شناسهٔ خبر: 66611 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان:

تاکید ویژه وزیر راه و شهرسازی بر سرعت بخشیدن به عملیات بازسازی محورهای استان خوزستان / پیش‌بینی می‌شود رقم خسارت سیل به زیرساخت‌های استان از ۷۵۰ میلیارد تومان کنونی فراتر رود

محمد اسلامی رضا رضایی گفت: در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خوزستان و بازدید از دو محور مهم کمربندی اهواز و جاده اهواز – آبادان بر اجرای هرچه سریع‌تر کارها و عملیات ترمیم و بازسازی خسارت‌های ناشی از سیل، بعد از فروکش کردن تراز آب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در تشریح سفر وزیر راه و شهرسازی به این استان  برای بازدید از آخرین وضعیت محورها و جاده‌های تخریب شده بر اثر سیل اخیر، اظهار کرد: در بازدید وزیر راه و شهرسازی به استان خوزستان به رغم فشرده بودن زمان سفر، دو بازدید مهم از محورهای استان انجام شد.

وی افزود: بازدید اول وزیر راه و شهرسازی از کمربندی اهواز انجام شد که تاکید کردند هرچه زودتر کار عملیاتی این محور با توجه به اینکه ارتباط شهرهای مهمی همچون آبادان، دشت آزادگان و چذابه را برقرار می‌کند، انجام شود و هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این تاکیدات مقام عالی وزارت شامل جاده اندیمشک که با وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های دز و کرخه خسارت دیده بود نیز می‌شد که هم اکنون زیر بار ترافیک قرار داشته و کمک عمدهای به تردد جاده اهواز – اندیمشک می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان تصریح کرد: بازدید دوم وزیر راه و شهرسازی از جاده اهواز – آبادان انجام شد که به خاطر سیلاب رودخانه کارون مسدود و پلیس تردد در آن را منع کرده است. در همین خصوص ایشان تاکید کردند که بعد از فروکش کردن آب، هرچه سریع‌تر عملیات ترمیم و بازسازی این جاده انجام شود، البته این تاکید دکتر اسلامی در خصوص همه مناطق استان خوزستان که سیلاب به آنها آسیب رسانده، صادق بود که عملیات بازسازی جاده‌ها و تعمیرات آنها  هرچه سریعتر انجام شود.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدیدها از مناطق در معرض سیل یا سیل‌زده استان خوزستان، بر حفظ جان و مال مردم به عنوان اولویت اول تاکید کرد و در ادامه این تاکیدات حفاظت ویژه از جاده‌ها را برای رفع انسداد و تردد بین شهرها و روستاها به عنوان اولویت دوم تاکید کرد. به همین خاطر پس از فروکش کردن آب رودخانه‌ها و کم شدن حجم آب خروجی سدها با عادی شدن شرایط بحث کنترل جاده‌ها و تعمیر آنها به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رضائیی درخصوص میزان خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌های جاده‌ای استان خوزستان در سیل اخیر گفت: با توجه به اینکه همچنان بخشی از مسیرهای استان خوزستان زیر آب است و تراز آب پایین نیامده، بررسی کاملی نمی توان داشت. با این حال منتظر فروکش کردن آب هستیم تا بتوانیم بررسی‌های اولیه را انجام دهیم تا میزان خسارت‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: با این حال تا این لحظه برآوردی که در اختیار قرار گرفته حکایت از آن دارد در حوزه اداره کل راهداری، بنادر و راه آهن بالای ۷۵۰ میلیارد تومان خسارت در حوزه راه و شهرسازی به استان خوزستان وارد شده که احتمال بالا رفتن آن بعد از فروکش کردن آب وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان درخصوص اینکه برآورد زمانی برای شروع کارهای عملیاتی ترمیم و تعمیر خسارت‌ها با توجه شرایط موجود، چه موقع خواهد بود، اظهار کرد: بدون شک اگر بارش‌های جدی در بالا دست خودمان در لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری نداشته باشیم با افت تراز آب ظرف سه، چهار روز آینده این امکان وجود دارد که کارهای عملیاتی را طبق تاکیدات مقام عالی وزارت آغاز کنیم. با این حال اگر بارش ها در استان‌های بالادستی بالا باشد به ناچار بازهم سدها باید آب رها کنند تا مشکلی ایجاد نشود هرچند که اوضاع با برنامه‌ریزی شخص استاندار و مجموعه مدیریت بحران تحت کنترل است.

وی افزود: با توجه به گزارشی که سازمان هواشناسی داده است، ظرف دو روز آینده در استان‌های بالادست بارندگی خواهیم داشت و این به معنی روان شدن آب‌ها به پشت سدها خواهد آمد. با این حال نگرانی از سیل مثل سیلاب‌های هفته نخست فروردین وجود ندارد و به دنبال کاهش خروجی سدها هستیم.

وی گفت: با این حال به نظر می‌رسد بارندگی‌های بالا دست آنچنان جدی نبوده و حجم زیادی نداشته باشد. به همین خاطر بعید می‌دانم جاده‌ها درگیر سیلاب شده و زیر آب بروند. به همین خاطر قطعا با افت تراز آب بحث ترمیم جاده‌ها خیلی زود عملیاتی خواهد شد.