به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مدیران شرکت عمران شهر جدید، یکی از موانع تحققپذیری شهرهای جدید طبق برنامه، فقدان حمل و نقل مناسب و پرسرعت بین کلانشهرها و شهرهای جدید اعلام شده است. امروزه آنچه که متخصصین حمل و نقل بر روی آن اتفاق نظر دارند دستیابی به الگوی حمل و نقل سریع، ایمن و پایدار است تا بتواند شهر سالم، آرام و کارآمد برای عموم شهروندان به ارمغان آورد. در این راستا شرکت عمران شهرهای جدید با رویکرد تحقق برنامه مذکور و به منظور ارتقای سطح حمل و نقل عمومی فعالیتهای مؤثری را در دستور کار دارد.
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید در حال حاضر پروژههای قطار برقی تهران – هشتگرد به طول ۲۵.۶ کیلومتر، بهارستان – اصفهان به طول ۱۵ کیلومتر، فولادشهر – اصفهان به طول ۲۵ کیلومتر و گلبهار – مشهد به طول ۴۶ کیلومتر در حال اجرا بوده و همچنین پروژههای قطاربرقی پردیس – تهران به طول ۲۵ کیلومتر، سهند – تبریز به طول ۲۰ کیلومتر، صدرا – شیراز به طول ۱۳ کیلومتر و مجلسی – بهارستان به طول ۵۲ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد.
طبق اطلاعات اعلام شده استفاده از ظرفیت خطوط ریلی راهآهن نیز در گسترش سیستم حمل و نقلی شهرهای جدید در نظر گرفته شده است که مطالعات کریدور بینالود توسط راهآهن، مطالعات استفاده از ظرفیت خط راهاهن شیرینشهر، اتصال آنتنی شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر به شبکه ریلی و مشارکت با راهآهن و شهرداریهای شهرهای مسیر در اتصال ریلی اندیشه به تهران از جمله آنها به شمار میرود.
در این راستا دو خطه کردن مسیر ریلی تهران – اسلامشهر- پرند نیز که یکی دیگر از پروژههای اجرایی با بهرهگیری از طرفیت شرکت راهآهن محسوب میشود نیز هماکنون در حال اجرا است.
بر اساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید هم اکنون ۲۲ رام قطار به صورت روزانه مسافرین را بین شهر جدید پرند و کلانشهر تهران جابهجا میکنند و به دنبالتوافقی که با متروی تهران به عنوان مجری طرح در نحوه تأمین پروژه انجام گرفته، قرار است بخشی از هزینه اجرای طرح تا ۱۷۴ میلیارد تومان از سوی شرکت عمران پرداخت شود و مطالعات شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل عمومی شهرهای جدید پرند و بهارستان، تهیه طرح ساماندهی حمل و نقل در شهرهای جدید سهند، صدرا، هشتگرد، گلبهار، پردیس و پرند، مطالعات و طراحی مسیر دوچرخه در ۶ شهر بهارستان، سهند، بینالود، صدرا، عالیشهر و فولادشهر و مطالعات و طراحی مسیر پیادهراه سبز شهر جدید اندیشه، بهارستان، صدرا، پرند و هشتگرد از دیگر اقدامات انجام شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه حمل و نقل به شمار میرود.
پیشتر داود صفدری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در این خصوص با تأکید براینکه برای افتتاح پروژه حداقل مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان باید به صورت ماهیانه به آن تزریق شود گفت: خوشبختانه در حال حاضر اعتبارات خرید سوزن و احداث شش کیلومتر دیوار پیرامونی تأمین شده و ایستگاه این خط مترو نیز دارای پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد است.
گفتنی است: درحال حاضر تکمیل و بهرهبرداری از متروی هشتگرد - تهران به عنوان مهمترین پروژه ریلی و اولویتدار شهرهای جدید محسوب میشود که درحال حاضر دارای ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و برای بهرهبرداری به ۳۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد که در صورت تأمین پیشبینی میشود در هفته دولت سال جاری به افتتاح برسد./