شناسهٔ خبر: 67053 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان مطرح کرد؛

دسترسی قرقیزستان به آبهای آزاد از طریق ایران با کمترین هزینه میسر است

دیدار نوران نیاز علی‌یف در دیدار با وزیر راه و شهرسازی کشورمان، از آمادگی آن کشور برای برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک خبر داد و گفت: قرقیزستان آمادگی همکاری با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های انرژی، معدن، گردشگری و حمل و نقل را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوران نیاز علی یف معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان، با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های خارجی قرقیزستان است.

نیاز علی یف تاکید کرد: در روابط دو جانبه قرقیزستان با ایران هیچ مشکل و مساله حل نشده ای وجود ندارد.

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان با یادآوری این مطلب که بعد انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به سمت رییس‌جمهوری ایران، اولین سفر خارجی خود را به قرقیزستان داشت، این اقدام را گواهی بر روابط نزدیک دو کشور عنوان کرد و افزود: ایران کشوری با سابقه فرهنگی و تاریخی غنی است و وظیفه ما توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است.

وی تصریح کرد: ایران از نظر جغرافیایی در منطقه موقعیت ویژه‌ای دارد و تجارت ما با ایران و سایر کشورها از طریق ترانزیت در خاک ایران انجام می‌شود. به همین دلیل خواهان گسترش روابط و تحکیم تعاملات با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از بندرعباس را مغتنم دانست و گفت: علاوه بر بندر عباس، بندر چابهار نیز از جمله بنادری است که دسترسی را به آب‌های آزاد فراهم می‌کند که امیدواریم بتوانیم در این زمینه به توافق برسیم.

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان، با اعلام اینکه دسترسی به آبهای آزاد برای قرقیزستان از طریق ایران با کمترین هزینه میسر است، از آمادگی کشورش برای برگزاری دوازدهمین اجلاس  کمیسیون مشترک در تهران خبر داد.

نیاز علی‌یف ایجاد شرکت‌های مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و قرقیزستان را در سطوح متوسط و خرد در شرایط فعلی کارآمد عنوان کرد و افزود: ایران در زمینه کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی فرصت خوبی برای همکاری با قرقیزستان به شمار می‌رود. همچنین قرقیزستان نیز امکانات مناسبی برای همکاری در بخش‌های انرژی، معدن، گردشگری و حمل و نقل با ایران دارد.

وی همچنین در پاسخ به پیشنهاد ایران برای گسترش روابط تجاری، از موافقت کشور خود با این پیشنهاد خبر داد و گفت: از طرف ایرانی دعوت می‌کنیم تا در تمامی نمایشگاه‌های بزرگ اقتصاد و تجاری که در کشور قرقیزستان برگزار می‌شود، حضور جدی و فعال داشته باشد.

معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان همچنین اعلام کرد: اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید فعالیت بیشتری داشته باشند.

نیاز علی‌یف در بخشی از صحبت‌های خود از وزیر راه و شهرسازی کشورمان درخواست کرد تا شرایط افزایش روادید رانندگان ماشین‌های سنگین قرقیزستان که از مسیر ایران عبور می‌کنند، از ۳۰ روز به شش ماه با رایزنی این مقام ایرانی و وزارت خارجه ایران فراهم شود.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران با سابقه طولانی خوب از تمامی مشکلاتی که بر سر راهش ایجاد شده است، عبور می کند.

 

برچسب‌ها: