شناسهٔ خبر: 65951 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری قم خبر داد؛

تشکیل کمیته بحران راهداری قم/کنترل ۲۴ ساعته جاده های استان توسط راهداران

ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری استان قم گفت: با توجه به وضعیت بحرانی در استان نیروهای راهداری ۲۴ ساعته تمام جاده های استان را کنترل می کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم، ابوالفضل جمالی با اشاره به آمادگی این اداره کل برای اجرای طرح نوروزی از مدت‌ها پیش از فرا رسیدن سال جدید اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات راهداری استان قم برای نوروز امسال، تشکیل تیم‌های ارزیاب و کارشناسی از پاییز سال گذشته برای بازدید از تمام آبراهه‌ها، پل‌ها و کانال‌های موجود در مسیرهای اصلی و فرعی استان بود، اقدامی که زمینه‌ساز فعالیت‌های گسترده‌ای همچون لایروبی و رفع مشکلات موجود شد. 

وی افزود: این کار سبب شد در بارندگی‌های نوروز امسال مشکل خاصی در جاده‌های اصلی و فرعی قم نداشته باشیم، طرحی که اگر در سراسر کشور اجرایی شود، موجب پیشگیری از بسیاری حوادث ناگوار خواهد شد. 

مدیرکل راهدای و حمل و نقل جاده‌ای استان قم با بیان اینکه کمیته بحران این اداره کل هر شب ساعت 22 تشکیل می‌شود گفت: در این کمیته نتیجه تمام بازرسی‌های روزانه مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ریزی برای اقدامات 24 ساعت بعدی صورت می‌گیرد. 
وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های گسترده در استان قم طی نوروز امسال، مرخصی تمام مدیران و پرسنل راهداری لغو و از تمام توان برای بازرسی، نگهداری و رفع مشکلات در را‌ه‌های استان بهره گرفته شد. 
 
فعالیت شبانه‌روزی 15 اکیپ راهداری در قم 

جمالی با اشاره به تشکیل 15 اکیپ بازرسی از محورهای اصلی و فرعی، روستایی و کوهستانی قم عنوان کرد: این تیم‌ها قبل و حین بارندگی‌ها، بازرسی مداوم از جاده‌ها را در دستور کار قرار دادند تا در صورت وقوع مشکل، نیروهای راهداری به سرعت وارد عمل شوند. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم از هماهنگی کامل این اداره کل با هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استانداری خبر داد و گفت: با وجود سیلابی شدن همه رودخانه‌های قم و سرریز شدن آب از بیشتر سدهای موجود، با اقدامی هماهنگ و از پیش انجام شده، مشکل خاصی در هیچ یک از راه‌های استان به وجود نیامد. 

وی ادامه داد: اوایل سال گذشته در برخی نقاط استان بارندگی‌های شدیدی رخ داد که موجب سیلابی شدن رودها شد، با توجه به تجربه سال گذشته، ماشین‌آلات سنگین راهداری از قبیل گریدر و بیل مکانیکی را در نقاط حادثه‌خیز مستقر کردیم، اقدامی که در سال جاری ثمره فراوانی داشت و این اداره کل را از جابجایی ادوات مورد نیاز در هنگام بارش‌ها بی نیاز کرد چرا که هر آنچه مورد نیاز بود از قبل در محل‌های خروش سیلاب فراهم شده بود. 
جمالی از فعالیت 24 ساعته تیم‌های گشت راهداری در ایام نوروز خبر داد و افزود: این تیم‌ها تمام راه‌های فرعی و اصلی و مسیرهای سیلابی و رودخانه‌های نزدیک جاده‌ها را به صورت دائم زیر نظر دارند. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم تصریح کرد: با هدف ایمنی بیشتر برای ساکنان قم و مسافران نوروزی، تمام راه‌های فرعی به سمت سدها و مسیرهای عبور سیلاب بر اساس دستور دادستان قم بسته شدند و 140 بنر اطلاع‌رسانی در این زمینه هم در جاده‌ها و مسیرهای اصلی نصب شد. 

