شناسهٔ خبر: 67582 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان:

۱۱۵ محور خسارت‌دیده از سیل در استان گلستان بازگشایی شده است/ «کمیته بررسی پایداری ساختمان» امکان بازگشت ساکنین به منازل را بررسی و مجوز صادر می‌کند

حسین محبوبی محبوبی با اشاره به آسیب سه شهر و ۵۰۰ روستای استان گلستان در سیل فروردین‌ماه این استان از بازگشایی تمام محورهای اصلی و فرعی خسارت‌دیده این استان خبر داد و آغاز روند بازسازی‌ها را منوط به پرداخت اعتبارات لازم دانست.

حسین محبوبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آغاز سیل گلستان از شامگاه ۲۷ اسفند سال گذشته، گفت: در روزهای نخست، مهم‌ترین مشکل ما بارش برف در ارتفاعات جنوبی استان و تحت تأثیر قرار گرفتن برخی از محورهای در پی بارش‌ها برفی بود.

وی با اشاره به حجم بالای ریزش‌ها و رانش‌ها در محورهای کوهستانی این استان و بارش شدید باران در پایین‌دست افزود: بارش مداوم باران که در حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت به طول انجامید منجر به جاری شدن سیل در دشت‌های شمالی استان شد و روان آب‌های شرق استان با حرکت به سمت غرب به ترتیب به شهرهای «گنبد»، «آق‌قلا» و »گمیشان» رسید و این شهرها را تحت تأثیر قرار داد.

محبوبی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در بالادست و ارتفاعات ۳۵۰ و در پایین‌دست تا ۱۸۰ میلی‌متر می‌رسید، اظهار کرد: این حجم از بارش منجر به سرریز شدن برخی از سدها و آب‌گرفتگی در سطح جاده‌ها شد؛ در ادامه نیز این آب‌گرفتگی باعث شد که ۹۷ نقطه از راه‌ها و جاده‌های استان به‌منظور تخلیه و انتقال آب از یک سوی به سوی دیگر توسط مردم و مسئولان برش داده شود و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد.

وی با اشاره به آب‌گرفتگی گسترده در سه شهر «گنبد»، »آق‌قلا" و "گمیشان" و نیز ۵۰۰ روستای این استان گفت: با احداث خاک‌ریز تهدید سیلاب و آب‌گرفتگی در فرودگاه گرگان را برطرف کردیم اما به‌منظور خارج کردن آب از شهر "آق‌قلا" در مسیر راه‌آهن "گرگان-اینچه برون" هفت نقطه را به اجبار برش دادیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان خسارات وارد شده در حوزه این اداره کل را ۳۵۲ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: از این میزان خسارت ۲۶۷ میلیارد تومان در حوزه راهداری، ۴۱ میلیارد مربوط به پروژه‌های ملی راه و شهرسازی، ۲۰ میلیارد تومان در حوزه راه‌آهن، ۱۸۰ میلیون تومان مربوط به فرودگاه استان و ۲۴ میلیارد تومان نیز در حوزه هواشناسی است که بخشی از عدد مربوط به هواشناسی مربوط به خرید رادار هواشناسی است.

محبوبی در ادامه به برخی از اقدامات اشاره شده پرداخت و گفت: "گرگان-شاهرود" و "آزادشهر-شاهرود" از مهم‌ترین محورهای مسدود شده استان در ایام سیل بود که با تلاش کارکنان راهداری پس از حدود ۱۰ روز این محورها به‌صورت موقت بازگشایی شدند.

وی با اشاره به برش‌های انجام‌شده در برخی از نقاط محورهای مواصلاتی استان به‌منظور تخلیه روان آب‌ها گفت: با کمک نیروهای ارتش و سپاه و همکاری شرکت گاز استان این مسیرها تا ۲۰ فروردین‌ماه به‌صورت موقت بازگشایی شد.

حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در استان آسیب جزئی و کلی دیده است؛ از این تعداد ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد نیازمند تعمیر است و ۷ هزار  و ۵۰۰ واحد نیز باید به‌صورت کامل تخریب و سپس بازسازی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان بابیان اینکه بسیاری از مسیرها و محورهای مواصلاتی بازگشایی شده به‌صورت موقت بازگشایی شده است، گفت: با توجه اینکه هنوز اعتباری به دست ما نرسیده است نتوانسته‌ایم اقدامی اساسی در این خصوص انجام دهیم اما به‌محض دریافت اعتبارات، روند بازسازی اساسی را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین برآورد بنیاد مسکن در حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در استان آسیب جزئی و کلی دیده است، افزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد نیازمند تعمیر است و ۷ هزار  و ۵۰۰ واحد نیز باید به‌صورت کامل تخریب و سپس بازسازی شود.

محبوبی با اشاره به حجم آب‌گرفتگی نقاط مسکونی در استان گلستان، احتمال نشست برخی واحدهای مسکونی که مدت‌ها در آب مانده‌اند را اصلی‌ترین نگرانی در حوزه واحدهای مسکونی خواند و گفت: به این منظور کمیته‌ای به‌منظور برسی پایداری واحدهای مسکونی متشکل از کارشناسان راه و شهرسازی، نظام‌مهندسی، بنیاد مسکن، شهرداری و دفتر فنی استانداری شکل گرفت و اجازه بازگشت ساکنین به منازل و واحدهای مسکونی در گرو تائید گروه‌های زیر نظر این کمیته است و درصورتی‌که این اجازه صادر نشود امکانات اسکان موقت نظیر چادر در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا تسهیلات ساخت به مردم پرداخت و روند بازسازی واحدها آغاز شود.

وی با بیان اینکه ریزش، رانش، نشست و لغزش به‌ویژه در محورهای کوهستانی استان همچنان وجود دارد، گفت: رانش و لغزش زمین در حدود ۳۳ روستای استان را نیز تهدید می‌کند که کارشناسان بنیاد مسکن و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در حال رصد و بررسی این مشکلات هستند.

سیلاب‌های استان گلستان معمولاً در تیر و مرداد جاری می‌شود و نگرانیم که محورهایی که موقتاً بازگشایی شده است دوباره با مشکل روبرو شود.

محبوبی با اشاره به اینکه هنوز احتمال می‌دهیم مشکلات بعدی در برخی حوزه‌ها داشته باشیم، گفت: در ایام سیل ۱۲ محور اصلی و ۱۱۳ محور روستایی و فرعی استان مسدود شد که با تلاش نیروهای راهداری و همکاری دستگاه‌های مختلف این محورها به‌سرعت بازگشایی شد و هم‌اکنون هیچ محور مواصلاتی در استان مسدود نیست.

وی خاطرنشان کرد: سیل اخیر در مجموع به ۷۷۱ مورد از ابنیه‌های فنی با دهنه کمتر از ۶ متر و ۱۴ دستگاه پل با دهنه بیش از ۶ متر استان خسارت وارد کرد که بازسازی آن منوط به تأمین اعتبار لازم است و امیدواریم این اعتبار در آینده نزدیک تأمین شود زیرا سیلاب‌های استان گلستان معمولاً در تیر و مرداد جاری می‌شود و نگرانیم که محورهایی که موقتاً بازگشایی شده است دوباره با مشکل روبرو شود.

محبوبی با اشاره به اینکه خراسان رضوی،استان معین در مدیریت بحران سیل اخیر در گلستان بود از تلاش‌های مسئولان این استان در این خصوص قدردانی کرد.