شناسهٔ خبر: 65900 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران خبر داد:

۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان خسارت سیل به راه‌ها و راه آهن استان مازندران تاکنون / مشکلی در راه‌های مازندران در روزهای پایانی سفرهای نوروزی وجود ندارد

سیدمحمد نظری محمد نظری با تاکید بر نبودن مشکلی در روزهای پایانی سفرهای نوروزی در استان مازندران، گفت: ستاد بازسازی استان هر روزه تشکیل می‌شود تا مشکلات مردم سیل‌زده را رصد و درخصوص کمک به بازسازی کارها انجام بگیرد، اما درخصوص بحث تعمیر و ترمیم خسارت به تاسیسات زیرساختی منتظر ابلاغ بودجه هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران درخصوص آخرین خسارت وارد شده به این استان در جریان سیل اخیر و شرایط حاکم بر استان در موج جدید بارش‌ها در آستانه روز طبیعت اظهار کرد: خسارتی که به استان مازندران در بخش راه و راه آهن رخ داد، جمعا ۳۲۰ میلیارد تومان است. در این سیل ۵۲ کیلومتر از مسیر در اثر ریزش‌ها حرکت کرده است و در این میان ۱۹ پل از ۳۰ پل موجود در استان آسیب صددرصدی دیده‌اند.

وی ادامه داد: در همین خصوص ۳۷۴ نقطه از نقاط روستایی هم دچار رانش شده‌اند. در بحث ریل هم حدود ۵ کیلومتر دچار آبگرفتگی شده است و این در بحث خسارت آخرین وضعیتی است که در استان گزارش شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در ادامه با اعلام اینکه تمام راه های روستایی استان باز است، تصریح کرد: برای نقاطی که در محورهای استان دچار رانش شدند مسیرهای جایگزین معرفی شدند و با کمک همه همکاران راهداری و پیمانکاران شاغل در راه و شهرسازی و بهره‌گیری از امکانات آنها این نقاط آماده شدند.

وی ادامه داد: در این مسیر بسیج سازندگی هم در کنار ما بودند و خوشبختانه در حال حاضر تمام راه های مواصلاتی استان مازندران باز بوده و عبور و مرور در آنها برقرار است.

نظری با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای روزهای پایانی سفرهای نوروزی در استان مازندران و همچنین روز طبیعت گفت: تمام اکیپ ها چه در حوزه پیمانکاران و هم دوستان راهداری و بسیج سازندگی آماده بوده و عملا کلیه مرخصی ها لغو شده است. براساس تصمیمات گرفته شده در این ایام پایانی سفرهای نوروزی محور کندوان یکطرفه بوده و در هراز از آبسک تا تهران مسیر یکطرفه است. محور سوادکوه هم به شکل دوطرفه ترافیک در جریان است.

وی افزود: برای نقاط گلوگاهی پرترافیک استان هم تدابیری اندیشیده شده است و راه های جایگزینی در نظر گرفته شده که در مواقع پیک از آن محورها به عنوان جایگزین بهره ببریم. در بحث ورود به استان مشکلی وجود نداشت و سعی بر این است که در خروج از استان هم مشکلی نباشد تا مسافران نوروزی با ایمنی کامل به مقصدهای خود برسند.

این مقام مسئول استانی ادامه داد: مردم با خیال راحت و بدون نگرانی مدیریت سفر خودشان را انجام دهند و تا روز جمعه روی کمک های راه و شهرسازی در طول جاده ها حساب کرده و هرگونه مشکلی برای شان رخ داد با ۱۴۱ تماس گرفته تا در خدمت آنها باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران درخصوص برآورد زمانی بابت اصلاح، تعمیر و ترمیم خسارت ها اظهار کرد: در حوزه ساخت مسکن ستاد بازسازی در استان تشکیل شد و از همان چهارم فروردین که تعطیل بود بانک های ملی و مسکن شروع به پرداخت کمک های بلاعوض کردند. کمک ها بسته به خسارت تا سقف ۵ میلیون تومان بود و کسانی که خسارت صددرصد دیده بودند تسهیلات تا سقف ۴۰ میلیون تومان برای آنها در نظر گرفته شد. در این زمینه طبق آماری که از چهارم فروردین تا کنون داشتیم بیش از ۳۸۰۰ فقره تسهیلات از بانک های استان دریافت شده است.

 وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی بابت دام های سبک هر راس ۵۰۰ هزار تومان و سنگین به ازای هر راس ۳ میلیون تومان، در زمین های شالیزار هر هکتار ۵ میلیون و در باغات بابت هرهکتار ۸ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.

نظری در پایان گفت: عملا این ستاد بازسازی هر روزه تشکیل می شود تا مشکلات مردم رصد شود. کارهای اجرایی در حوزه مسکن، کشاورزی و دامداری شروع شده منتهی درخصوص خسارت های وارد شده به تاسیسات زیربنایی و اجرای عملیات بازسازی آنها منتظر تخصیص اعتبار هستیم که با اعلام مبلغ مشاور و پیمانکار گرفته شده و کارهای اجرایی آغاز شود.