شناسهٔ خبر: 66422 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

به ریاست وزیر راه و شهرسازی؛

نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۸ برگزار شد/ بررسی و رصد گزارش مراجع مختلف مرتبط با سیل

جلسه نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی با بررسی گزارش مراجع ملی از جمله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وزارت دفاع، سازمان میراث فرهنگی و دبیرخانه شورای‌عالی و مراجع مراجع استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران به ریاست مهندس محمد اسلامی وزیر راه و  شهرسازی و به دبیری فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورا و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با حضور اعضای اصلی شورا و نمایندگان استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گزارش اولیه‌ای از سوی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سیل ارایه شد و در نهایت مقرر شد تا گزارش‌های ارایه شده در رفت و برگشت با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو، تکمیل شود و گزارش نهایی تدوین و در اختیار دولت و زیرمجموعه های آن قرار بگیرد.

در جلسه فوق، گزارش مقدماتی مراجع استان در خصوص سیل در استان‌های گلستان، لرستان و فارس با تاکید بر ملاحظات شهرسازی معطوف به موضوع، گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گزارش وزارت دفاع پیرامون موضوع حفاظت از زیرساخت‌ها و مراکز کلیدی در مقابله با تهدیدات و مخاطرات با توجه به آموزه های سیل اخیر ارایه و مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، گزارش سازمان میراث فرهنگی پیرامون آسیب های آثار باستانی و تاریخی و گزارش دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ومعماری همراه با پیشنهاد آن دبیرخانه بخش دیگری از گزارش هایی بود که در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شد و مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، سیل اخیر در روزهای پایانی سال ۹۷ در استان‌های گلستان و مازندران آغاز شد و در سال جدید و در نوروز ۱۳۹۸ با درگیر کردن ۲۴ استان موجب خسارات گسترده‌ای به کشور شد که تاکنون نیز ادامه دارد. بر اساس اعلام مراجع مختلف، امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و اسکان آنها ادامه دارد و بررسی‌ها و مطالعات برای آغاز بازسازی ها در دستور کار است.