شناسهٔ خبر: 67856 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی خراسان شمالی:

تغییر کاربری ممنوع / کاربری خدمات شهری باید حفظ شود

فضای سبز روزبه دادجو گفت: کاربری خدمات شهری باید حفظ شود و در این زمینه مردم باید خود مطالبه‌گر بوده و از تغییر کاربری آن جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی، روزبه دادجو بیان کرد: وقتی که خدماتی برای یک محله شهر پیش‌بینی شده، این کاربری‌ها باید خط قرمز بوده و از آن حفاظت شود و نباید اجازه داد که تحت عناوینی چون کمبود مالی، کاربری این خدمات تغییر یابد.

واگذاری دو میلیون مترمربع زمین توسط راه و شهرسازی به شهرداری بجنورد

وی با بیان اینکه راه و شهرسازی استان در چند سال گذشته ۲ میلیون مترمربع زمین با کاربری فضای سبز به شهرداری بجنورد تحویل داده است، گفت: همه این زمین ها در خارج از محدوده شهری بوده است.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز درسطح محلات شهرهای استان اظهار داشت: در کشور سرانه فضای سبز به طور میانگین هشت متر مربع و در بجنورد ۲.۵ مترمربع است و این رقم بسیار کم است.

دادجو اظهار داشت: به طور مثال، زمین پادگان در شهر بجنورد، ۲۰ هکتار است که در آن پارک مناسب دیده شد و از مردم انتظار می‌رود مطالبه‌گر حفظ کاربری این بوستان باشند.

وی گفت: زمانی که زمینی تفکیک می‌شود باید بخشی از وسعت زمین در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد اما در گذشته به این قانون خیلی توجه نشده است و بعضا بدون در نظر گرفتن کاربری خدماتی، زمین تفکیک می شود و یا در صورتی که کاربری خدماتی دیده شده، در سال های بعد به بهانه هایی چون نیاز مالی اقدام به تغییر کاربری و فروش زمین می شود.

دادجو در ادامه گفت: بوستان های خارج شهر از جمله بش قارداش، باباامان و دوبرار نقش به سزایی در حفظ اکولوژی شهر بجنورد دارند ولی کارشناسان می گویند ایجاد فضای سبز محلی برای افزایش کیفیت زندگی و تاثیرگذاری آن بر جامعه موثر است بنابراین علاوه بر ایجاد اینگونه پارکها با عملکردشهری نیاز به پیش بینی خدمات در مقیاس محله نیز وجود دارد و رویکرد ایجاد فضای سبز، دستیابی شهروندان درسطح محلات و فضای شهری به این خدمات، بدون نیاز به سفر است.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تمام شهرهای استان طرح تفصیلی دارند گفت: افق طرح ها، ۱۰ ساله است و پس از اتمام آن باید مورد بازنگری قرار گیرند.