شناسهٔ خبر: 66838 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه‌آهن در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

دستیابی به توافق نهایی در مورد تعرفه‌های ریلی بین ایران و ترکیه

سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن از دستیابی به توافق بین ایران و ترکیه در قبال کلیات تعرفه‌های ریلی خبر داد و گفت: امروز قرار شد یک جلسه کارشناسی در مورد تعرفه‌ها برگزار و توافق نهایی حاصل شود.

سعید رسولی در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات انجام شده بین مسئولان راه‌آهن کشورهای ایران و ترکیه اظهار داشت: یکی از موضوعات مورد بررسی در این مراسم، راه‌اندازی قطار  تهران-آنکارا بود که مقرر شد بعد از ماه مبارک رمضان توافقات نهایی انجام شود و راه‌آهن‌های ایران و ترکیه در این نشست آمادگی خود را برای اعزام و پذیرش اولین قطار در ابتدای جولای ۲۰۱۹ اعلا کردند.

وی افزود: اتصال راه آهن چشمه ثریا به استان کارس ترکیه مورد پیگیری قرار گرفت و مقرر شد در جلسه‌ای ظرف دو ماه آینده نهایی شود. امیدواریم با  عملیاتی شدن این خط یک مسیر  ترانزیتی جدید بین ایران و ترکیه برقرار شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن موضوع سوم را اتصال سیستم‌های رایانه‌ای در حوزه بار و مسافر عنوان کرد و گفت: در جلسه امروز توافق لازم انجام گرفت تا شاهد تسهیل مراودات ریلی باشیم.

معاون  وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بررسی توافق شش جانبه ریلی بین کشورهای حوزه CIS و ترکیه با هدف تردد واگن‌های باری کشورهای این حوزه در خاک ترکیه بود که قرار شد جلسه‌ای  بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود.

رسولی در ادامه بیان داشت: در جلسه امروز بر روی کلیات تعرفه‌ها توافقی بین طرفین بدست آمد و امروز قرار شد یک جلسه کارشناسی در مورد تعرفه‌ها برگزار و توافق نهایی حاصل شود.

وی با بیان اینکه «توافق امروز برای دست‌یابی به تردد  یک میلیون تن حمل بار ریلی بین دو کشور انجام شد که هم اکنون این عدد حدود ۵۰۰ هزار تن است» افزود: لذا قرار شد جلسه‌ای  با حضور،‌ مسئولان راه آهن دو کشور، بخش خصوصی و صاحبان کالا برگزار شود تا هدف «یک میلیون تن» محقق شود.

 در ادامه نیز علی‌احسان اویگون مدیرعامل راه‌آهن ترکیه برگزاری جلسه امروز را خوب و سودمند  توصیف کرد و گفت: برای اینکه هر دو کشور بتوانند از مسیر کوتاه منطقه چشمه ثریا به کارس فعالیت حمل‌ونقلی داشته باشند، همچنین در خصوص  حمل‌ونقل دو کشور از طریق قطار دربستی مذاکرتی صورت گرفت.

وی افزود: در خصوص کشتی‌هایی که در دریاچه وان داشتیم مشکلات را برطرف کردیم و هم‌اینک دو کشتی خوب داریم که فعال هستند و بخش باری و مسافری را می‌توانیم از طریق آن  انجانم دهیم.

مدیرعامل راه‌آهن ترکیه در خصوص قطار مسافری  ترانس آسیا یا همان تهران-آنکارا نیز گفت: پس از انجام مذاکرات در جلسه امروز مقرر شد که  جلساتی همکاران ریلی دو کشور  در ماه ششم میلادی مذاکرات را نهایی کنند.