شناسهٔ خبر: 66802 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در روز ملی ایمنی حمل‌ونقل:

ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل ایجاد می‌شود

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم روز ملی ایمنی حمل و نقل از ایجاد ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل خبر داد و گفت : این ستاد رسیدگی و ارزیابی دقیق سوانح و کمک به ارتقای کیفیت زیرساخت و ضوابط با قابلیت بازدارندگی را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در همایش روز ملی ایمنی حمل‌ونقل که هم اکنون در تالار وحدت در حال برگزاری است، ضمن تبریک این روز به عاشقان انسانیت و کسانی که برای انسانیت جانفشانی می‌کنند، و همچنین ضمن تشکر و قدردانی از اعضای هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، اظهار داشت: اعضای هیات مدیره جمعیت طرغداران راه‌ها، با اعتقاد ویژه موضوع ایمنی حمل‌ونقل را در دستور کار دارند.

وی افزود: بیش از هر زمان دیگر، ما نیازمند ارتقای ایمنی در مسیر توسعه و پیشرفت‌های خود هستیم. زیرا ایمنی عنصر نهفته در مسیر توسعه هر کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رعایت الزامات ایمنی و ایمنی حمل‌ونقل یک جلوه از توسعه یافتگی و تمدن است، تاکید کرد: باید ایمنی در فکر و رفتار مردم جامعه گسترش یابد و نسل‌ها یکی پس از دیگری از یکدیگر پیشی بگیرند.

اسلامی یادآور شد: کشور ما در یک برهه تاریخی قرار دارد که فرهنگ سازی و معرفی نمادها، آثار موفق بیش از هر چیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به وقوع برف و کولاک 29 اسفند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ساعت 2 بامداد طی تماسی با مقامات ارتش جمهوری اسلامی ایران، درخواست کردم تا برای به نجات جان مردم گرفتار در برف و کولاک در جاده چهل دختر چند نفربر اعزام کنند. زیرا هیچ ماشین‌الاتی قادر به انجام عملیات نجات نبود.

این مقام مسئول در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: نوع دوستی و امداد گری داوطلبانه همچون یک چراغ پر فروز است و این امید وجود دارد که چنین فرهنگی در ذات هر یک از ایرانی‌ها نهادیه است.

اسلامی افزود: فرهنگ تبعیت و رعایت انضباط نیازمند توجه بیشتر است و این مساله در حوزه ایمنی راه از تمام طراحی، نگهداری، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش قابل توجه عامل انسانی در تلفات ناشی از حوادث رانندگی، اظهار داشت: در صورتی که عامل انسانی از ضوابط و قوانین رانندگی به طور کامل تبعیت کنند، حجم زیادی از حوادث کاهش خواهد یافت. البته چنین موفقیتی در جهان به دلیل سرمایه‌گذاری و تمرکز در حوزه آموزش و ارتقای فرهنگ است.

وی خاطر نشان کرد: نیازمند توجه ویژه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مهارت رانندگان این ناوگان هستیم.  به طوریکه رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز همانند خلبانان هواپیماها دوره‌های شبیه‌سازی را پشت سر بگذارند.

اسلامی با اشاره به اهتمام ویژه وزارت راه و شهرسازی نسبت به شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف در سال 97 بادآور شد: در همین راستا برنامه‌ریزی مطلوبی به منظور ایمن‌سازی این نقاط با هماهنگی پلیش راه انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ایمن‌سازی، آموزش ارتقای کیفیت رانندگی است، گفت: با توجه به مشاهده تصادفات رانندگی در جاده‌های چهارخطه، این طور به نظر می‌رسد که علاوه بر جاده‌های دوطرفه، جاده‌های چهارخطه نیز نیازمند توجه ویژه هستند.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری تشکیل و راه‌اندازی ستاد مستقل ایمنی حمل‌ونقل (ITSP) خبر داد و گفت: وظیفه این نهاد رسیدگی و ارزیابی دقیق سوانح و کمک به ارتقای کیفیت زیرساخت و ضوابط با قابلیت بازدارندگی است.

اسلامی در پایان از 12 هزار پرسنل راهداری که در طول نوروز 98 بدون یک ساعت وقفه و مرخصی در جهت کمک و امدادرسانی در مناطق سیل زده از جان مایه گذاشتند، تشکر و قدردانی کرد.