شناسهٔ خبر: 67638 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

ابلاغيه رئوس اقدامات ارتقای ايمنی محدوده ورودی و خروجی شهرها نهايی شد

ترافیک جاده ابلاغيه رئوس مهمترين اقدامات درخصوص ارتقاي ايمني محدوده ورودي و خروجي شهرها ​در پی تشكيل جلسه كميته مهندسی ايمنی راه، جهت تصميم‌گيری نهايی به كميسيون ايمنی راههای كشور ارسال شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این نشست تخصصی همچنین گزارش  مربوط به بازنگری دستورالعمل شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف از سوی دفتر نگهداری راهها ارایه شد و مقرر گردید از ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها و سازمانها و نهادهای ذی‌ربط ارزیابی لازم صورت گیرد و پس از جمع‌بندی نهایی، نتایج به دبیرخانه كمیسیون ایمنی راهها جهت تصمیم‌گیری و اتخاذ راهكارهای اجرایی ارسال شود.

این گزارش حاكی است باتوجه به نظر اعضای كمیته، رئوس اقدامات لازم برای ارتقای ایمنی محدوده‌های ورودی و خروجی شهرها و طرح در كمیسیون ایمنی راهها و شورای ترافیك استان و اجرایی نمودن آنها با همكاری تمامی سازمانهای ذی‌ربط ابلاغ می‌شود كه در این راستا مقرر شد تعیین طول و اولویت‌بندی محدوده‌های ورودی و خروجی پرتصادف شهرها با محوریت آمار و اطلاعات تصادفات از سوی پلیس راه راهور و پلیس راهنمایی استان انجام شود.

براساس این گزارش همچنین مقرر شد پیشنهاد مقادیر سرعت غیرمجاز ایمن در این محدوده‌ها با انجام تدقیق سرعت مجاز توسط مشاوران ذی‌صلاح انجام شود و تمركز بیشتر بر كنترل رعایت سرعت مجاز با اولویت‌ نصب دوربین‌‌های كنترل سرعت در این محدوده‌ها و تقویت، نظارت و حضور تیم‌های گشت پلیس در این محدوده انجام شود.

در این نشست اصلاح هندسی، تجمیع و ایمن‌سازی دوربرگردانها در محدوده‌های شناسایی و اولویت‌بندی شده درخصوص تبدیل بریدگی‌های موجود به دوربرگردان‌ ایمن، مطابق آیین‌نامه طرح هندسی راهها باید نیازسنجی، اولویت‌بندی و تجمیع آنها به تدریج در دستور كار قرار گیرد و از ایجاد هرگونه بریدگی غیرمجاز و غیراستانداری به ویژه در پروژه‌هایی كه در این محدوده افتتاح می‌شوند، به طور جدی پرهیز شود و در بریدگی‌های موجود كه به دلیل فنی، غیرقابل انسداد و یا تجمیع هستند، تا زمان اصلاح هندسی و تبدیل به دوربرگردان‌ ا یمن، با نصب تابلوهای اخطاری و انتظامی و آرام‌سازی براساس دستورالعمل ابلاغی، ایمن‌سازی صورت گیرد.

این گزارش می‌افزاید؛ ساماندهی، تجمیع و اصلاح هندسی دسترسی‌های موجود در این محدوده‌ها، ممانعت از ایجاد هرگونه دسترسی غیرمجاز و خارج از ضوابط آیین‌ نامه طرح هندسی راهها از دیگر سرفصل‌های مورد تائید اعضا جهت ارایه به كمیسیون ایمنی راهها است.

براساس این گزارش همچنین مقرر شد با همكاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و دادستانی‌ها، نسبت به جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و حفظ حریم راه با ممانعت از صدور مجوز هرگونه بهره‌برداری و راه دسترسی در محدوده ورودی و خروجی شهرها، اهتمام شود. همچنین اجرای روشنایی نقطه‌ای و آشكارسازی محل دسترسی‌ها و دوربرگردانهای مهم (با تراكم تصادفات بیش از ۳۰% در شب) در این محدوده‌‌ها مورد توافق اعضا قرار گرفت.

در این نشست درخصوص جمع‌آوری تابلوهای غیرمجاز و زاید و مدیریت تابلوهای تبلیغاتی، پاكسازی و ایمن‌سازی ناحیه عاری از مانع، ارتقای وضعیت حفاظهای ایمنی و اصلاح شیب شیروانی راهها، اصلاح روكش راهها و اصلاح طرح هندسی راه، ساماندهی عبور عابر پیاده و موتورسیكلت و ماشین‌آلات كشاورزی، مكانیابی استقرار پایگاههای موقت اورژانس و امداد و نجات، فعالیت امداد خودروها، ایمن‌سازی مدارس حاشیه راهها در محدوده‌های ورودی و خروجی شهرها بحث و تبادل نظر شد و در نهایت ابلاغیه رئوس مهمترین اقدامات ارتقای ایمنی این محدوده‌ها در ۱۷ بند، جهت ارسال به كمیسیون ایمنی راههای كشور نهایی شد.

گفتنی است جلسه كمیته مهندسی ایمنی راهها با حضور اعضا و نمایندگانی از معاونت عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت كشور، پلیس راهور، سازمان ملی استاندارد ایران، معاونت حمل و نقل و دبیر كمیسیون ایمنی راهها شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در محل این سازمان برگزار شد.