شناسهٔ خبر: 66676 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امضای یادداشت تفاهم همكاری‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان

پرچم یادداشت تفاهم همكاری‌های در چهارمین كمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان، حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو كشور تهیه و از سوی رؤسای هیأت‌های حمل و نقلی این نشست امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، چهارمین كمیته مشترک حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان، به سرپرستی مهندس مهران قربانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بایكو رانووسكی، مدیركل نهاد اجرایی حمل‌ونقل جاده‌ای جمهوری بلغارستان و با حضور كارشناسان و نمایندگان تشكلهای صنفی طرفین برگزار شد.

بر اساس این گزارش ،این نشست در حاشیه اجلاس نوزدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور، به سرپرستی محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی و مشارکت فعال مدیران ارشد و کارشناسان دستگاههای اجرایی و تجار و صاحبان صنایع ایرانی و بلغاری، طی روزهای  28 تا 30 فروردین ماه ، برابر با 17 الی 19 آوریل در صوفیا برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهندس مهران قربانی، ضمن تشكر از میزبانی و اهتمام در تنظیم برنامه‌های فشرده از سوی طرف بلغاری به چهل‌وسومین سالگرد انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای طرفین اشاره و اظهار داشتبلغارستان و ایران همواره شركای تجاری مهمی در مناطق یكدیگر بوده‌اند. با توجه به برخی توافقات پیشین بین طرفین و ذهنیت مثبت از بلغارستان به‌خصوص در میان تجار و فعالان حمل‌ونقلی ایران و ضمن ابراز امیدواری نسبت به چشم‌انداز روشن دراین خصوص، برخی از مصادیق همكاری از جمله رفع موانع سرمایه‌گذاری شركتهای بلغاری در بخش حمل‌ونقل ایران، همكاری جدی‌تر طرفین در راهگذر درحال تاسیس خلیج‌فارس، دریای سیاه و اعزام رانندگان حرفه‌ای و نیروی كار در بخشهای مختلف حمل‌ونقل بلغارستان قابل اشاره است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  ، بر عضویت ایران در كنوانسیون علائم وین و در دست الحاق بودن شماری دیگر از كنوانسیونها اشاره و بر عزم راسخ كشور بر پیگیری الحاق به كلیه كنوانسیونهای  ذیربط تاكید وبا برشمردن برخی از جنبه‌های موقعیت جغرافیایی برجسته و تاثیرگذاری عمده ایران در منطقه خاورمیانه به زمینه‌های لجستیكی همكاری طرفین برای همکاری مشترک با کشورهای همسایه و دستیابی به بازار ۳۵۰ میلیون نفری منطقه اشاره كرد.

در ادامه نشست، بویكو رانووسكی، مدیركل نهاد اجرایی حمل‌ونقل جاده‌ای بلغارستان، با ابراز خوشوقتی از حضور هیئت ایرانی در كارگروه حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای به‌عنوان تنها كمیته مستقل كمیسیون مشترك اقتصادی، به جنبه‌های دیگری از ظرفیتهای بالقوه همكاری طرفین اشاره و از جمله از حضور پرشمار رانندگان بلغاری در سنوات پیش در ایران مواردی را ذكر كرد.

وی همچنین ، ضمن اعلام اراده قوی كشورش در ارتقای استانداردهای ایمنی و سهولت تردد و نیز با اشاره به مصادیقی از مقررات سختگیرانه‌تر در اتحادیه‌ اروپا، به استقبال هرچه بیشتر توسعه مناسبات حمل‌ونقل جاده‌ای با آسیای غربی، اشاره كرد.

رانووسكی با استقبال متقابل از حضور رانندگان ایرانی در بخش حمل‌ونقل بلغارستان، به ضرورت فراگیری آموزشها و استانداردهای لازم و به‌ویژه عضویت ایران در كنوانسیون ترافیك وین، تأكیدكرد.

مدیركل نهاد اجرایی حمل‌ونقل جاده‌ای بلغارستان ،در ادامه به در اختیارگیری حمل‌ونقل منطقه توسط ناوگان دیگر كشورها به‌دلیل عدم تقویت بایسته مناسبات حمل‌ونقلی طرفین اشاره و بر ضرورت احیای جایگاه طرفین تأكید كرد كه این امر مستلزم، درك متقابل بیشتر و صبوری متقابل بیشتر است.

همچنین موارد مهمی از جمله تحلیل آمار و اطلاعات تبادل تجاری، ضرورت از سرگیری حمل‌ونقل مسافری، ضرورت رفع موانع بازرسی‌ها و تخلیه‌های دوباره در مرزها، الحاق ایران به كنوانسیون تردد ثالث، ضرورت رفع موانع تاخیرات نظارت بهداشتی، مشكلات پرداخت عوارض و جرائم توسط رانندگان ایران، مشكلات هماهنگی تبادل مالی بین شركتهای حمل‌ونقلی طرفین و مشكلات سابقه چهارهفته‌ای تاخوگراف و یادداشت تفاهم همكاریهای راهداری و خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای میان طرفین، به تفصیل مورد مذاكره و اتخاذ تصمیم قرارگرفت.

در پایان اجلاس صورتجلسه چهارمین نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای توسط روسای هیات های ایرانی و بلغاری و در حضور مسئولین کمیسیون های مشترک دوکشور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و روسن جلیازكوف، وزیر حمل‌ونقل بلغارستان امضاء شد.

گفتنی است، نوزدهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی ایران و بلغارستان، جمعه 30 فروردین برابر با 19 آوریل، با امضای مجموعاً هشت سند همكاری دستگاهها و یك سند اصلی اجلاس، با موفقیت به كار خود پایان داد.