شناسهٔ خبر: 67597 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

بهره‌برداری از ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه با حضور وزیر راه و شهرسازی در خراسان جنوبی/ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس

بازدید مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: با حضور وزیر راه و شهرسازی ۱۲۴ کیلومتر از گلوگاه‌های ترافیکی کریدور جنوب-شمال در شرق کشور به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس به طول ۷۱ کیلومتر آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز به همراه وزیر راه و شهرسازی  به استان خراسان جنوبی سفر کرد و از  افتتاح ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه و گلوگاه ترافیکی کریدور جنوب- شمال در شرق کشور و آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت کریدور جنوب به شمال شرق کشور گفت: این کریدور از بندر شهید رجایی چابهار به سمت ایرانشهر- زاهدان- بیرجند- مشهد ادامه می‌یابد که به عنوان مسیر ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

خادمی ادامه داد: تکمیل این کریدور همچنین نقش اساسی در افزایش ایمنی و سهولت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) ایفا می‌کند.

وی طول این کریدور را ۱۵۶۷ کیلومتر اعلام کرد و افزود: از این میزان تاکنون ۵۲۸ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده است و امروز شاهد بهره‌برداری از ۱۲۴ کیلومتر دیگر از شریان‌های مهم این محور  با اعتباری معادل ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اظهار داشت: باند دوم مسیر میدان فرودگاه- بیرجند- زاهدان به طول ۲۵۱ کیلومتر یکی از این پروژه‌ها است که ۷۰ کیلومتر آن در گذشته زیرعبور ترافیک قرار گرفته  و امروز  ۱۷ کیلومتر دیگر آن با اعتبار ۳۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: باند دوم بیرجند- قائن و دیهوک- خوشاب به طول ۴۲ کیلومتر با اعتبار ۸۶۰ میلیارد ریال، باند دوم سه راهی روم- آبریز- سرایان- فردوس به طول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال، باند دوم اسدیه- بیرجند به طول ۱۶ کیلومتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و باند دوم طبس- یزد به طول ۶ کیلومتر و اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال بخش‌های دیگری از این کریدور هستند که امروز زیر عبور ترافیک قرار گرفتند.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس

 معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن  جزین- فردوس به طول ۷۱ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت:‌ در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی مناطق محروم از مزایای راه‌آهن، طرح اتصال شهرستان فردوس به شبکه سراسری خط‌آهن کشور در برنامه‌های شرکت ساخت وتوسعه قرار گرفت.

خادمی افزود: راه‌آهن جزین- فردوس علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه، در آینده نزدیک با اتصال به منطقه ویژه اقتصادی فردوس در گسترس مبادلات تجاری در منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این مسیر ریلی از ایستگاه جزین در محور مشهد- بافق منشعب شده و در منطقه‌ای نسبتا کم عارضه و هموار به طرف شهر فردوس پیش می‌رود. این خط‌آهن از جاده‌های روستایی و مزارع به صورت روگذر عبور می‌کند و دو ایستگاه فرعی برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار مورد نیاز برای این خط‌آهن را ۱۰۱۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: به منظور احداث این مسیر ریلی حدود ۳ میلیون و ۶۵۷ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترکعب خاکریزی صورت می‌گیرد و ۷۵۰ هزار و ۲۷۴ کیلوگرم آرماتور بندی، ۳۴ هزار و ۳۸۵ متر مکعب بتن درجا و پیش ساخته و ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ متر مربع آسفالت در آن به کار می‌رود.

خادمی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود  این مسیر ریلی قابلیت جا‌به‌جایی سالانه ۱۳۸ هزار نفر مسافر و ۵۱۵ هزار تن بار  را دارا باشد.