شناسهٔ خبر: 67598 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد؛

تکیه‌گاه متقاضیان مصرفی برای ورود به بازار مسکن/تسهیلات تخصیص یافته به سازندگان تضمینی برای پایان رکود تقاضا در بازار مسکن است

فردین یزدانی فردین یزدانی گفت: تدوین سبد متنوع تسهیلات دهی از سوی بانک مسکن مهم‌ترین نقش در میزان ورود متقاضیان مصرفی به بخش مسکن در یکسال گذشته را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فردین یزدانی با اشاره به سیکل‌های دوره‌ای رونق و رکود مسکن در سال‌های گذشته عنوان کرد: در دوره هایی که بازار مسکن با رکود و رونق مواجه ممی‌شود سه عامل قیمت، معاملات و ساخت و ساز اثرگذار هستند. در این میان قیمت نقش جلودار در ورود به فاز رونق و رکود را بازی می‌کند. برای مثال وقتی قیمت به اوج می رسد با تاخیر زمانی آمار معاملات افت خواهد کرد و این روند با تاخیر بیشتر در ساخت و ساز واحدهای مسکونی منعکس می‌شود.

وی با بیان اینکه در اقتصاد ایران چرخه‌های رونق و رکود از یک تقویم ثابت طی سال‌های گذشته برخوردار بوده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته هر دوره رونق و رکود پروسه زمانی حدودا پنج‌ساله‌ای را به خود اختصاص می‌دهد که یک تا یک و نیم سال در قالب دوره رونق طی می شود. مابقی این زمان نیز که سه تا سه و نیم سال بوده دوره رکود را شکل می‌دهد. به عنوان مثال در سه‌ ماهه پایانی سال ۱۳۹۱ تا سه‌ ماهه اول سال ۱۳۹۲ یک دوره رونق در بازار مسکن شکل گرفت. به گونه‌ای که در بهار این سال قیمت‌ها در بخش مسکن حدود ۷۰ درصد افزایش یافت. از نیمه سال ۱۳۹۲، آمار ساخت و ساز و آمار معاملات مسکن کاهش یافت و بعد از چندی ساخت‌ و ساز به خواب زمستانی فرو رفت. پس از آن مطابق با آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی از اواخر سال ۹۴ نشانه‌های رونق معاملات مسکن به دلیل افزایش قدرت خرید خانوار متکی به سیاست‌های جدید پولی هویدا شد. این روند در آخرین دوره رونق ایجاد شده در بازار مسکن طی یکسال گذشته بسیار پررنگ بود.

این صاحبنظر حوزه اقتصاد مسکن با تاکید بر آنکه نقش تدارک سبد متنوع تسهیلات‌دهی از سوی بانک مسکن بیش از سایر بانک‌ها در این دوره بود، گفت: در این مقطع از یکسو امکان تسهیلات‌دهی به بخش مسکن برای تمامی بانک‌ها مهیا شد و از سوی دیگر میزان تسهیلات اعطایی بانک مسکن با مصوبه شورای پول و اعتبار افزایش یافت. مطابق با مصوبه نخست، برای زوج‌های جوان فاقد سابقه مالکیت(خانه‌اولی‌ها) در تهران، تسهیلات «۱۶۰ میلیون تومانی» نیازمند سپرده‌گذاری و همچنین تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بدون سپرده، در نظر گرفته شد که اولی به‌صورت سپرده‌گذاری در صندوق یکم و دومی از محل خرید اوراق حق‌تقدم به‌ صورت آنی، در دسترس متقاضیان واجد شرایط قرار می‌گرفت. خانه‌اولی‌‌ها متناسب با شرایط اقتصادی خود می‌توانستند یکی از دو تسهیلات جدید را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: هر کدام از این دو تسهیلات، ویژگی‌های متفاوتی داشت؛ از جمله اینکه نرخ تسهیلات ۱۶۰ میلیونی، تک رقمی بود. بنابراین از این جهت هزینه تامین مالی برای خانه اولی ها در مقایسه با گذشته و واقعیت های بازار به شدت کاهش یافت. بدنبال این تصمیم اقساط ماهانه این تسهیلات نیز در مقایسه با نرخ های گذشته حدود یک سوم کاهش یافت. از طرفی، برای دریافت تسهیلات صندوق یکم، هر یک از زوجین باید ۴۰ میلیون تومان برای یک‌ سال، در صندوق سپرده‌گذاری کنند؛ اما در انتهای دوره پس‌انداز، با احتساب اصل سپرده، ۲۴۰ میلیون تومان اعتبار نقد در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تسهیلات اختصاص داده شده نوعی تضمین برای سازنده‌ها از بابت پایان رکود تقاضا در بازار مسکن محسوب می‌شود که پیش‌بینی پیامد آن باعث تحریک به تکمیل ساختمان‌های نیمه‌کاره و ساخت‌و‌‌ساز جدید خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، وی با بیان اینکه نشانه های موجود در بازار مسکن حاکی از ورود این بخش به یک دوره ثبات دارد، گفت: اگرچه مطابق با آمار رسمی میانگین قیمت مسکن طی یکسال گذشته حدود دو برابر رشد را تجربه کرده اما در وضعیت فعلی تسهیلات بانک بالاترین سقف برای افزایش بودجه متقاضیان مصرفی را دارد.