شناسهٔ خبر: 67160 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مقابله با سیل به ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ماشین‌آلات و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پل خرپایی نیاز دارد

عبدالهاشم حسن نیا حسن نیا گفت: حد اقل ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی و خرید ماشین‌آلات و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین پل خرپایی برای مقابله با بروز بحران احتمالی و خرید ۳۰۰۰ میلیارد تومان قیر افزون بر فعالیت‌های جاری، برای بازسازی راه‌های آسیب دیده در سیل نیاز است.

عبدالهاشم حسن نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت تجهیزات، ماشین‌آلات و اعتبارات مورد نیاز حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای مقابله بحران‌های احتمالی و جبران خسارت‌های وارده بر اثر سیل اخیر و بحران‌های احتمالی اظهار داشت: با توجه میانگین ۲۵ سال عمر ناوگان راهداری، بالا رفتن عمر ماشین‌آلات و مستهلک شدن آن‌ها همه ساله تعدادی از گردونه خدمت خارج می‌شوند.

وی افزود: لذا برای تامین ماشین‌آلات و نوسازی ناوگان حداقل مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبار تصویب و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی قیمت هر دستگاه ماشین‌آلات راهسازی بین  ۱.۵ میلیارد تومان تا دو میلیارد تومان است و ماشین آلاتی که بتوانند در شرایط سیل و بحران توان عملیات انجام داشته باشند از توان و قیمت بالاتری برخوردار هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکثر ماشین‌آلات مورد نیاز راهداری تولید داخلی ندارد، گفت: به‌رغم حمایت سازمان از تولید داخل اما با در نظر گرفتن ظرفیت تولید داخل،‌ لذا مجوز واردات ماشین‌الات راهداری همچون بولدوزر، گریدر، لودر و بیل مکانیکی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای حداقل یک دوره سه ساله صادر شود.

وی یادآور شد: سال گذشته در پیوست قانون پروژه‌ سرمایه‌گذاری برای تامین ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات تعریف شد که مورد استقبال سرمایه‌گذاری قرار نگرفت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر برقراری تردد در حداقل زمان ممکن و از طرفی آسیب‌پذیر بودن پل‌ها در برابر سیل گفت: ضروری است پل‌های سبک پیش‌ساخته پیش‌بینی و در سطح کشور توزیع شود تا پس از توزیع در سطح کشور در مواقع نیاز مورد استقاده قرار گیرند. در غیر این صورت بر قراری ارتباط از طریق ساخت پل زمان بر است.

حسن نیا خاطرنشان کرد: بنابر این مبلغ حد اقل ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان اعتبار برای تهیه پل‌های خرپایی، لوله بتنی و فلزی،  باکس‌های بتنی و امثال آن تصویب و در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گیرد. در حال حاضر قیمت هر دستگاه پل خرپایی با دهانه ۴۵ متر حدود ۲ میلیارد تومان و بنا بر عرض دهانه پل قیمت آن تغییر می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخریب کمتر از ۵۰ پل زیر ۱۰ متر در سیل اخیر گفت: پل‌های آب برده در سیل اخیر پل‌های خرپایی بودند که مجدد جای آن‌ها پل‌های خرپایی نصب می‌شود، اما باید توجه داشت که مدل‌های قدیمی این پل‌ها فاقد طراحی هیدرولیکی قوی هستند. لذا تامین این پل‌ها با استاندارد‌های جدید همچون افزایش ارتفاع و عرض دهانه در دستور کار قرار دارد.    

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «در دوران وزارت راه و ترابری سابق، حدود ۴۰۰ دستگاه پل خرپایی خریداری و به تدریج در استان‌ها مصرف شد» گفت: در جریان سیل اخیر نیز حدود ۱۵ دستگاه دیگر از این پل‌ها که در اختیار ادارات کل استانی قرار داشت استفاده شد. لذا تامین این پل‌ها در دستور کار سازمان قرار دارد که نیازمند تامین اعتبار است.

 وی با توجه به اینکه نزدیک  به ۱۵ هزار کیلومتر از راه‌های کشور بر اثر وقوع سیل آسیب دیده‌اند، تاکید کرد: برای ترمیم و بازسازی محورهای آسیب دیده مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان در نظر گرفته شود.

معاون وزیر اه و شهرسازی اظهار داشت: سالانه بخشی از قیر مصوب مورد نیاز حوزه راهداری در طول سال تخصیص می‌یابد که صرف اقدامات جاری می‌شود. اما باید توجه داشت که روش تخصیص همیشگی برای بازسازی راه‌های تخریب شده در سیل اخیر مطلوب نیست و این میزان کفاف بازسازی راه‌های تخریب شده را نمی‌دهند.

حسن نیا با اشاره به انتخاب وزیر کشور به عنوان مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده بیان کرد: به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی برنامه عملیاتی بازسازی راه‌ها و ابنیه فنی تهیه و در جلسات مربوطه به ریاست وزیر کشور ارائه شد تا همزمان با تامین اعتبارات آن‌ عملیات بازسازی اساسی با در اختیار گرفتن پیمانکاران آغاز شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: طبق برآورد اولیه در جریان سیل اخیر به بیش از ۳۵۲۰ میلیارد تومان به راه‌های کشور خسارت وارد شد که شامل طول راه‌ها،‌ابنیه فنی و ماشین‌آلات و ساختمان‌ها می‌شود. از طرفی ۹۶۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری که در جریان سیل اخیر مورد استفاده قرار گرفت همان ماشین‌آلاتی بودند که در قالب طرح سفرهای نوروزی ۹۸ و راهداری زمستانی ۹۷ در حال فعالیت بودند.