شناسهٔ خبر: 66114 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی خبر داد:

هشدار وقوع سیلاب در خوزستان تا پایان هفته آینده / تداوم بالا بودن حجم روان‌آب‌ها در گلستان

احد وظیفه احد وظیفه با اشاره به اینکه بارش‌ها در استان خوزستان از صبح روز شنبه هفته آینده مجددا آغاز خواهد شد^ گفت: بدیهی است که در فصل بهار وقوع بارش‌های ناگهانی و رگباری به طور مکرر دیده شود که خوزستان نیز در شرایط بحرانی امروز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که این امر به علاوه روان آب‌های موجود در شهرهای پایین‌دست استان و همچنین بحث ذوب برف ارتفاعات زاگرس باعث می‌شود خوزستان تا پایان هفته آینده در مرحله هشدار سیل باقی بماند.

احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت جوی و خطرات احتمالی برای وقوع سیل با بیان اینکه استان‌های جنوبی تا روز شنبه بارش قابل توجهی نخواهند داشت گفت: از اواخر روز جمعه سامانه جدیدی از نواحی غربی وارد کشور شده و نوار غربی و استان‌های واقع در محل را درگیر خواهد کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وظیفه با اشاره به اینکه بارش‌ها در استان خوزستان از صبح روز شنبه هفته آینده مجددا آغاز خواهد شد گفت: هرچند این بارش‌ها خیلی شدید نخواهد بود اما نمی‌توانیم آن‌ها را خیلی ضعیف قلمداد کرده و نادیده بگیریم چراکه به دلیل روان‌آب‌های موجود در بخش‌های پایین دست این نواحی خطر بروز سیلاب همچنان وجود دارد.

وی در این‌باره افزود: بدیهی است که در فصل بهار وقوع بارش‌های ناگهانی و رگباری به طور مکرر دیده شود که خوزستان نیز در شرایط بحرانی امروز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که این امر به علاوه روان آب‌های موجود در شهرهای پایین‌دست استان و همچنین بحث ذوب برف ارتفاعات زاگرس باعث می‌شود خوزستان تا پایان هفته آینده در مرحله هشدار سیل باقی بماند.

به گفته این مقام مسئول با توجه به شرایط مذکور ورودی سدهای استان به ویژه سد کرخه همچنان بالا بوده پس ناگریز خروجی سد نیز بالا باید باشد که این شرایط شهرهای موجود در پایین دست سد را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وظیفه با بیان این نکته که در حال حاضر بارش‌ها در نواحی شرقی و شمال شرقی کشور مشاهده می‌شود گفت: امروز شاهد بارش‌هایی در نواحی مرکزی نیز خواهیم بود که شدت آن‌ها در استان‌های خراسان شمالی و رضوی گزارش شده است، در این راستا انتظار می‌رود ۲ استان مذکور از بعدازظهر امروز تا اواخر شب در بخش‌هایی با خطر بروز سیلاب مواجه باشند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی همچنین اعلام کرد: امروز شاهد بارش در شرق استان گلستان نیز هستیم، هرچند این بارش خیلی سنگین و در حد سیلاب نیست ولی به دلیل روان‌آب‌های ناشی از بارندگی‌ها گذشته در استان و حجم بالای رودخانه‌ها، همچنان شاهد بالابودن حجم روان‌آب‌ها در این منطقه خواهیم بود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: ار روز یکشنبه هفته آینده بارندگی در مناطق شمالی مجددا آغاز خواهد شد که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه میزان آن در استان‌های مازندران و گلستان تا حد قابل توجهی بالا می‌رود./