد شده است.
بازوند بازگشایی مرز خسروی و  توجه ویژه به دهکده لجستیک یا بندر خشک را نیز از معاون رییس جمهوری درخواست کرد تا پیگیری شود.

وزرایراه و شهرسازی، کشاورزی، بهداشت، ورزش و جوانان و معاون پارلمانی رییس جمهوری در این سفر جهانگیری را همراهی کردند.
وزیر راه وشهرسازی به همراه جهانگیری در این سفر چند ساعته از چند نقطه شهر کرمانشاه از جمله رودخانه قره سو بازدید کرد.
گفتنی است: با ورود سامانه بارشی از عصر روز گذشته به جو منطقه هم اکنون در بیش‌تر نقاط استان کرمانشاه شاهد بارش باران هستیم. طبق اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌ها امروز و فردا (دوشنبه 12 فروردین ماه) در استان کرمانشاه به اندازه‌ای است که وقوع سیل در این استان دور از انتظار نیست.