شناسهٔ خبر: 67515 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی مطرح کرد؛

ضرورت نگاه پیشگیرانه نسبت به خطر وقوع سیلاب در پایتخت/ ۱۱ حوزه آبریز تهران در صورت بروز سیلاب برای کل شهر خطرآفرین هستند

علی بیت اللهی علی بیت‌اللهی با تاکید بر داشتن نگاه پیشگیرانه نسبت به خطر وقوع سیلاب در پایتخت، برخی از حوزه‌های آبریز تهران را که در صورت بروز سیلاب احتمالی برای کل شهر، خطرآفرین خواهند بود، معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی دبیرکارگروه ملی مخاطرات طبیعی در خصوص خطر سیل در تهران، گفت: با توجه به رخداد سیل در چندین استان کشور و نظر به اهمیت کلانشهر تهران و خطر بالقوه وقوع سیلاب در این کلانشهر به ویژه در بخش های شمالی ضرورت دارد تا اقدامات پیشگیرانه در این خصوص بعمل آید.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به سابقه سیل خیزی شهر تهران و وقوع چندین سیلاب در این شهر، ۱۱ حوزه آبریزی را که در هنگام بروز سیلاب در تهران می توانند برای این کلانشهر مهم ایجاد خطر کنند را برشمرد.

وی اعلام کرد: حوزه آبریز و مسیل‌هایی که از سمت غرب تا شرق تهران را در برگرفته‌اند همچون حوزه وردیج در تقاط با جاده قدیم کرج، حوزه وسیع کن که وسیع‌ترین حوزه سیلابی تهران را در سمت غربی فرودگاه مهرآباد در برمی گیرند، در صورت بروز سیلاب مساله ساز خواهند شد.

به گفته بیت‌اللهی، ‌ از دیگر حوزه‌های مساله‌ساز در صورت بروز سیلاب، می‌توان به حوزه فرحزادی در شمال فلکه آریاشهر، حوزه درکه در امتداد بزرگراه چمران در تقاطع با بازار گیشا، حوزه دربند، حوزه گلاب‌دره و حوزه دارآباد اشاره کرد که در صورت بروز سیل می‌توانند اثرات زیانباری را برای شهر تهران ایجاد خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیش‌تر نسبت به وقوع سیلاب احتمالی و میزان تخریب‌های فاجعه بار آن در تهران هشدار داد و بر ضرورت تدوین آیین‌نامه سیلاب و نقشه پهنه‌بندی سیل تاكيد كرده و گفته بود: در تهران دره‌رودهای بسیار مرتفع و وسیع‌ تبدیل به اتوبان شده‌اند كه خطر آنها براي ساختمان‌ها و راه‌ها در سیلاب احتمالی در تهران بسیار جدی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)