وی با بیان اینکه راهدارخانه‌های استان قم پیش از شروع بارندگی‌ها به وسایل امدادی، آذوقه و خشکبار جهت پذیرایی از مسافران در راه مانده تجهیز شده بودند گفت: همچنین با توجه به تجربه سال گذشته در مورد آبگرفتگی بخشی از شهرک صنعتی دستجرد، اقدامات پیشگیرانه پیش از فرا رسیدن سال جدید در این نقطه انجام شد به این صورت که کانالی متناسب با حجم سیلاب پیش‌بینی شده حفر شد و به این ترتیب در نوروز امسال، هیچ مشکلی به خاطر وقوع سیلاب در این شهرک به وجود نیامد. 
جمالی خاطرنشان کرد: در هنگام وقوع بارندگی‌ها نیز پرسنل راهداری قم بازرسی شبانه از پل‌ها، آبراهه‌ها و محورهای اصلی و فرعی را به صورت دائم در دستور کار قرار دادند همچنین لایروبی دهانه همه پل‌ها نیز صورت گرفت تا سیلاب از بستر رودها منحرف نشوند. 
 
هدایت رواناب‌های سطحی به قمرود برای جلوگیری از سیلابی شدن جاده‌های قم 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم از هدایت رواناب‌های سطح محورها به وسیله ایجاد آبروهای کوچک توسط پرسنل این اداره کل خبر داد و افزود: تمام این رواناب‌ها به قمرود هدایت شدند تا شاهد ورود سیلاب به شهرها و روستاها و مسیرهای اصلی و فرعی نباشیم. 

وی تصریح کرد: از جمله این مناطق می‌توان به محورهای سلفچگان – ساوه، دستجرد و تفرش اشاره کرد همچنین در محور قم – نیزار هم خاکریزی برای منحرف کردن سیلاب به سمت رودخانه قمرود احداث شد. 
جمالی با بیان اینکه تیم‌های راهداری قم در مسیرهای کوهستانی هم مستقر شدند گفت: نوروز امسال شاهد بارش برف در محورهای فوجرد و فردو بودیم که با تلاش نیروهای راهداری و برف‌روبی و نمک‌پاشی به موقع، این مسیرها باز ماندند و تردد در آنها جریان پیدا کرد. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم تقویت سیل‌بندهای روستاها در بخش‌های نیزار، کهک، جعفریه و سلفچگان را مورد توجه قرار داد و افزود: احداث سیل بند در محل‌های بالا دستی قلعه چم در حین و قبل بارندگی، هدایت رواناب‌های شهر سلفچگان به مسیر رودخانه، تخلیه به موقع و سریع آبگرفتگی در محل پل امیرکبیر و بخشی‌هایی از جاده قدیم قم – کاشان، بازدید از سدهای کبیر و قبادبزن و انحراف سرریزها به رودهای حاشیه‌ای، رفع آبگرفتگی شانه راه‌ها، لق‌گیری بخش‌های کوهستانی در جاده قدیم قم – تهران و پاکسازی محورهای قم – کاشان، دستجرد، قنوات و سلفچگان از شن و ماسه حاصل از باد و باران، از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم در نوروز امسال به شمار می‌روند. 

وی ادامه داد: فرونشست بخشی از جاده جعفریه به دلیل تقاطع این جاده با محل عبور لوله‌های نفت و گاز رخ داد و موجب بروز حساسیت‌هایی در استان شد؛ بر اساس دستور دادستانی مبنی بر رفع سریع مشکل، اداره کل راهداری قم به سرعت وارد عمل شد و با بستن یک لاین جاده و دو طرفه کردن لاین دیگر، اجازه نداد این جاده بسته بماند؛ نیروهای راهداری سه شبانه‌روز در این محور مشغول فعالیت بودند و با استفاده از ادوات سنگین همچون گریدر، بیل مکانیکی و هشت دستگاه کامیون، اقدامات لازم را انجام دادند همچنین خط کشی و نصب علائم جدید هم صورت گرفت و در مجموع با هزینه‌ای بالغ بر 450 میلیون تومان، این مسیر ایمن‌سازی شد. 

جمالی در مورد مسدود شدن جاده قدیم قم – کاشان در روز دوازدهم فروردین ماه عنوان کرد: با توجه به سرریز شدن آب سد کبار و احتمال ورود سیلاب به بخشی از این جاده، مسیر مذکور بسته شد ولی با کاهش سطح آب و رفع خطر احتمالی، جاده قدیم قم – کاشان مجددا باز شده و تردد در آن جریان دارد. 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم افزود: در سطح استان مشکل خاصی به خاطر وقوع سیل در راه‌ها وجود ندارد و تنها راه دسترسی به چند روستا به دلیل آبگرفتگی با مشکل مواجه است که نیروهای راهداری در حال بازگشایی آنها هستند.