شناسهٔ خبر: 67496 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نصب شش دستگاه شتاب‌نگار نسل جدید در شش شهر خراسان شمالی

علیمردانی بجنورد معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی خراسان شمالی از نصب شش دستگاه شتاب نگار نسل جدید (گورالپ) در شش شهر استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی, علی علیمردانی اظهار داشت : اولویت نصب ایستگاه‌ها مراکز استانی، شهرهای پرجمعیت و شهرهای با خطر بالای لرزه‌ای است که در صورت مهیا شدن امکانات بیشتر، اجرای آرایه شتاب نگار بر روی گسل های فعال استان در راستای مهیا کردن سیستم پاسخ و هشدار سریع از رویکردهای وزارت متبوع و شبکه ملی شتاب‌نگاری است.

علیمردانی افزود: دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه‌های نسل قبل بوده و قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیشرفته‌ای دارند که می‌تواند در تشخیص میزان خسارت و همچنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کند.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه گفت: در خصوص اهمیت کاربرد این دستگاه ها می‌توان عنوان داشت مبنای محاسبه ضرایب و طیف شتاب آئین نامه زلزله ۲۸۰۰ ، داده‌هایی است که توسط این دستگاه ثبت می‌شود و در مهندسی زلزله، تحلیل و طراحی سازه‌ها و شناخت زمین‌شناسی مناطق جهت ساخت و ساز مهندسی کاربرد دارد. همچنین داده های مخابره شده توسط دستگاه های مزبور می تواند اطلاعات ذی قیمتی در خصوص میزان و محل خسارات وارده بلافاصله پس از زمین لرزه در اختیار مدیریت بحران قرار دهد.