شناسهٔ خبر: 66461 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بخارایی در پاسخ به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مجلس و سازمان برنامه در قبال ایمنی راه‌ و ابنیه فنی اصلی‌ترین وظیفه را دارند

محمد بخارایی برخورداری از جاده‌های ایمن مستلزم حمایت‌های قانونی و مالی است و بر همین اساس و به ترتیب مجلس شورای اسلامی سپس سازمان برنامه و بودجه اصلی‌ترین وظیفه را بر دوش دارند تا دستگاه متولی بتواند برای انجام وظایف خود توانمند ظاهر شود.

محمد بخارایی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر چگونگی استفاده از فرصت احداث مجدد برخی از جاده‌های تخریب شده در شبکه راه‌های کشور در دوره بازسازی اظهار کرد: ابتدا باید توجه داشت درصورتی که جاده‌ها بر اساس مشخصات فنی ساخته نشود، هزینه ایمن‌سازی در دوره نگهداری افزایش می‌یابد.

وی افزود: البته انجام عملیات نگهداری مانند پاکسازی حریم، تنقیه پل‌ها، احداث درواسیون، ترمیم رادیه و برید پل‌ها برای آماده‌سازی ابنیه فنی در برابر سیل و بارندگی شدید مستلزم اعتبار و هزینه مکفی است که طی سال‌های اخیر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با محدودیت‌های مالی مواجه بوده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به بودجه راهداری کشور طی یکسال گذشته بیان داشت: با مقایسه اعتبار بخش راهداری کشور در بودجه سال ۹۷ و ۹۸ شاهد کاهش ۱۷ درصدی در سال جاری خواهیم بود و البته باید احتساب کاهش ۴۰ درصدی ارزش پول کشور نسبت به سال گذشته را نیز در نظر گرفت.

بخارایی با بیان اینکه مجلس باید توجه بیشتری به حوزه راهداری داشته باشد، گفت: برخورداری از جاده‌های ایمن مستلزم حمایت‌های قانونی و مالی است و بر همین اساس و به ترتیب مجلس شورای اسلامی سپس سازمان برنامه و بودجه اصلی ترین وظیفه را بر دوش دارند تا دستگاه متولی بتواند برای انجام وظایف خود توانمند ظاهر شود.

وی تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های مالی و جابجایی اعتبارات بخش های مختلف در دستگاه متولی در واقع کار فداری کار می‌شود. در حالی که عملیات راهداری درجاده‌ها و نگهداری ابنیه فنی باید هر دو از اعتبار کافی برای انجام عملیات جاداگانه برخوردار باشند.  

رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه «در سال ۹۷ باز هم شاهد قربانی گرفتن پدیده شوم سوانح رانندگی بودیم.» افزود: آمار کاهش سوانح رانندگی، در سال قبل متوقف شد و تصادفات‌ رو به افزایش است، سال گذشته تعداد مجروحان سوانح رانندگی ۹ درصد و تعداد جان باختگان سوانح رانندگی‌ ۱.۷ درصد نسبت به سال ۹۶ اضافه شد‌.

وی با اشاره به وقوع سالانه ۷۰۰ هزار فقره سوانح رانندگی درون و برون‌شهری گفت: در این سوانح حدود ۴۰۰ هزار نفر معلول و مصدوم و ‌حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کشته می‌شوند. که  ۲ هزار نفر از متوفیان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

 بخارایی با اشاره به بروز ۶۰ درصد سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها، بیان کرد: در کنار خستگی که عامل بروز اینگونه حوادث است، ‌یکی دیگر از دلایل بروز اینگونه سوانح،‌ تصرف بی‌رویه حریم جاده‌ها از سوی شهرها و شهرداری‌ها است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه بودجه راهداری و نگهداری راه‌ها مناسب با نیاز این بخش نیست، گفت: ضرورت دارد‌ در این حوزه مجلس حمایت های مالی و قانونی داشته باشد.