شناسهٔ خبر: 66247 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب تشریح کرد:

جزئیات میزان خسارت‌های وارده به راه‌ها و واحدهای مسکونی بر اثر سیل در کشور

تیتر امشب شبکه خبر اسلامی وزیر وزیر راه و شهرسازی جزئیات میزان خسارت‌های وارده به راه‌ها و واحدهای مسکونی بر اثر سیل در کشور را تشریح کرد: بیش از ۱۴۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود ۱۰۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی و ۱۵۱ هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی آسیب دیده است بر اثر وقوع سیل آسیب دیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر  ضمن نادرست خواندن صدور مجوز  در مسیر رودخانه‌ها اظهار داشت:  مسیرآب نباید تصرف شود. حال این سوال که چه شخصی مجوز داده همیشه مطرح بوده و در سال‌‌های گذشته و سال گذشته  شاهد بودیم که ویلا، ساختمان و حتی ساختمانی مانند هتل در بستر رودخانه ساخته بودند که توسط مراجع قضایی حکم تخریب آن صادر شد.

وی افزود: در دهه گذشته این اتفاق افتاده و امروز بهترین فرصت است کهاینگونه موارد را یک بار برای همیشه خاتمه یابد و از تکرار آن جلوگیری شود. همچنین مردم به نقاط امن منتقل شوند و اجازه دهیم که آب خانه خود را پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « وقوع سیل یک آزمون مدیریتی، رزمایش و مانوری بود که بار دیگر جلوه‌ای از همبستگی مردم در  ۸ سال دفاع مقدس بود» گفت:‌طبق دستور رئیس جمهوری ابلاغ شد در حریم رودخانه دیگر خانه‌ای احداث نشود و خانه‌های فعلی نییز جابجا شود.

اسلامی با اشاره گزارش تهیه شده مبنی بر  آسیب دیدگی  ۲۴ استان،‌ ۲۱۳ شهرستان، ۲۶۹ شهر و  حدود ۵۹۰۰ روستا گفت: بالغ بر ۱۴۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود ۱۰۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی، شامل آب‌رو،آب‌نما و پل آسیب دیده‌اند که از این تعداد  ۵۶۳ دستگاه  شامل ۶۰ آب نما، ۴۴۷ آبرو و ۵۶ پل با دهانه ۶ متر تخریب شده است. و طبق برآورد بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به غیر از هزینه‌های کار جایگزین کردن است.

وی افزود: حدود ۴۰ کیلومتر از مسیر ۱۰۴ کیومتری جاده خرم‌آباد-پلدختر تخریب سنگین شده که از ۴۰ کیلومتر حدود ۱۲ کیلومتر باید اساسی ترمیم و بازسازی شود و ۲۰ کیلومتر نیز قابلیت بازسازی دارد. اما حدودا ۹ کیلومتر آن بدون اینکه تونل ساخته شود نمی توان قادر به ادامه مسیر بود.

اسلامی با بیان اینکه «ما به دنبال ساخت جاده دیگر در جای قبلی نیستیم» تصریح کرد: جاده‌هایی که سیل کنده دیگه آنجا موقعیت زمین شناسی اجازه نمی‌دهد که در همان جا بارگزاری برای ساخت جاده  انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مساله اخذ عوارض آزادراهی از سیل زدگان گفت:  هفته پیش اعلام کردیم که از خودروهای شماره پل دختر و خودروهای امدادی عوارض دریافت نشود  که البته خدروهای امدا اطبق قانون معاف هستند.

او در ادامه گفت: امکانات به مسیرها گسیل شده است. یکی از معاونین در خوزستان مستقر هستند و دستورهای ستاد بحران را اجرا می کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن در همه مسیرها فعال شده است و کار جدی بازسازی ها آغاز شده است و باید تا پایان امسال کار بازسازی ها تکمیل شود.

بیش از ۱۲ هزار نفر راهدار ۲۴ ساعته مشغول فعالیت هستند

اسلامی یادآور شد در مسیر یاسوج- شیراز زمین دچار رانش و شکاف شده است که باید مسیر جدید شناسایی شود که  فعلا شرایط عبور و ایمنی برقرار شده است. جا دارد از ۱۲ هزار راهدار و خانواده های آنها که در ایام نوروز در انجام ماموریت فعالیت داشتند و در مناطق سیل زده شبانه روزی تلاش می کنند تشکر و قدردانی کنم.

اسلامی گفت: در خوزستان به جز بخشی که اطلاعات اولیه را داشتیم نهایی نشده است.۱۵۱ هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی آسیب دیده است که از این تعداد ۱۰۵ هزار واحد در روستاها و ۴۶ هزار و ۴۸۸ واحد در شهرها هستند که در مصوبه دولت ابلاغ شده مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای احداث واحد های شهری  به اضافه ۱۲ میلیون تومان بلاعوض و برای روستاها ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان بوض در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای هر واحد تعمیری مغازه ها و محل کسب ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات، برای معیشت نیز ۵ میلیون بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات و برای واحدهای تجاری نیز ۴۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفه شده است. برای هر هکتار کشاورزی نیز مبالغی در نظر گرفته شده است که بعد از گلستان و مازندران اقدام خواهد شد. برای ساخت و سازها نیز کمک و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

اسلامی درباره لزوم طرح جامع حفاظت از سیل و تخریب راه‌ها در سیل گفت: به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی از اوایل فروردین ماه در شهرهایی که  سیل داشتیم دستور بازبینی مسیل ها و حریم های رودخانه صادر شده است.

 وی افزود:‌ موضوع  اصلی این است که حجم بارش و میزان آب نسبت به دوره بلندمدت ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است بنابراین مفروضات در مطالعات تغییر کرده باید در طرح جامع جدید مدنظر و بازنگری شود. موضوع  دوم طرح جامع حفاظت از سیلاب است که به صورت کلی و کلان در دولت مصوب شده و قرار شد وزارت راه و شهرسازی، نیرو وزارت شهرسازی به نوبه خود همکاری لازم را داشته باشند. موضوع سوم نیز این است که در بازنگری جدید به میزان آب و جاده ها توجه جدی شود و بویژه در محاسبات پل ها و خانه ها ملاک قرار گیرد. 

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: اقدام نابخردانه دولت آمریکا در قراردادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی موجب شد بار دیگر مردم عزیز کشورمان و همه صاحبان فکر  قلم در کشور ما علیه امریکای جهانخوار متحد شوند. امریکایی ها نشان داده اند که دشمنی آنها با مردم ما و منافع ملی ما یک دشمنی دیرینه است و شاهد اقدامات دولت آمریکا در جلوگیری از ارسال کمک‌ها به سیل زدگان  بودیم. این مانور موجب همبستگی مردم شده و امیدوارم این همبستگی کمک کند که ما قدرتمندانه بازسازی را انجام دهیم و باردیگر شاهد ارتقا کشور عزیزمان باشیم.