شناسهٔ خبر: 66823 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به پدافند غیرعامل برای پایداری و تاب آور کردن شهرها/نظام‌ مهندسی نقش خود را در همدردی با سیل‌زدگان ایفا کند

مازیار حسینی مازیار حسینی ضمن تاکید بر توجه به پدافند غیرعامل برای پایداری و تاب آوری شهری در مواجهه با رخدادهای طبیعی گفت: انتظار می‌رود تا نظام مهندسی به صورت داوطلبانه در ارزیابی و نظارت بر سیلاب و بازسازی‌ها ورود کند و به نوعی سهم و نقش خود را در همدردی با مردم سیل‌زده ایفا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست تخصصی درس‌هایی از سیل‌های اخیر در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی با اشاره به اینکه سیلاب اخیر جزو رخدادهای نادر در کشور بوده است، گفت: دوره بازگشت برخی از سیلاب ها در برخی از استان ها همچون لرستان ۲۰۰ و همچنین ۵۰۰ ساله اعلام شده است که این ارقام باید تدقیق شود زیرا سیلاب اخیر نشان داد که اطلاعات پایه ای که در این رابطه وجود دارد از نظر تخمینی نیز چندان قابل استناد نیستند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که در کنار عوامل اجرایی، پژوهشگران و متخصصان نیز در زمان رخداد سیلاب در استان های سیل زده حضور بهم رساندند و این نشان از مدیریت یکپارچه در هنگام بروز مخاطرات طبیعی دارد.

حسینی افزود: ضمن توجه به مخاطرات طبیعی و تدبیر راهکارهایی برای کاهش اثرات آنها که جزو وظایف ذاتی همه مسئولان است نباید از نظر دور داشت که بارش های اخیر بسیاری از تالاب ها و دشت های پرچالش کشور را از نظر کمبود آب، تا حدی پرآب کرد که ضرورت دارد تا از بارش ها نهایت بهره مندی را برای کم آبی در کشور داشته باشیم.

وی به ماموریت خود به پلدختر و معمولان اشاره کرد و افزود: میزان تخریب‌ها در پلدختر و معمولان بیش از حد انتظار بود. رانش و لغزش زمین و میزان تخریب‌ها در آن منطقه بسیار گسترده بود و واحدهای مسکونی بی‌شماری نیز که در حریم و بستر رودخانه‌ها بودند به طور کلی تخریب شدند، همه آنها حاکی از این مطلب بودند که ضرورت دارد تا موضوع پدافند غیرعامل بیش از گذشته موردتوجه و دقت‌نظر مسئولان قرار بگیرد.

حسینی با اعلام اینکه بخشی از خسارات قابل پیش بینی و قابل پذیرش هستند و برای بخش غیرقابل قبول باید تمهیدات و راهکارهای مناسبی اندیشیده شود، اعلام کرد: زلزله های گذشته و درس آموزی از آنها برای کاهش مخاطرات ناشی از آنها نشان دادن که در کشور این آمادگی و پذیرش وجود دارد که باید تقویت شود.

وی نوسازی و بهسازی مدارس را بعد از زلزله های مخرب سالیان گذشته از نمونه های قابل قبول و قابل دفاع مهندسی در سال های اخیر عنوان کرد و گفت: جامعه مهندسی کشور نشان داده است که توانایی پاسخگویی به نیازهای جامعه را در مخاطرات طبیعی دارد که نمونه آن بهسازی و نوسازی برخی از مدارس در مناطق مستعد زلزله است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: جامعه مهندسی جامعه فاخری است و استادان بین المللی و تراز اول بسیار و در عین حال دانشجویان و فارغ التحصیلان قابلی داریم که باید از آنها در خصوص بازسازی ها نهایت بهره را ببریم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا نظام مهندسی و جامعه مهندسی نسبت به رخدادهای اخیر واکنش مناسبی نشان دهند. انتظار می رود تا نظام مهندسی به صورت داوطلبانه در ارزیابی و نظارت بر سیلاب و بازسازی ها ورود کند و به نوع سهم خود را در همدردی با مردم سیل زده ایفا کند.