شناسهٔ خبر: 66499 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای برنامه بازآفرینی شهری با هدف تولید مسکن و ارتقای کیفیت زندگی

ابراهيم مبارك قدم مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در جلسه بررسي روند اجرای اقدامات برنامه جامع بازآفريني شهري که با حضور مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد، گفت: ٢۵٠ اقدام درقالب برنامه جامع بازآفرینی شهری در شهرهای مختلف استان با هدف تولید مسکن و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی در محلات هدف اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی , ابراهیم مبارک‌ قدم با بیان اینکه ۵٢۴ هزار نفر از جمعیت آذربایجان‌غربی در بافت‌های ناکارآمد ساکن هستند، ادامه داد: در واقع ٢٧درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های ناکارآمد به مساحت شش هزار و ۵٨٨ هکتار سکونت دارند.

وی یادآور شد : بافت ناکارآمد که ٢٣درصد از مساحت شهرهای استان را در برگرفته شامل سه هزار و ١۴٣هکتار بافت فرسوده میانی، سه هزار و ۴٠٠هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی و ١۵۴ هکتار بافت تاریخی است.

مبارک‌قدم بااشاره به اینکه در پنج شهر آذربایجان‌غربی از جمله ارومیه، میاندوآب، مهاباد، بوکان و خوی با پدیده حاشیه‌نشینی روبه‌رو هستیم، افزود: اقدامات ارتقای کارایی و بهره‌وری و توسعه عرصه‌هاي عمومی در ٢۵محله از سکونتگاه‌های غیررسمی استان اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با تاکید بر اینکه در ٣٧شهر آذربایجان‌غربی بافت فرسوده شناسایی شده است، تصریح کرد: طرح‌های نوسازی بافت‌ فرسوده در ١٠ شهر استان تهیه شده و طرح شش شهر دیگر دردست اقدام است.

مبارک‌قدم از تشکیل ٣١جلسه ستادبازآفرینی استان با ١۸٨ مصوبه خبر داد و گفت: ستاد بازآفرینی شهری استان بر تکمیل برنامه مشترک دستگاه‌های عضو متمرکز شده است.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت اعطای تسهیلات نوسازی توضیح داد: در فاصله زمانی سال ٩٣ تا ٩٧ سهمیه استان برای نوسازی مساکن بافت فرسوده، چهار هزار و ٢۶ واحد مسکونی بود که از این تعداد برای یک هزار و ٧٩٠ واحد پرونده درخواست شکل گرفته است.

وی ادامه داد: تاکنون برای ٢٩٠میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده استان پرداخت شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه ٢۴پروژه در قالب خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات هدف بازآفرینی شهری اجرا می شود، گفت: این پروژه‌ها شامل احداث مراکز درمانی، آموزشی و خدماتی، کتابخانه عمومی و خانه محله  با اعتبار ٢٣٠میلیاردریال در ١۴محله هدف احداث می‌شوند و از این تعداد هفت پروژه به اتمام رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به همراه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی و هیئت همراه از مجتمع مسکونی شهید باهنر، پروژه‌ مسکونی و تجاری شهید اسرافیلی، طرح احداث مدرسه ١٢کلاسه جلوچاپان، مدرسه تاریخی هدایت و طرح میدان امام خمینی(ره) بازدید کردند.

برگزاری نشست مشترک با سرپرست معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، مدیرکل راه و شهرسازی استان، شهردار ارومیه و جمعی از مسئولان استانی در خصوص بررسی روند اجرای برنامه جامع بازآفريني شهري از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به آذربایجان‌غربی بود.