شناسهٔ خبر: 66965 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رییس جمهوری در جمع مردم کرمانشاه مطرح کرد؛

بازسازی ۸۶ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده کرمانشاه/ اگر پول نفت کمتر به ما برسد از جای دیگر جبران می‌کنیم

حجت الاسلام و  المسلمین حسن روحانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح همزمان طرح گرمسیری، هیروی و شهدای ازگله و تونل نوسود در کرمانشاه، گفت: تاکنون ۶۶ هزار خانه تعمیر و ۲۰ هزار خانه از زلزله کرمانشاه تکمیل شده است، حتما نقص‌هایی در روند بازسازی وجود داشته است اما امیدواریم مردم راضی باشند و ما شاهد توسعه در این منطقه حساس و راهبردی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح همزمان طرح گرمسیری، سدهای هیروی و شهدای ازگله و تونل نوسود در استان کرمانشاه تاکید کرد: ما منطقه و قدرت ایران را بهتر از آمریکاییها می شناسیم.

رییس جمهوری در ادامه گفت: از اول فروردین تاکنون حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب آب در کشور ذخیره شده است.

وی اضافه کرد: یک سال و نیم پیش ما برای رسیدگی به معضلات زلزله به این منطقه آمدیم اما خدا را سپاسگزارم که امروز در شرایطی به این منطقه آمدیم که پروژه‌ای عظیم به ثمر نشست.

روحانی با بیان اینکه این طرح ها منطقه را متحول خواهد کرد، گفت: امیدواریم مجموعه این طرح توسعه بسیار بزرگی برای منطقه غرب کشور را فراهم کند و اجرای دیگر طرح ها در ۱۶ استان مرزی با آب خلیج فارس، دریای خزر یا آب‌های مرزی منجر به برکت شوند.

رئیس‌جمهوری افزود: مجموعه این طرحی که امروز افتتاح می‌کنیم شاید بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک در تاریخ کشور باشد. این طرح بسیار بزرگ و سرنوشت ساز برای توسعه منطقه است و تحول بزرگی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه سال‌ها برای این طرح فکر شده است، گفت: در دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی در رابطه با طرح بحث شد و در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی به شورای عالی امنیت ملی آمد. مرحوم هاشمی هر زمان من را می‌دید در رابطه با این طرح گرمسیری از من سوال می‌کرد.

وی به موضوع سیل پرداخت و گفت: مردم امسال دچار خسارت هایی شدند و در تلاش هستیم تا خسارت ها را جبران کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه از اول فروردین تاکنون حدود ۳۲ میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده است، به مسئولان گردشگری کشور تذکر داد: امسال که منابع آبی کشور قابل قبول و ۸۰ درصد مجموعه مخازن کشور پر شده است بخش گردشگری باید تحول عظیمی را در کشور ایجاد کند.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید این طرح تکمیل شود، گفت: تا کنون در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۷ سد و بند تکمیل شده اند و پنج سد دیگر نیز در حال تکمیل هستند.

روحانی تاکید کرد: در روزهایی که دشمنان ما عربده کشی‌های خود را بیشتر کرده‌اند مردم ما شاهد اقتدار و تلاش بیشتر هستند.

وی با بیان اینکه هر کاری که امروز انجام می شود ضربه‌ای بزرگ بر دشمنان است، گفت: مهندسان و کارگران ما با تلاش خود پیشرفت‌های بسیاری به دست اورده‌اند.

به گزارش ايرنا رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه نفت خود را به فروش می‌رسانیم، تصریح کرد: اگر پول نفت هم کمتر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم کرد؛ حرف امریکایی‌ها بی‌اساس است ما منطقه و قدرت ایران را بهتر از آنها می‌شناسیم.

روحانی با بیان اینکه ایثارگیری ملت ما بسیار بالاتر از چیزی است که انها تحمیل می‌کنند، گفت: مردم در یک سال گذشته مشکلاتی داشتند و امکان دارد کماکان مشکلاتی داشته باشد.

وی افزود: باید دشمن را به سرجای خود بنشانیم؛ آنان فعلا از نقطه عقلانیت خارج شده‌اند از این رو باید آنها را نقطه عقلانیت برگردانیم.

وی به موقعیت ویژه منطقه برای صادرات به کشور عراق اشاره کرد و گفت: امروز روابط ما با همسایگان غربی، شرقی و شمالی بسیار صمیمانه است؛ در قسمت جنوبی نیز اکثرا خوب هستند اما یکی و ۲ کشور اشکالاتی دارند که دعا می کنیم خداوند عقل را به آنها برگرداند؛ نفع آنها نیز در این است که با ایران کار کنند.

روحانی تصریح کرد: ما با کسی دشمنی نداریم اما در برار توطئه دست روی دست نمی‌گذایم، پاسخ می‌دهیم و مقاومت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران بزرگ هزاران سال در برابر انواع توطئه‌ها ملتی متحد باقی مانده است، اظهار کرد: ملت ایران همچنان متحد باقی می‌ماند و ما به نقاطی می‌رسیم که منجر به شادمانی مردم ایران خواهد شد.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سرمایه گذاری ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح گرمسیری اشاره کرد و گفت: مردم منطقه و سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمینه‌های کشاروزی، صنعت و گردشگری به این طرح ورود پیدا کنند.

روحانی همچنین به بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۶ هزار خانه تعمیر و ۲۰ هزار خانه نیز تکمیل شده است.

وی ادامه داد: حتما نقص هایی در روند بازسازی وجود داشته است اما امیدواریم مردم راضی باشند و ما شاهد توسعه در این منطقه حساس و راهبردی باشیم.

مرحله نخست طرح بزرگ تنظیم و انتقال آب های گرمسیری با هدف مدیریت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل، تأمین آب شرب کشاورزی و نیازهای ضروری مردم استان و توسعه استان‌های غرب و جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است.

قطعه اول این طرح مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان و شرفشاه، تونل نوسود و سامانه گرمسیری را شامل می‌شود.

با آغاز فعالیت قطعه اول این طرح که طول آن ۵۰ کیلومتر است، آب مورد نیاز ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کرمانشاه تأمین می‌شود.

سد شهدای ازگله که امروز مورد بازدید رئیس جمهوری قرار گرفت، قابلیت تنظیم ۳۰ میلیون متر مکعب آب دارد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.

سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات از زمین های کشاورزی استان کرمانشاه برداشت می‌شود.