شناسهٔ خبر: 67352 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی:

عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بازگشایی محورهای مواصلاتی خسارت‌دیده از سیل مثبت بود/ اولویت بازسازی با راه‌ها و واحدهای مسکونی است

سيد احسن علوي علوی با مثبت ارزیابی کردن حضور وزیر راه و شهرسازی در ایام سیل فروردین‌ماه در مناطق آسیب‌دیده عملکرد این وزارتخانه در بازگشایی و ترمیم محورهای مواصلاتی خسارت‌دیده را مثبت خواند و گفت: در انجام بازسازی‌ها اولویت باید به راه‌ها و واحدهای مسکونی داده شود.

سید احسن علوی نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه هنوز عدد دقیقی از میزان خسارت‌های سیل فروردین‌ماه در اختیار نداریم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان خسارات واردشده به مناطق سیل‌زده عددی در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به ٖآخرین اقدامات کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص سیل گفت: عملکرد وزارت نیرو در خصوص سدها و نگهداری از سدها، بازسازی واحدهای مسکونی، جابه‌جایی برخی از روستاهایی که در حواشی رودخانه‌ها قرار داشتند از اهم موضوعاتی بود که در کمسیون به آن پرداخته شد.

اقدامات وزارت راه و شهرسازی مثبت بود

نماینده استان کردستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بحران سیل فروردین‌ماه اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه بازسازی‌ها هنوز شروع نشده است نمی‌توان در این خصوص توضیح چندانی داد اما حضور میدانی و مستمر وزیر راه و شهرسازی و نیروهای این وزارتخانه در ایام حادثه را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بازگشایی محورهای آسیب‌دیده از سیل را مناسب خواند و گفت: برای ارزیابی بهتر اقدامات صورت گرفته در این حوزه نیاز به زمان بیش‌تر و بازدید از مناطق سیل‌زده است.

علوی در خصوص بودجه بازسازی مناطق آسیب‌دیده گفت: اگر بودجه کافی در این خصوص تخصیص داده نشود ضمن طولانی شدن روند بازسازی، نارضایتی مردم را در پی‌خواهد داشت؛ بنابراین بیش‌ترین اعتبارات باید به بازسازی سریع واحدهای مسکونی تخصیص داده شود.

دولت واکنش سریعی برای بازسازی داشته باشد

وی با اشاره به گرمای هوا و میزان خسارات واحدهای مسکونی مناطق سیل‌زده گفت: باید واکنشی سریع از طرف دولت و وزارتخانه‌های مختلف و به‌ویژه موضوع مسکن آسیب‌دیدگان صورت گیرد.

علوی افزود: منابعی که به‌منظور مدیریت بحران در بودجه کشور دیده‌شده است می‌تواند بخشی از خسارت‌ها را جبران کند؛ ضمن آنکه دولت در صورت نیاز اصلاحیه بودجه را به مجلس خواهد آورد و نمایندگان نیز این اصلاحیه را بررسی می‌کنند.

بازسازی محورهای مواصلاتی و واحدهای مسکونی اولویت دارد

این نماینده مجلس دهم با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌ها گفت: ایشان موافقت خود را اعلام کردند و گفتند ابتدا بودجه را بررسی کنید و در صورت کمبود از منابع صندوق توسعه برداشت کنید؛ بنابراین در گام اول باید بودجه مدیریت حوادث غیرمترقبه که در حدود هفت هزار میلیارد تومان است به بازسازی اختصاص گیرد.

وی با اشاره به اینکه اولویت بازسازی با بازسازی جاده‌ها، محورهای مواصلاتی و نیز واحدهای مسکونی است و این دو مهم باید به‌موازات یکدیگر پیش رود، گفت: در روزهای آینده در کمیسیون عمران جلساتی به‌منظور بازخوانی اقدامات انجام‌شده خواهیم داشت و مسئولان مختلف باید با حضور در کمسیون به گزارش اقدامات صورت گرفته بپردازند.