شناسهٔ خبر: 66615 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تهیه طرح مطالعاتی پهنه‌بندی خطر رانش زمین محورهای مواصلاتی استان مرکزی تصویب شد

راهسازی مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی از تصویب تهیه طرح مطالعاتی پهنه‌بندی خطر زمین لغزش و رانش زمین محورهای مواصلاتی و نقاط استراتژیک استان در مقیاس کاربردی و همچنین ایجاد سامانه SDI خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی, در جلسه کارگروه زلزله استان که با حضور رفیعی میرزا مدیرکل نقشه برداری غرب کشور و تیموری نماینده موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و سایر اعضای کارگروه استان تشکیل شد ، مطالعات و بررسیهای صورت پذیرفته در خصوص زمین لغزش، رانش زمین و فرونشست در سطح استان که منشاء اصلی آنها زلزله، سیل  و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی است ارائه شد .

همچنین در خصوص شیب و جهت آن و مصالح زمین شناسی ، توپوگرافی منطقه، مسیر رودخانه و راه های احداث شده و بارندگی ها و سیل های اخیر که نقش مهمی در ایجاد رانش های اتفاق افتاده در سطح استان نظیر محور چهرقان، وفس و محور اراک - بروجرد داشته است توضیحاتی ارائه شد.

مدیرکل راه و شهرسازی درخصوص مصوبات این کارگروه گفت : به دنبال راهی بهینه هستیم که مناطق مستعد زمین لغزش و رانش زمین را در استان و مخصوصا در محورهای مواصلاتی استحفاظی استان شناسایی و با اجرای برنامه های پایدارسازی شیب ها و دامنه ها و جاده ها از حوادث بعدی مربوط به رانش که ممکن است به تمام زیرساختهای حمل و نقل و مناطق شهری و روستایی آسیب برساند جلوگیری کنیم .

وی افزود مطالعاتی تحت عنوان " تهیه نقشه پهنه بندی خطر رانش زمین مخصوصا در راههای مواصلاتی و نقاط استراتژیک استان با مقیاس قابل قبول و کاربردی که مورد استفاده همه دستگاههای اجرایی قرار گیرد " برای شناسایی این مناطق مصوب شد .

در ادامه مطالعات صورت گرفته از سوی سازمان نقشه برداری کشور در خصوص فرونشست در استان مرکزی خصوصا دشت اراک  توسط مدیرکل نقشه برداری منطقه غرب کشور برای حاضرین در جلسه ارائه گردید . ایشان اظهار نمودند که  میزان فرونشست سالانه در دشت اراک حدود ۸/۱۶ سانتی متر است .

رفیعی میرزا گفت : ایجاد سامانه SDI  که در آن دستگاههای اجرایی می بایست لایه های اطلاعاتی در اختیار خود را به اشتراک بگذارند، از اهمیت ویژه ای در استان برخوردار است .

وی بر اهمیت این سامانه جهت مدیریت بحران ناشی از بلایای طبیعی ( زلزله ، سیل ، زمین لغزش و ...)   تاکید نمود و از آمادگی اداره کل نقشه برداری منطقه غرب کشور در خصوص مدیریت راهبردی و نظارت در جهت ایجاد این سامانه خبر داد .

رفیعی میرزا بر توجه جدی به موضوع فرونشست اطراف اراک و استفاده بهینه از منابع سفره های زیرزمینی آب در استان تاکید کرد .